Ahad, 28 September 2025

Manhaj Tafsir al-Jalalain

Asal-usul Penulisan Tafsir al-Jalalain

Tafsir ini dikarang secara bersama oleh dua orang imam yang mulia: Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin al-Suyuti.

Adapun Jalaluddin al-Mahalli, beliau telah memulakan tafsirnya dari awal Surah al-Kahfi hingga akhir Surah an-Nas. Kemudian, beliau memulakan tafsir Surah al-Fatihah, dan setelah menyiapkannya, beliau meninggal dunia, maka beliau tidak sempat menafsirkan apa yang selepasnya.

Adapun Jalaluddin al-Suyuti, beliau datang selepas al-Jalal al-Mahalli lalu menyempurnakan tafsirnya. Beliau memulakan dengan menafsirkan Surah al-Baqarah dan berakhir pada akhir Surah al-Isra'. Beliau meletakkan tafsir Surah al-Fatihah di akhir tafsir al-Jalal al-Mahalli agar ia menjadi lampiran kepadanya.

Kritikan terhadap Dakwaan Haji Khalifah

Inilah realitinya dan apa yang disebutkan oleh Haji Khalifah, pengarang Kashf al-Zunun adalah tidak tepat apabila beliau berkata ketika membicarakan tentang Tafsir al-Jalalain, yang teksnya berbunyi:

“Tafsir al-Jalalain dari awalnya hingga akhir Surah al-Isra' adalah karya al-'Allamah Jalaluddin Muhammad bin Ahmad al-Mahalli al-Syafi'i, yang meninggal dunia pada tahun 864 Hijrah.

Apabila beliau wafat, ia disempurnakan oleh al-Syeikh al-Mutabahhir (yang mendalam ilmunya) Jalaluddin Abdul Rahman bin Abi Bakr al-Suyuti, yang meninggal dunia pada tahun 911 Hijrah.”

Tidak lama selepas itu beliau berkata: “Seolah-olah al-Mahalli tidak menafsirkan al-Fatihah, dan al-Suyuti telah menafsirkannya dengan tafsiran yang sesuai.”

Penegasan al-Suyuti dalam Mukadimahnya

Pengarang Kashf al-Zunun tidak tepat dalam hal itu, kerana al-Suyuti di dalam mukadimah Tafsir ini – dan sebelum membicarakan tentang Surah al-Baqarah – berkata selepas pendahuluannya, yang teksnya berbunyi:

“Inilah apa yang amat diperlukan oleh mereka yang berhajat untuk melengkapkan tafsir al-Quran al-Karim yang telah dikarang oleh al-Imam al-'Allamah al-Muhaqqiq, Jalaluddin, Muhammad bin Ahmad, al-Mahalli al-Syafi'i rahimahullah, dan menyempurnakan apa yang telah terlepas daripadanya, iaitu – maksudnya apa yang terlepas daripada al-Jalal al-Mahalli dan telah ditafsirkan oleh beliau (al-Suyuti) – dari awal Surah al-Baqarah hingga akhir Surah al-Isra'.”

Pengesahan Penyempurnaan Tafsir oleh al-Suyuti

Beliau (al-Suyuti) berkata pada akhir Surah al-Isra', yang teksnya berbunyi: “Pengarangnya (al-Suyuti) berkata: Inilah bahagian akhir yang dengannya aku telah menyempurnakan tafsir al-Quran al-Karim, yang telah dikarang oleh al-Syeikh al-Imam, al-'Alim al-'Allamah al-Muhaqqiq Jalaluddin al-Mahalli al-Syafi'i radhiyallahu 'anhu.”

Inilah dari sudut penentuan bahagian yang telah ditafsirkan oleh setiap seorang daripada mereka berdua.

Isu Tafsir Surah al-Fatihah

Adapun dari sudut yang lain, iaitu dakwaan pengarang Kashf al-Zunun bahawa al-Mahalli tidak menafsirkan al-Fatihah, dan sesungguhnya yang menafsirkannya ialah al-Suyuti, maka ia juga adalah satu dakwaan yang jelas bahawa ia tidak benar. Hal ini adalah berdasarkan apa yang dikatakan oleh Syeikh Sulaiman al-Jamal dalam mukadimah hasyiah beliau ke atas tafsir ini: “Adapun al-Fatihah, maka al-Mahalli telah menafsirkannya, lalu al-Suyuti meletakkannya di akhir tafsir al-Mahalli agar ia digabungkan dengan tafsirnya. Dan beliau (al-Suyuti) sendiri memulakan (tafsirnya) pada awal Surah al-Baqarah.”

Dan berdasarkan perkataannya dalam hasyiah yang sama pada penghujung apa yang ditulisnya mengenai tafsir Surah al-Fatihah: “Bahawa sesungguhnya beliau - iaitu al-Jalal al-Mahalli - telah mula menafsirkan separuh yang pertama (dari al-Quran), dan sesungguhnya beliau memulakan dengan al-Fatihah, dan bahawa beliau telah meninggal dunia selepas menyiapkannya dan sebelum memulakan (tafsir) Surah al-Baqarah dan surah-surah selepasnya.”

Isu Tafsir Basmalah

Pengarang Kashf al-Zunun telah berkata tidak lama selepas apa yang dinukilkan daripadanya sebentar tadi:

“Kedua-dua Syeikh (al-Mahalli dan al-Suyuti) tidak membicarakan tentang Basmalah, maka sebahagian ulama dari Zabid telah membicarakannya dengan perbincangan yang lebih ringkas daripada yang sepatutnya, dan menulisnya sebagai catatan di nota kaki.”

Ini adalah benar, kerana sesungguhnya al-Jalal al-Mahalli tidak membicarakan tentang tafsir Basmalah sama sekali dalam bahagian yang ditafsirkannya, baik pada awal Surah al-Kahfi, mahupun pada awal surah al-Fatihah. Begitu juga al-Jalal al-Suyuti, beliau tidak membicarakan tentang tafsirnya sama sekali dalam bahagian yang ditafsirkannya.

Metodologi al-Mahalli dan al-Suyuti

Al-Jalal al-Mahalli, telah menafsirkan bahagian yang ditafsirkannya dengan ungkapan yang ringkas lagi tersusun, sangat indah dan amat teliti. Al-Jalal al-Suyuti telah mengikutinya dalam hal itu dan tidak menghuraikannya secara panjang lebar, kerana beliau beriltizam untuk menyempurnakan kitab tersebut mengikut corak yang telah diikuti oleh al-Mahalli, sepertimana yang telah dijelaskannya sendiri dalam mukadimahnya.

Tafsir al-Jalalain, di sebalik keringkasannya yang amat sangat, telah menghimpunkan contoh daripada pelbagai jenis ilmu tafsir. Maka di dalamnya terdapat penjelasan bagi isu-isu nahu, sorof dan balaghah, penghuraian hukum-hakam fiqh, usul dan akidah, penjelasan bagi Qira'at, Asbab al-Nuzul, dan al-Nasikh wa al-Mansukh, serta usaha mengharmonikan antara ayat-ayat yang zahirnya kelihatan bertentangan, dan lain-lain lagi daripada ilmu-ilmu Tafsir.

Beliau menyebutkan pada penutup Surah al-Isra' bahawa beliau telah mengarang bahagian yang dikarangnya dalam tempoh janji temu al-Kalim (Nabi Musa), iaitu empat puluh hari. Sebagaimana beliau juga menyebutkan pada penutup Surah al-Isra' tersebut bahawa beliau mengambil manfaat dalam tafsirnya daripada tafsir al-Jalal al-Mahalli, dan bahawa beliau bergantung padanya dalam (menafsirkan) ayat-ayat mutasyabihah. Sebagaimana beliau juga mengaku dengan tegas bahawa apa yang dihasilkan oleh al-Jalal al-Mahalli pada bahagiannya adalah jauh lebih baik daripada apa yang dihasilkannya sendiri.

Keseragaman Metodologi antara Kedua-dua Ulama

Secara umumnya al-Suyuti telah mengikuti dalam tafsirnya metodologi al-Mahalli iaitu dengan menyebut apa yang dapat difahami daripada Kalam Allah Ta'ala, bersandar pada pandangan-pandangan yang paling rajih, mengi'rab apa yang diperlukan, dan memberi peringatan tentang qira'at-qira'at berbeza yang masyhur, dengan cara yang halus dan ungkapan yang ringkas, serta meninggalkan huraian panjang dengan menyebut pandangan-pandangan yang tidak diterima, dan i'rab-i'rab yang tempatnya adalah di dalam kitab-kitab Bahasa Arab.

Tidak syak lagi bahawa sesiapa yang membaca Tafsir al-Jalalain, hampir tidak akan merasakan perbezaan yang jelas antara metodologi kedua-dua syeikh pada bahagian yang mereka tafsirkan, dan hampir tidak akan merasakan percanggahan di antara mereka berdua dalam mana-mana aspek tafsir yang pelbagai, melainkan pada beberapa tempat yang sedikit yang tidak mencecah sepuluh, sepertimana yang dikatakan. 

Rujukan Tafsir al-Jalalain

Kedua-dua Jalal telah bersandar dalam tafsir mereka ini pada sejumlah tafsir, yang telah dinyatakan oleh al-Jalal al-Suyuti rahimahullah dalam kitabnya, Bughyah al-Wu‘ah fi Tarajim al-Lughawiyyin wa al-Nuhah ketika menulis biografi Imam Muwaffaq al-Din Ahmad bin Yusuf al-Kawashi al-Mawsili al-Mufassir, yang meninggal dunia pada tahun 860 Hijrah, di mana beliau berkata: 

“Dan beliau (al-Kawashi) mempunyai Tafsir al-Kabir dan al-Saghir, yang mana di dalamnya beliau telah memperkemas i‘rab dan memperincikan jenis-jenis waqaf (tempat berhenti dalam al-Quran), dan beliau telah menghantar satu naskhah daripadanya ke Makkah, Madinah, dan al-Quds. 

Aku (al-Suyuti) berkata: Dan kepadanyalah Syeikh Jalaluddin al-Mahalli bersandar dalam tafsirnya, dan aku juga bersandar kepadanya dalam melengkapkannya, bersama-sama dengan al-Wajiz (oleh al-Wahidi), Tafsir al-Baidawi, dan Ibn Kathir.”

Nilai dan Keberkatan Tafsir al-Jalalain

Tafsir ini, amatlah ringkas dan padat, sehinggakan pengarang Kashf al-Zunun telah menyebutkan daripada sebahagian ulama Yaman bahawa beliau berkata: “Aku telah mengira huruf-huruf al-Quran dan tafsirnya oleh al-Jalalain, lalu aku mendapati kedua-duanya sama (bilangannya) sehingga Surah al-Muzzammil. Dan dari Surah al-Muddaththir, tafsirnya lebih banyak daripada al-Quran, maka berdasarkan ini, harus membawanya tanpa wuduk.”

Kemasyhuran dan Ulasan terhadap Tafsir al-Jalalain

Di sebalik keringkasannya ini, kitab ini amat bernilai dalam bidangnya, dan ia merupakan antara tafsir yang paling agung dari segi penyebaran serta paling banyak beredar dan bermanfaat. Ia telah dicetak berulang kali, serta mendapat banyak ulasan dan catatan-catatan para ulama ke atasnya. Antara hasyiah-hasyiah yang terpenting ini ialah: Hasyiah al-Jamal, dan Hasyiah al-Sawi, dan kedua-duanya popular di kalangan ahli ilmu.

Senarai Hasyiah dan Syarah Penting ke atas Tafsir al-Jalalain

Pengarang Kashf al-Zunun menyebutkan bahawa ia mempunyai hasyiah oleh:

1 - Syamsuddin Muhammad bin al-'Alqami yang dinamakannya: Qabas al-Nayyirain, yang selesai dikarangnya pada tahun 952 Hijrah.

2 - Hasyiah yang dinamakan al-Jamalayn, karya Maulana al-Fadil Nuruddin Ali bin Sultan Muhammad al-Qari yang menetap di Makkah al-Mukarramah, dan meninggal dunia di sana pada tahun 1010 Hijrah.

3 - Sebuah syarah oleh Jalaluddin Muhammad bin Muhammad al-Karkhi, iaitu sebuah karya yang besar dalam beberapa jilid yang dinamakannya Majma' al-Bahrayn wa Matla' al-Badrayn, dan beliau turut mempunyai sebuah hasyiah kecil.

Sumber:

Al-Tafsir Wa Al-Mufassirun oleh Syeikh Dr Muhammad Husein al-Zahabi.

Mukadimah tahqiq Tafsir al-Jalalain terbitan Madar al-Watan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan