Ia
adalah hadis yang tidak terhimpun padanya sifat-sifat hadis sahih mahupun hadis
hasan.
Sifat-sifat
hadis sahih dan hasan ada enam:
1 –
Bersambung sanad.
2 –
Keadilan para perawi dalam sanad.
3 –
Kekuatan hafalan para perawi.
4 –
Bebas hadis daripada syaz (percangahan).
5 –
Bebas hadis daripada ’illah (kecacatan).
6 –
Hadis memerlukan kepada sokongan dan penguat, seperti hadis hasan li ghairih.
Jika
sesuatu hadis tidak bersifat dengan sifat-sifat ini, maka ia dinamakan hadis
daif.
Contohnya:
Hadis
yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi: Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin
Humaid al-Razi, telah menceritakan kepada kami Hukam bin Sulaim dan Harun bin
al-Mughirah bin ‘Anbasah, daripada Abu Hamzah, daripada Ibrahim, daripada
‘Alqamah, daripada Abdullah bin Mas’ud daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam,
baginda bersabda:
“Berwaspadalah
kamu sekalian daripada menyebarkan berita kematian, kerana menyebarkan berita
kematian itu adalah dari perbuatan Jahiliyyah.”
Menurut
al-Tirmizi berkaitan dengan sanad hadis ini:
“Abu
Hamzah ialah Maymun al-A’war, dia bukanlah seorang yang kuat di kalangan ahli
hadis.”
Al-Hafiz
Ibnu Hajar berkata berkaitan dengan Maymun al-A’war:
“Seorang
yang masyhur dengan gelarannya, dan daif.”
Hadis
ini didaifkan dengan sebab perawi yang daif tersebut (Abu Hamzah) yang ada
dalam sanadnya.
Hukum
meriwayatkannya:
Harus
di sisi ahli hadis dan selain mereka untuk meriwayatkan hadis daif, tetapi dengan
dua syarat:
Pertama:
Hadis daif tersebut tiada kaitan dengan aqidah, seperti sifat-sifat Allah.
Kedua:
Hadis daif tersebut bukanlah menerangkan tentang hukum-hukum Syariah yang
berkaitan dengan halal dan haram.
Perhatian:
Jika
ada seseorang yang meriwayatkan hadis daif tanpa sanad, maka tidak seharusnya
dia mengatakan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda begini...dan
sebagainya dengan lafaz-lafaz yang pasti dan yakin, bahkan hendaklah dia
mengatakan: Diriwayatkan daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
begini...atau Telah sampai kepada kami daripada baginda sallahu ‘alaihi
wasallam begini...atau dinukilkan daripada baginda sallahu ‘alaihi wasallam dan
sebagainya dengan menggunakan bentuk-bentuk lafaz yang tidak pasti.
Hukum
beramal dengan hadis daif:
Ulama
berbeza pandangan pada hukum beramal dengan hadi daif. Menurut pandangan jumhur
ulama, hukumnya adalah sunat beramal dengannya pada perkara berkaitan dengan
kelebihan amalan-amalan, tetapi dengan tiga syarat iaitu:
Pertama:
Daifnya tidak terlalu kuat.
Kedua:
Hadis tersebut di bawah sesuatu asal (hukum) yang diamalkan.
Ketiga:
Tidak beriktikad ketika beramal dengannya bahawa hadis tersebut adalah pasti
dan diyakini, tetapi mengambil sikap berhati-hati dan memilih jalan yang selamat.
Jenis-jenis
hadis daif:
Hadis
daif mempunyai banyak jenis. Ini disebabkan kehilangan sifat-sifat penerimaan
hadis (sifat sahih dan hasan) adalah merujuk kepada tohmahan yang ada para
perawinya, atau keguguran yang terdapat pada sanadnya, atau perkara-perkara
lain. Oleh itu, para ulama membahagikan hadis daif kepada banyak bahagian,
antara yang paling masyhur ialah:
1 -
Mursal.
2 -
Munqati’.
3 -
Mu’dal.
4 -
Mu’allaq.
5 -
Mudallas.
6 -
Mursal Khafi.
7 -
Syaz.
8 -
Munkar.
9 -
Mudtarib.
10 -
Mudraj.
11 -
Mudraj.
12 -
Mu’allal.
13 -
Musahhaf dan Muharraf.
14 -
Mawdu’ (Ia adalah seburuk-buruk jenis daif).
Sumber-sumber
hadis daif:
Banyak
kitab yang telah ditulis berkaitan dengan hadis daif. Kami akan menyebutkan
kitab-kitabnya yang paling penting mengikut susunan dan pembahagian berikut:
Pertama:
Kitab-kitab yang diandaikan sebagai sumber hadis-hadis daif:
Ia
ialah kitab-kitab yang dikatakan mengandungi banyak hadis daif dalamnya:
1 -
Nawadir al-Usul Fi Ma’rifah Akhbar al-Rasul oleh al-Hakim al-Tirmizi (w. 295
H).
2 -
Musnad al-Syihab Fi al-Mawa’iz Wa al-Adab oleh al-Quda’i (w. 454 H).
3 -
Firdaus al-Akhbar Bi Ma’thur al-Khitab oleh Syirawaih al-Daylami (w. 509 H).
Kedua:
Kitab-kitab yang memfokus salah satu daripada jenis-jenis hadis daif:
1 -
Al-Marasil oleh Abu Daud al-Sijistani (w. 275 H).
2 -
Al-‘Ilal oleh Ibnu Abi Hatim (w. 327 H).
3 -
Al-‘Ilal al-Kubra oleh al-Daraqutni (w. 385 H).
Ketiga:
Kitab-kitab umum yang menyebut hadis-hadis daif serta jenis-jenisnya:
1 -
Silsilah al-Ahadith al-Dha’ifah Wa al-Maudhu’ah oleh Nasiruddin al-Albani (w.
1420 H).
2 -
Mausu’ah al-Ahadith Wa al-Athar al-Dha’ifah Wa al-Maudhu’ah oleh ‘Ali bin Hasan
al-Halabi dan selainnya.
Keempat:
Kitab-kitab yang menyebut hadis-hadis daif ketika menyatakan biografi para
perawi yang daif:
1 -
Al-Dhu’afa’ al-Kabir oleh al-‘Uqayli (w. 322 H).
2 -
Ma’rifah al-Majruhin Min al-Muhaddithin Wa al-Dhu’afa’ Wa al-Matrukin oleh Ibnu
Hibban al-Busti (w. 354 H).
3 -
Al-Kamil Fi Dhu’ara’ al-Rijal oleh Ibnu ‘Adiy (w. 365 H).
4 -
Mizan al-I’tidal oleh al-Zahabi (w. 748 H).
5 -
Lisan al-Mizan oleh Ibnu Hajar al-‘Asqalani (w. 852 H).
[Kamus
Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 327, terbitan: Darul Syakir]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan