Ahad, 8 September 2019

Hadis Palsu: Empat Golongan Yang Diberi Syafaat

Rasulullah صلى الله عليه و سلم  bersabda:

أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِيعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: الْمُكْرِمُ لِذُرِّيَّتِي، وَالْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ، وَالسَّاعِي لَهُمْ فِي أُمُورِهِمْ، ما اضْطَرُّوا إِلَيْهِ، وَالْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَلِسَانِهِ.

"Aku akan memberikan Syafaat kepada empat golongan dari umat ku kelak dihari kiamat :

1. Yang menghormati keturunanku

2. Yang membantu menyampaikan hajat mereka

3. Yang menolong mereka disaat mereka kesulitan

4. Yang mencintai mereka dengan tulus hati dan dengan lisannya."

Ihyaul Mayyit fi Fadhli Ahlil Bait hal 52 Karya Imam Suyuthi رحمه الله.

ULASAN:

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus daripada jalur perawi:

ABU AL-QASIM ABDULLAH BIN AHMAD BIN 'AMIR AL-THA'IE daripada bapanya daripada Ali bin Musa al-Ridha daripada Musa bin Ja’far al-Sodiq daripada Muhammad al-Baqir daripada Ali Zainal Abidin daripada daripada Hussein daripada hadis Ali bin Abi Thalib.

Hadis ini palsu. Puncanya daripada Abu al-Qasim Abdullah bin Ahmad bin ‘Amir al-Tha’ie.

Kata al-Hussein bin Ali al-Zuhri:

“Dia seorang yang buta huruf. Dia tidak disukai (لم يكن بالمرضي)."

Kata al-Zahabi dalam Mizan al-I’tidal:

)Dia meriwayatkan( daripada bapanya daripada Ali al-Ridha daripada datuk moyangnya sebuah naskah hadis palsu lagi batil yang berterusan dipalsukan olehnya atau bapanya.”

Kata al-Zahabi dalam Diwan al-Dhu’afa’:

“Dia meriwayatkan daripada bapanya daripada Ahli Bait. Baginya sebuah naskhah hadis batil.”

Dia juga dituduh memalsukan hadis berkenaan kelebihan adas oleh Ibnu al-Jauzi dalam kitab al-Maudhu’at. Kata Ibnu al-Jauzi:

“Yang dituduh memalsukannya ialah Abdullah bin Ahmad bin Amir dan bapanya kerana mereka berdua meriwayatkan daripada Ahli Bait sebuah naskhah hadis yang semuanya palsu.”

Kata Ibnu Hajar dalam al-Kafi al-Syaf:

“Dia meriwayatkan (hadis) daripada bapanya dan dia adalah pendusta.”

Hadis ini sendiri adalah palsu di sisi al-Hafiz al-Sayuthi walaupun beliau sebutkannya dalam kitab Ihya' al-Mayyit tanpa sebarang komentar. Beliau sebutkan hadis ini dalam kitab Zail al-Laali’ al-Masnu’ah (no. 702) yang menghimpunkan hadis-hadis palsu menurut pandangan beliau. Boleh lihat hadis-hadis lain hasil pemalsuan Abdullah bin Ahmad bin Amir dalam kitab tersebut, bemula hadis bernombor 696 sehingga 709.

Ulama lain yang mengatakan ia adalah palsu ialah al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu'ah (no. 135).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan