إِنَّ
الْعَالِمَ وَالْمُتَعَلِّمَ إِذَا مَرَّا عَلَى قَرْيَةٍ فَإِنَّ اللَّهَ
تَعَالَى يَرْفَعُ الْعَذَابَ عَنْ مَقْبَرَةِ تِلْكَ الْقَرْيَةِ أَرْبَعِينَ
يَوْمًا
“Sesungguhnya jika
seorang alim dan penuntut ilmu melalui sebuah kampung Allah akan menangkat azab
daripada perkuburan kampung tersebut selama 40 hari.”
Saya temui hadis dengan makna
yang sama tetapi dengan sedikit perbezaan lafaz yang disebutkan oleh Syeikh
Muhammad bin Ismail Daud al-Fathani dalam kitab Matla’ al-Badrain (kitab
fadhilat ilmu):
إِذَا مَرَّ
مُتَعَلِّم عَلَى قَرْيَةٍ رَفَعَ اللهُ العَذَابَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا مِنْ مَقَابِر
تِلْكَ القَرْيَةِ
“Jika penuntut ilmu melalui
sebuah kampung Allah akan menangkat azab selama 40 hari daripada perkuburan
kampung tersebut.”
Penilaian hadis
1. Al-Hafiz al-Sayuthi
(w. 911H) dalam Takhrij Ahadith Syarh al-‘Aqaid berkata: “Tidak ada
asal baginya [لَا أَصْلَ لَهُ].”
Maksud ‘tidak ada asal baginya’
ialah ‘tidak ada sanad baginya.’
Penilaian al-Hafiz al-Sayuthi ini
diikuti oleh beberapa orang ulama selepasnya, antaranya:
a. Al-Mulla ‘Ali al-Qari (w. 1014H)
dalam al-Asrar al-Marfu’ah dan al-Masnu’.
b. Mar’ie al-Kirmani al-Hanbali (w.
1033H) dalam al-Fawaid al-Maudhu’ah juga menghukumnya sebagai tidak ada
asal.
c. Al-‘Ajluni (w. 1162H)dalam Kasyf
al-Khafa’.
Beliau menambah: “Dan
sepertinya apa yang dikeluarkan oleh al-Tha’labi dan ramai di kalangan ahli
tafsir daripada Huzaifah secara marfu’:
إن القوم ليبعث الله عليهم العذاب حتمًا مقضيًّا,
فيقرأ الصبي من صبيانهم في الكتاب: {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ}
[الفاتحة: 2] فيسمعه الله تعالى فيرفع الله عنهم بذلك عذاب أربعين سنة
Sesungguhnya terdapat satu kaum
yang Allah turunkan kepada mereka azah. Lalu salah seorang daripada kanak-kanak
daripada kanak-kanak mereka membaca ‘الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ’ [surah al-Fatihah] lalu Allah
mendengarnya maka Allah mengangkat azab tersebut daripada mereka selama 40
hari.
Sesungguhnya ia adalah palsu
sebagaimana kata al-Hafiz al-‘Iraq dan selainnya. Dan ada yang mengatakan bahawa
ia daif.”
d. Al-Qawuqji (w. 1305H) dalam al-Lu’lu’
al-Marsu’ turut menghukumnya sebagai tidak ada asal.
Wallahu a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan