1 - إِنَّ
اللهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ: انْطَلِقُوا إِلَى عَبْدِي،
فَصُبُّوا عَلَيْهِ الْبَلَاءَ صَبًّا، فَيَأْتُونَهُ فَيَصُبُّونَ عَلَيْهِ
الْبَلَاءَ، فَيَحْمَدُ اللهَ، فَيَرْجِعُونَ فَيَقُولُونَ: يَا رَبَّنَا
صَبَبْنَا عَلَيْهِ الْبَلَاءَ صَبًّا كَمَا أَمَرْتَنَا، فَيَقُولُ: ارْجِعُوا
فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَهُ
“Allah
berfirman kepada malaikat: “Pergilah kepada hambaku. Timpakanlah ke atasnya
ujian.” Maka malaikat pun menimpakan ke atasnya ujian lalu hamba tersebut
memuji Allah. Malaikat kembali lalu berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah
timpakan ke atasnya ujian sebagaimana yang telah kamu perintahkan.” Allah
berfirman: “Kembalilah [kepada hamba tersebut], sesungguhnya Aku suka untuk
mendengar suaranya [memujiKu].”
Riwayat
al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir (8/195, hadis no. 7697),
al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman, al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah
(1425) dan lain-lain daripada Abu Umamah.
Kata
al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid: “Diriwayatkan oleh al-Thabarani
dalam al-Kabir. Dalam sanadnya ada Ghufair bin Ma’dan dan dia adalah daif.”
Sanadnya
turut didaifkan oleh al-Hafiz al-‘Iraqi dalam Takhrij Ahadith al-Ihya’
dan al-Hafiz al-Munziri mengisyaratkan ia daif dalam al-Targhib Wa al-Tarhib.
2 - إن العبد المؤمن ليدعوا الله تعالى،
فيقول الله لجبريل، لا تجبه فإني أحب أن أسمع صوته، وإذا دعاه الفاجر قال يا
جبريل: اقض حاجته، فإني لا أحب أن أسمع صوته
“Seorang
hamba yang beriman berdoa kepada Allah. Maka Allah berfirman kepada Jibril: “Jangan
makbulkan [doanya lagi]. Sesungguhnya aku suka untuk mendengar suaranya [merayu
kepadaKu].” Apabila hamba yang jahat berdoa, Allah berfirman: “Wahai Jibril,
tunaikanlah hajatnya. Sesungguhnya aku tidak suka mendengar suaranya.”
Riwayat
al-Qawam al-Sunnah dalam al-Targhib Wa al-Tarhib (561) Ibnu Najjar dalam
Tarikhnya, Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq (8/244) dan
al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus (745) daripada Anas bin Malik.
Dalam
sanadnya ada Ishak bin Abdillah bin Abi Farwah, matruk [sangat daif].
3 - إِنَّ
الْعَبْدَ لِيَدْعُوَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَهُوَ يُحِبُّهُ فَيَقُولُ اللَّهُ
عَزَّ وَجَلَّ: يَا جِبْرِيلُ اقْضِ لِعَبْدِي هَذَا حَاجَتَهُ وَأَخِّرْهَا؛
فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ لَا أَزَالَ أَسْمَعُ صَوْتَهُ، قَالَ: وَإِنَّ الْعَبْدَ
لِيَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَهُوَ يُبْغِضُهُ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ
وَجَلَّ: يَا جِبْرِيلُ اقْضِ لِعَبْدِي هَذَا حَاجَتَهُ وَعَجِّلْهَا؛ فَإِنِّي
أَكْرَهُ أَنِ أَسْمَعَ صَوْتَهُ
Seorang
hamba berdoa kepada Allah dan Allah mencintai hamba tersebut. Maka Allah
berfirman: “Wahai Jibril, tunaikanlah untuk hambaku ini hajatnya dan lambatkanlah
[pengabulan hajatnya]. Sesungguhnya aku suka untuk terus menerus mendengar
suaranya. Apabila seorang hamba berdoa kepada Allah dan Allah murka kepadanya,
maka Allah berfirman: “Wahai Jibril, tunaikan bagi hambaKu ini hajatnya dan
percepatkanlah [pengabulan hajatnya]. Sesungghnya aku bence untuk mendengar
suaranya.”
Riwayat
al-Thabarani dalam Mu’jam al-Ausath (8442) dan al-Du’a (87), Abdul
Ghani al-Maqdisi dalam al-Targhib Fi al-Du’a (52) dan Ibnu ‘Asakir dalam
Tarikh Dimasq (8/244) daripada Jabir bin ‘Abdillah.
Al-Haithami
dalam Majma’ al-Zawaid: “Diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam
al-Ausath. Dalam sanadnya ada Ishak bin Abdillah bin Abi Farwah, matruk [sangat
daif].”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan