مَنْ تَعَلَّمَ حَدِيثَيْنِ اثْنَيْنِ يَنْفَعُ
بِهِمَا نَفْسَهُ، أَوْ يُعَلِّمُهُمَا غَيْرَهُ فَيَنْتَفِعُ بِهِمَا، كَانَ
خَيْرًا مِنْ عِبَادَةِ سِتِّينَ عَامًا
Terjemahan:
“Sesiapa yang mempelajari dua hadis yang memberi manfaat dua hadis tersebut kepada dirinya, atau mengajarkan dua hadis tersebut kepada orang lain dan memberi manfaat dua hadis tersebut kepada orang lain adalah lebih baik daripada beribadat selama 60 tahun.”
“Sesiapa yang mempelajari dua hadis yang memberi manfaat dua hadis tersebut kepada dirinya, atau mengajarkan dua hadis tersebut kepada orang lain dan memberi manfaat dua hadis tersebut kepada orang lain adalah lebih baik daripada beribadat selama 60 tahun.”
Sumber hadis
1. Syaraf Ashab
al-Hadis[1]
oleh Khatib al-Baghdadi.
2. Zikr Akhbar
Asbahan[2]
oleh Abu Nu’aim al-Asbahani dengan lafaz:
مَنْ تَعَلَّمَ حَدِيثَيْنِ اثْنَيْنِ يَنْفَعُ
بِهِمَا نَفْسَهُ، أَوْ يُعَلِّمُهُمَا غَيْرَهُ، كَانَا خَيْرًا لَهُ مِنْ
عِبَادَةِ سِتِّينَ عَامًا
Terjemahan:
“Sesiapa yang
mempelajari dua hadis yang memberi manfaat dua hadis tersebut kepada dirinya
atau mengajarkan dua hadis tersebut kepada orang lain, adalah lebih baik bagi
dirinya daripada beribadat selama 60 tahun.”
3. Al-Sayuthi dalam
al-Jami’ al-Kabir[3]
menyatakan bahawa hadis ini diriwayatkan oleh al-Dailami daripada al-Barra’,
tetapi saya tidak menemukannya dalam Musnad al-Firdaus.
Ulasan
Hadis ini sangat daif kerana kedua-dua sanad riwayat
al-Khatib al-Baghdadi dan Abu Nu’aim tersebut bersambung dengan seorang perawi yang
matruk iaitu Nufai’ bin al-Haris (نُفَيْعِ
بْنِ الْحَارِثِ),
Abu Daud al-A’ma.
Kata Ibnu Hajar[4]: Matruk.
Telah mendustakannya Ibnu Ma’in.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan