مَنْ حَفِظَ عَلَى أُمَّتِي
حَدِيثًا وَاحِدًا كَانَ لَهُ أَجْرُ أَحَدٍ وَسَبْعِينَ نَبِيًّا صِدِّيقًا
“Sesiapa yang
menyampaikan kepada umatku satu hadis, baginya pahala 71 orang nabi yang benar.”
Hadis
ini diriwayatkan oleh al-Hafiz al-Zahabi dalam Tazkirah al-Huffaz melalui
jalur perawi Muhammad bin Rizam daripada hadis Ibnu ‘Abbas.
Kata
al-Hafiz al-Zahabi selepas meriwayatkannya:
هذا مما تحرم روايته إلا
مقرونًا بأنه مكذوب من غير تردد وقبح الله من وضعه وإسناده مظلم وفيهم بن رزام كذاب
لعله آفته.
“Ini
sesuatu yang diharamkan meriwayatkannya kecuali disertai [penjelasan] bahawa ia
adalah palsu tanpa ragu-ragu lagi. Semoga Allah memburukkan pemalsunya.
Sanadnya ‘kelam’ dan di dalamnya ada Ibnu Rizam, seorang pendusta. Mungkin
dialah pemalsunya.”
Maksud
‘وإسناده مظلم’ [sanadnya kelam]
yakni dalam sanadnya ada perawi yang majhul [tidak dikenali].
Kata
al-Hafiz Ibnu al-Mulaqqin dalam al-Badr al-Munir:
مَوْضُوع، وَإِسْنَاده مظلم،
وَالظَّاهِر أَن آفته من ابْن رزام الْكذَّاب.
“Palsu dan sanadnya
kelam. Zahirnya punca [kepalsuannya] adalah daripada Ibnu Rizam, seorang
pendusta.”
Kata
al-Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam Syarah al-Arba’in:
فهو موضوع
“Ia adalah palsu.”
Hadis
ini dimuatkan oleh al-Imam Ibnu Abi Jamrah dalam mukadimah Mukhtasar
Sahih al-Bukhari dengan sighah jazam seolah-olah
beliau meyakini kesahihannya.
Kata
al-Syeikh al-Syanwani dalam Hashiyyah ‘Ala Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah:
وهذا الحديث موضوع كما ذكره
ابن حجر على الأربعين
“Dan hadis ini palsu
sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Hajar [dalam syarahnya] ke atas kitab
al-Arba’in.”
Kata
al-Syeikh Abdul Majid al-Syarnubi dalam hashiyyah beliau ke
atas kitab Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah:
وهذا الحديث موضوع فكان
الأولى للمصنف عدم ذكره
“Hadis
ini palsu. Maka lebih baik sekiranya pengarang [Ibnu Abi Jamrah] tidak
menyebutkannya.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan