Ustaz Don
menyebutkan hadis yang terjemahnya berbunyi:
“Barangsiapa
membaca zikir ini 3 kali setiap hari selepas subuh, maka setiap batu, setiap
pokok setiap tembok bangunan akan mendoakan keampunan terhadapnya.”
Menurut beliau
hadis tersebut sahih.
Saya katakan:
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad
(34/207, hadis no. 20602):
عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ الْمُخَارِقِ، قَالَ: أَتَيْتُ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ لِي: " يَا
قَبِيصَةُ مَا جَاءَ بِكَ؟ "، قُلْتُ: كَبِرَتْ سِنِّي، وَرَقَّ عَظْمِي،
فَأَتَيْتُكَ لِتُعَلِّمَنِي مَا يَنْفَعُنِي اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهِ، قَالَ:
" يَا قَبِيصَةُ، مَا مَرَرْتَ بِحَجَرٍ، وَلَا شَجَرٍ، وَلَا مَدَرٍ، إِلَّا
اسْتَغْفَرَ لَكَ، يَا قَبِيصَةُ، إِذَا صَلَّيْتَ الْفَجْرَ، فَقُلْ : سُبْحَانَ
اللهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ، تُعَافَى مِنَ الْعَمَى، وَالْجُذَامِ،
وَالْفَالِجِ، يَا قَبِيصَةُ، قُلْ: اللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِمَّا عِنْدَكَ،
وَأَفِضْ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَانْشُرْ عَلَيَّ رَحْمَتَكَ، وَأَنْزِلْ
عَلَيَّ، مِنْ بَرَكَاتِكَ
Daripada dari Qabishah bin al-Mukhariq, beliau
berkata:
"Aku
datang menemui Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, lalu baginda bertanya
kepadaku: "Wahai Qobishah, apa yang membuatkan kamu datang kesini?"
Aku
menjawab; "Usiaku semakin tua dan tulang-tulangku mulai rapuh. Maka aku
datang kepadamu supaya engkau mengajariku sesuatu yang Allah beri manfaat bagiku
dengannya."
Baginda
lalu bersabda: "Wahai Qabishah, tidaklah kamu melalui batuan, pohonan dan kota-kota melainkan ia akan
memohonkan keampunan bagimu.
Wahai
Qabishah, apabila kamu (selesai) mengerjakan solat Subuh, maka bacalah tiga
kali:
سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ
“Maha
suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bagi-Nya."
Nescaya
kamu akan terhindar dari kebutaan, penyakit kusta dan lumpuh.
Wahai
Qabishah bacalah:
اللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِمَّا عِنْدَكَ،
وَأَفِضْ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَانْشُرْ عَلَيَّ رَحْمَتَكَ، وَأَنْزِلْ
عَلَيَّ، مِنْ بَرَكَاتِكَ
"Ya
Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu apa yang ada di sisi-Mu,
berikanlah kurniaan-Mu kepadaku, curahkanlah rahmat-Mu kepadaku dan
turunkanlah keberkatan-Mu kepadaku."
Sanad
hadis ini daif disebabkan kesamaran perawi yang meriwayatkan daripada Qabishah bin al-Mukhariq. Hanya disebutkan sebagai 'seorang lelaki daripada ahli Basrah'.
Kata
al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Nataij al-Afkar: “Jika tidak kerana perawi mubham
(samar) tersebut, nescaya sanadnya akan jadi hasan.”
Walaupun sanadnya daif, tidak ada masalah untuk beramal dengan hadis ini kerana ia berkaitan dengan zikir dan kelebihan amalan. Jumhur ulama membenarkan pengamalan hadis daif dalam bab kelebihan amalan, zikir, motivasi melakukan amalan (al-targhib), ancaman melakukan maksiat (al-tarhib) dan adab.
Assalaamualaikum tuan, boleh kah kita cakap "nabi kata" sedangkan hadis tersebut dhaif?..
BalasPadamWaalaikumsalam.
PadamUntuk hadis daif maka perlu disebutkan dengan lafaz tamridh (ayat pasif) seperti diriwayatkan dari Nabi, dinukilkan daripada Nabi, dikatakan nabi bersabda dan sebagainya. Kata Imam as-Suyuti dlm Tadrib ar-Rawi:
أما الصحيح فاذكره بصيغة الجزم ويقبح فيه صيغة التمريض كما يقبح في الضعيف صيغة الجزم
:
“Adapun hadis sahih, maka sebutlah ia dgn lafaz jazam (pasti) dan dicela padanya (menggunakan) lafaz tamridh, sepertimana dicela pada hadis daif (menggunakan) lafaz jazam”.