Al-Imam
Yusuf al-Nabhani rahimahullah berkata[1]:
Selawat
al-Tafrijiyyah ini disebutkan oleh al-Syeikh al-‘Arif Muhammad Haqqi Afendi
al-Nazili dalam kitab Khazinah al-Asrar.
Dan
dinukilkan daripada al-Imam al-Qurtubi, bahawa sesiapa yang melazimi membaca
selawat ini setiap hari sebanyak 141 kali atau lebih daripada itu Allah akan
menjauhkan kebimbangan dan kesedihannya, menghilangkan penderitaannya dan
mudarat padanya, memudahkan urusannya, dicahayakan hatinya, ditinggikan
darjatnya, dielokkan keadaannya, diluaskan rezekinya, dibukakan dan ditambahkan
baginya pintu-pintu kebaikan dan kebajikan, kata-katanya akan dipatuhi jika dia
seorang pemimpin, diamankan daripada terkena malapertaka dan teruknya musibah
kelaparan dan kefakiran dan dicampakan rasa sayang dalam hati orang
kepadanya. Dan tidaklah apabila dia meminta sesuatu daripada Allah kecuali
Allah akan memberinya dan seseorang itu tidak mendapat faedah ini kecuali
apabila berkekalan dia melazimi selawat ini. Selawat ini merupakan khazanah
daripada khazanah-khazanah milik Allah, Allah akan membukakakan (khazanah
tersebut) bagi sesiapa yang melazimi selawat ini daripada kalangan hamba-Nya dan
menyampaikannya (hamba tersebut) dengan sebab selawat ini kepada apa yang
dikehendaki oleh Allah.
al-Syeikh
al-‘Arif Muhammad Haqqi Afendi al-Nazili berkata lagi di bahagian yang lain
dalam kitab tersebut:
Di antara
selawat yang mujarab ialah selawat al-Tafrijiyyah al-Qurtubiyyah. Selawat ini
disebut di sisi orang-orang Maghribi sebagai selawat al-Nariyyah kerana mereka
apabila ingin menghasilkan sesuatu yang diingini atau menolak sesuatu yang
menakutkan, maka mereka berhimpun dalam satu majlis dan membaca selawat ini
sebanyak 4444 kali. Maka mereka mendapat apa yang diinginkan dengan segera.
Selawat ini disebutkan di sisi Ahli Asrar (ahli tasawuf): Kunci lautan khazanah
untuk memperolehi apa yang diingini oleh hamba (Allah), iaitu selawat ini:
اللَّهُمَّ صلِّ الصَّلاة الكاملة، وسلِّم السَّلام التامَّ على
محمَّد....sehingga akhir
Demikian,
telah mengijazahkan kepada saya (Yusuf al-Nabhani) al-Syeikh Muhammad al-Sanusi
di Bukit Abi Qubais, kemudian al-Syeikh al-Maghribi kemudian al-Syeikh
al-Sayyid Zain Makki radiallahu ‘anhum.
Al-Sanusi
telah menambah (kalimat):
في كلِّ لمحة ونفَسٍ بعددَ كلِّ معلوم لك.
Dan beliau (al-Sanusi) berkata:
“Sesiapa yang melaziminya setiap hari sebanyak 11 kali,
seolah-olah selawat ini menurunkan rezeki daripada langit dan menumbuhkannya
daripada bumi.”
Al-Imam al-Dainawari berkata:
“Sesiapa
yang membaca selawat ini selepas setiap kali solat sebanyak 11 kali dan
mengambilnya sebagai wirid, tidak akan putus rezekinya dan akan mencapai
martabat yang tinggi dan kerajaan yang kaya-raya. Dan sesiapa yang mengekalinya
selepas solat Subuh setiap hari sebanyak 41 kali, maka dia akan mendapat
keinginannya juga. Sesiapa yang mengekalinya setiap hari 100 kali, maka dia
akan menghasilkan apa yang diingininnya dan mencapai tujuan melebihi apa yang
dikehendakinya. Sesiapa yang mengekali membacanya sebanyak bilangan para rasul
‘alaihi al-salam iaitu 313 kali, akan tersingkap segala rahsia, maka
sesungguhya dia dapat melihat apa yang diingininya. Sesiapa yang mengekali
membacanya setiap hari sebanyak 1000 kali, maka baginya apa yang tidak dapat
disifatkan oleh orang yang mensifatkan, sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh
mata, sesuatu yang tidak pernah didengari oleh telinga dan sesuatu yang tidak
pernah terlintas dalam hati seorang manusia (yakni akan mendapat ganjaran yang
tidak mampu dibayangkan oleh manusia).”
Al-Imam
al-Qurtubi berkata:
“Sesiapa
yang ingin menghasilkan sesuatu perkara yang penting lagi besar atau untuk
menolak bala yang berterusan maka bacalah selawat al-Tafrijiyyah ini dan
bertawasullah dengan selawat ini kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam yang
mempunyai akhlak yang agung sebanyak 4444 kali, maka sesungguhnya Allah akan
membantu mendapatkan keinginan dan permintaannya berdasarkan niatnya.
Demikian telah disebutkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani keistimewaan bilangan ini. Maka sesungguhnya jumlah yang banyak merupakan sebab kepada keberkesanan sesuatu.”
Demikian telah disebutkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani keistimewaan bilangan ini. Maka sesungguhnya jumlah yang banyak merupakan sebab kepada keberkesanan sesuatu.”
Tamat.
Seluruh nukilan tersebut daripada kitab Khazinah al-Asrar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan