Tafarrud (bersendirian) seorang perawi kazzab
(pendusta) dan waddha’ (pemalsu hadis) dalam meriwayatkan sesuatu hadis secara zahirnya menunjukkan akan kepalsuan hadis tersebut. Akan tetapi perkara
tersebut tidaklah secara pasti kerana boleh jadi seorang pendusta bersikap
benar, kecuali jika disertai dengan kerapuhan (رَكَاكَة) lafaz hadis dan kefasidan
maknanya, maka ketika itu diyakini akan kepalsuannya.
Disebabkan itu didapati ahli hadis akan berkata pada hadis
yang diriwayatkan oleh yang dituduh berdusta atau memalsukan hadis akan tetapi
tidak terdapat tanda-tanda yang disebutkan tadi: ‘Hadis ini mungkar’ atau
‘daif jiddan’ atau ‘amat lemah (واه)’, bimbang-bimbang hadis tersebut
benar pada realitinya. Adapun jika terdapat tanda-tanda yang lain yang
menunjukkan kepalsuannya, maka mereka akan secara pasti menyatakan
kepalsuannya.
Ada di kalangan pendusta dan pemalsu hadis yang mencipta
hadis bagi sanad yang perawi-perawinya merupakan perawi kitab al-Sahih (Sahih
al-Bukhari atau Muslim) dan ada di kalangan mereka yang merupakan penulis
kitab. Disebabkan itu ada hadis yang palsu tetapi sanadnya sahih (pada
zahirnya). Bahkan ada perawi pendusta dan pemalsu hadis yang berada di tengah
sanad, tetapi dihilangkan oleh perawi mudallis seperti Baqiyyah bin
al-Walid, maka kelihatan sanadnya sahih tetapi matannya palsu.
[Dar al-Ghamam al-Raqiq Bi Rasail al-Sayyid Ahmad bin
al-Siddiq, hlm. 65]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan