سَيُصِيبُ أُمَّتِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ بَلَاءٌ شَدِيدٌ
مِنْ سُلْطَانِهِمْ، لَا يَنْجُو فِيهِ إِلَّا رَجُلٌ عَرَفَ دِينَ اللَّهِ
بِلِسَانِهِ وَقَلْبِهِ وَيَدِهِ، فَذَلِكَ الَّذِي سَبَقَتْ لَهُ السَّوَابِقُ.
“Umatku pada akhir zaman akan ditimpa dengan satu bala yang
sangat dahsyat daripada para pemerintah mereka. Tiada seorang pun yang akan
terlepas melainkan orang yang mendalami agama Allah, lalu dia berusaha melawan
bala tersebut dengan lisan dan tangannya. Itulah yang telah dilalui oleh mereka
yang terdahulu.”
Ulasan:
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam Tarikh
Asbahan (1/112), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (no. 7181) dan
al-Dailami dalam al-Firdaus (sebagaimana dalam al-Gharaib al-Multaqathah,
no. 1721) daripada jalur perawi:
Salim al-Muradi daripada ‘Amru bin
Harim al-Azdi daripada Jabir bin Zaid daripada ‘Umar bin al-Khattab.
Sanad hadis ini daif kerana dua sebab:
Pertama, Salim al-Muradi adalah perawi yang daif.
Kedua, sanadnya terputus antara Jabir bin Zaid dan ‘Umar bin al-Khattab. ‘Umar bin al-Khattab meninggal dunia pada tahun 23 Hijrah manakala Jabir bin Zaid dikatakan meninggal dunia antara tahun 93 Hijrah atau 103 Hijrah atau 104 Hijrah.
Wujud jarak yang jauh antara keduanya serta tidak
ada kitab berkenaan perawi hadis yang menyatakan bahawa Jabir bin Zaid pernah
meriwayatkan hadis daripada ‘Umar, sebaliknya hanya disebutkan bahawa dia
pernah meriwayatkan hadis daripada anak ‘Umar iaitu Abdullah.
Hadis ini didaifkan oleh al-Hafiz Ibnu Rajab
al-Hanbali dalam Jami’ al-‘Ulum Wa al-Hikam. Kata beliau: “Hadis ini
gharib dan sanadnya terputus.”
Namun tidak ada masalah untuk menggunakan hadis ini
sebagaimana al-Hafiz Ibnu Rajab al-Hanbali juga menggunakan hadis ini ketika
mensyarahkan hadis ke-34 daripada Hadis 40 Imam al-Nawawi berkaitan amar makruf
dan nahi mungkar.
Hadis ini memberi amaran kepada umat Islam supaya
berjaga-jaga dengan musibah yang akan berlaku di akhir zaman disebabkan kezaliman
yang dilakukan oleh pemerintah yang bersikap kejam dan zalim.
Tidak ada yang selamat pada masa tersebut melainkan
orang yang berilmu serta tidak gentar untuk mencegah kemungkaran sama ada
dengan tanganya iaitu melalui kuasa dan kudratnya serta lidahnya yakni dengan
menasihati dan memberi penerangan. Jika kedua-duanya tidak mampu dilakukan,
maka dia membenci dan mengingkari perbuatan mungkar itu dengan hatinya.
Hadis ini menunjukkan kelebihan orang yang menghimpunkan
antara ilmu, amal serta amar makruf dan nahi mungkar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan