1 - Ja’far
bin Sulaiman berkata: “Thabit Al-Bunani (m. 127 H) banyak menangis sehingga
matanya hampir buta. Doktor mata melarangnya daripada menangis. Beliau lalu
berkata: Tidak ada kebaikan pada kedua mata ini jika kedua-duanya tidak pernah menangis.
Beliau enggan untuk terus berubat.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/224), c: Muassasah al-Risalah]
2 – Ibnu Hibban
berkata: “Muhammad bin al-Munkadir (m. 130 H) adalah penghulu para qurra’.
Beliau tidak mampu menahan tangisannya apabila membaca hadis Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/354)]
3 - Muhammad
bin al-Munkadir apabila beliau menangis beliau akan manyapu wajahnya dan
janggutnya dengan air matanya dan beliau berkata: “Telah sampai kepadaku
(hadis) bahawa neraka tidak akan memakan tempat yang disentuh oleh air mata.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/358)]
4 – Syaz bin
Fayyadh berkata: “Hisyam al-Dastuwa’ie (m. 154 H) banyak menangis sehingga
rosak matanya. Matanya terbuka tetapi beliau tidak boleh melihat dengannya.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (7/152)]
5 – Yahya bin
Abi Bukair berkata kepada al-Hasan bin Soleh bin Hayy (m. 169 H): “Ceritakanlah
kepada kami cara memandikan mayat.” Beliau menangis sehingga tidak mampu
menceritakannya.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (7/152)]
6 – Abdullah
bin ‘Ubaid bin ‘Umair menceritakan bahawa bapa beliau membaca ayat:
فَكَيفَ إِذا جِئنا مِن كُلِّ أُمَّةٍ
بِشَهيدٍ
“Maka
bagaimanakah (keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami
datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi
saksi terhadap perbuatan mereka).”
[Surah al-Nisa’: Ayat 4]
Ibnu ‘Umar (m. 73/74 H) lalu
menanggis sehingga basah janggut dan bajunya dengan air tangisannya sehingga
aku ingin berkata kepada bapaku: “Cukuplah, engkau telah memudaratkan syeikh
(Ibnu ‘Umar).”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (3/214)]
7 –
Al-Qasim al-A’raj berkata: “Sa’id bin Jubair (m. 95 H) sangat banyak
menangis pada waktu malam sehingga kabur penglihatannya.”
[Siyar
A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (4/333)]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan