Ada dua pendapat tentangnya:
(i) Hadis ialah sesuatu yang disandarkan pada
nabi sallahu ‘alaihi wasallam sama ada perkataan, perbuatan, pengakuan (taqrir),
sifat khalqiyyah (rupa bentuk nabi) atau sifat khuluqiyyah
(akhlak nabi).
Maksud pengakuan di sini adalah persetujuan
atau pengiktirafan nabi sallahu 'alaihi wasallam terhadap sesuatu
perbuatan sahabat.
Berdasarkan takrif ini, hadis hanya khusus
kepada nabi sallahu ‘alaihi wasallam sahaja.
(ii) Sesuatu yang disandarkan kepada nabi sallahu
‘alaihi wasallam, sahabat atau tabi’in.
Sesuatu yang disandarkan kepada Nabi sallahu
‘alaihi wasallam dipanggil hadis marfu’, untuk sahabat dipanggil
hadis mauquf dan untuk tabi’in pula dipanggil hadis maqthu’.
2 - Sunnah:
Ada dua pandangan tentangnya:
(i) Sunnah ialah sesuatu yang disandarkan pada
Nabi sallahu ‘alaihi wasallam sahaja.
Sebahagian ulama berpendapat bahawa hadis
membawa maksud kata-kata dan perbuatan nabi sallahu ‘alaihi wasallam
sahaja, manakala sunnah pula lebih umum daripada hadis di mana sunnah mencakupi
seluruh aspek berkaitan nabi sallahu ‘alaihi wasallam seperti kata-kata,
perbuatan, pengakuan, sifat luaran (fizikal) mahupun dalaman (akhlak) serta
diam dan bergerak baginda.
(ii) Sunnah merangkumi sesuatu yang
disandarkan kepada nabi sallahu ‘alaihi wasallam, sahabat dan tabi’in.
3 - Khabar:
Ada tiga pendapat mengenainya:
(i) Sama seperti hadis.
(ii) Berbeza daripada hadis: Hadis adalah
sesuatu yang disandarkan kepada nabi, manakala khabar adalah sesuatu yang
disandarkan kepada selain nabi iaitu sahabat dan tabi’in.
(iii) Lebih umum daripada hadis: Hadis adalah
sesuatu yang datang daripada nabi manakala khabar adalah sesuatu yang datang
daripada nabi atau selain daripada nabi. Jadi, semua hadis adalah khabar tetapi
bukan semua khabar adalah hadis.
4 - Athar:
Ada empat pendapat mengenainya:
(i) Sama seperti hadis. Oleh itu, hadis,
khabar dan athar membawa maksud yang sama.
(ii) Berbeza daripada hadis: Hadis adalah apa
yang disandarkan kepada nabi sallahu ‘alaihi wasallam manakala athar pula
adalah sesuatu yang disandarkan kepada sahabat atau tabi’in sama ada
perkataan atau perbuatan. Takrif ini sama seperti takrif kedua bagi khabar.
(iii) Lebih umum daripada hadis: Meliputi apa
yang disandarkan kepada nabi sallahu ‘alaihi wasallam, sahabat dan tabi’in.
(iv) Pendapat fuqaha Khurasan: Athar adalah
apa yang disandarkan kepada sahabat manakala khabar adalah apa yang disandarkan
kepada nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
Rujukan:
1 - Al-Madkhal Ila Dirasah ‘Ulum al-Hadis
oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
2 - Al-Mu'jam al-Mustholahat al-Hadithiyyah
oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri
3 - Bulugh al-Amal Min Mustholah al-Hadith
Wa al-Rijal oleh Dr Muhammad Mahmud Ahmad Bakkar.
4 - Mustholah al-Hadith al-Muyassar
oleh Dr Muhammad Khafidz Soroni, Suryani Sudi dan Rosni Wazir.
5 - Taisir Mustholah al-Hadith Wa 'Ulumuh
oleh Dr Ali Abdul Basit Mazid.
6 - Ulum al-Hadith Asiluha Wa Mu'asiruha
oleh Dr Muhammad Abu Laith al-Khairabadi.
*Tulisan ini saya telah kemas kini semula pada 25/7/2021. Alhamdulillah. Semoga bermanfaat.
Alhamdulillah ... Burika fik
BalasPadam