1. Ibnu Jauzi berkata: “Tidak sahih berkenaan kelebihan
tembikai satu hadis pun kecuali Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pernah
memakannya.” [1]
Hadis berkenaan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
memakan tembikai adalah sahih sebagaimana yang diriwayatkan daripada Aisyah
bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam memakan tembikai dengan kurma muda
(rutab). [2]
2. Muhammad Tahir al-Fattani berkata: “Hadis-hadis
kelebihan tembikai adalah batil.” [3]
3. Ibnu al-Daiba'’ berkata: “Abu ‘Umar al-Tuqani telah
menulis berkenaan kelebihan tembikai satu juzuk kitab dan hadis-hadisnya adalah
batil.” [4]
4. Al-Zarkasyi berkata: Tidak sabit (daripada Nabi sallahu
‘alaihi wasallam). [5]
5. Muhammad al-Amir al-Kabir berkata: Hadis-hadisnya (hadis
kelebihan makan tembikai) tidak sahih. [6]
______________________
[1] Ibnu Jauzi, al-Maudhu’at, jilid 2, ms. 286,
cetakan al-Maktabah al-Salafiyyah.
[2] Hadis riwayat al-Termizi dalam al-Jami’ (1843) dan
al-Syamail (198), Abu Daud (3836), al-Nasai’e dalam al-Kubra
(6722) dan lain-lain.
[3] Muhammad Tahir al-Fattani, Tazkirah al-Maudhu’at, ms.
148, cetakan Idarah al-Thaba’ah al-Munirah.
[4] Al-Mulla ‘Ali al-Qari, al-Asrar al-Marfu’ah Fi
al-Akhbar al-Maudhu’ah, ms. 166, cetakan al-Maktab al-Islami.
[5] Al-Mulla ‘Ali al-Qari, al-Masnu’ Fi Ma’rifah al-Hadis
al-Maudhu’, ms. 77, cetakan Maktab al-Matbu’at al-Islamiyyah.
[6] Muhammad al-Amir al-Kabir, al-Nukhbah al-Bahiyyah Fi
al-Ahadith al-Makzubah ‘Ala Khair al-Bariyyah, ms. 44, cetakan al-Maktab
al-Islami.
Terima kasih di atas ilmunya
BalasPadamSama-sama.
Padam