Asal-usul Penulisan Tafsir al-Jalalain
Tafsir ini dikarang secara bersama oleh dua orang imam yang
mulia: Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin al-Suyuti.
Adapun Jalaluddin al-Mahalli, beliau telah memulakan
tafsirnya dari awal Surah al-Kahfi hingga akhir Surah an-Nas. Kemudian, beliau
memulakan tafsir Surah al-Fatihah, dan setelah menyiapkannya, beliau meninggal
dunia, maka beliau tidak sempat menafsirkan apa yang selepasnya.
Adapun Jalaluddin al-Suyuti, beliau datang selepas al-Jalal
al-Mahalli lalu menyempurnakan tafsirnya. Beliau memulakan dengan menafsirkan
Surah al-Baqarah dan berakhir pada akhir Surah al-Isra'. Beliau meletakkan
tafsir Surah al-Fatihah di akhir tafsir al-Jalal al-Mahalli agar ia menjadi
lampiran kepadanya.
Kritikan terhadap Dakwaan Haji Khalifah
Inilah realitinya dan apa yang disebutkan oleh Haji
Khalifah, pengarang Kashf al-Zunun adalah tidak tepat apabila beliau
berkata ketika membicarakan tentang Tafsir al-Jalalain, yang teksnya
berbunyi:
“Tafsir al-Jalalain dari awalnya hingga akhir Surah al-Isra'
adalah karya al-'Allamah Jalaluddin Muhammad bin Ahmad al-Mahalli al-Syafi'i,
yang meninggal dunia pada tahun 864 Hijrah.
Apabila beliau wafat, ia disempurnakan oleh al-Syeikh
al-Mutabahhir (yang mendalam ilmunya) Jalaluddin Abdul Rahman bin Abi Bakr
al-Suyuti, yang meninggal dunia pada tahun 911 Hijrah.”
Tidak lama selepas itu beliau berkata: “Seolah-olah
al-Mahalli tidak menafsirkan al-Fatihah, dan al-Suyuti telah menafsirkannya
dengan tafsiran yang sesuai.”
Penegasan al-Suyuti dalam Mukadimahnya
Pengarang Kashf al-Zunun tidak tepat dalam hal itu,
kerana al-Suyuti di dalam mukadimah Tafsir ini – dan sebelum membicarakan
tentang Surah al-Baqarah – berkata selepas pendahuluannya, yang teksnya
berbunyi:
“Inilah apa yang amat diperlukan oleh mereka yang berhajat
untuk melengkapkan tafsir al-Quran al-Karim yang telah dikarang oleh al-Imam
al-'Allamah al-Muhaqqiq, Jalaluddin, Muhammad bin Ahmad, al-Mahalli al-Syafi'i rahimahullah,
dan menyempurnakan apa yang telah terlepas daripadanya, iaitu – maksudnya apa
yang terlepas daripada al-Jalal al-Mahalli dan telah ditafsirkan oleh beliau
(al-Suyuti) – dari awal Surah al-Baqarah hingga akhir Surah al-Isra'.”
Pengesahan Penyempurnaan Tafsir oleh al-Suyuti
Beliau (al-Suyuti) berkata pada akhir Surah al-Isra', yang
teksnya berbunyi: “Pengarangnya (al-Suyuti) berkata: Inilah bahagian akhir yang
dengannya aku telah menyempurnakan tafsir al-Quran al-Karim, yang telah
dikarang oleh al-Syeikh al-Imam, al-'Alim al-'Allamah al-Muhaqqiq Jalaluddin
al-Mahalli al-Syafi'i radhiyallahu 'anhu.”
Inilah dari sudut penentuan bahagian yang telah ditafsirkan
oleh setiap seorang daripada mereka berdua.
Isu Tafsir Surah al-Fatihah
Adapun dari sudut yang lain, iaitu dakwaan pengarang Kashf
al-Zunun bahawa al-Mahalli tidak menafsirkan al-Fatihah, dan sesungguhnya
yang menafsirkannya ialah al-Suyuti, maka ia juga adalah satu dakwaan yang
jelas bahawa ia tidak benar. Hal ini adalah berdasarkan apa yang dikatakan oleh
Syeikh Sulaiman al-Jamal dalam mukadimah hasyiah beliau ke atas tafsir ini: “Adapun
al-Fatihah, maka al-Mahalli telah menafsirkannya, lalu al-Suyuti meletakkannya
di akhir tafsir al-Mahalli agar ia digabungkan dengan tafsirnya. Dan beliau
(al-Suyuti) sendiri memulakan (tafsirnya) pada awal Surah al-Baqarah.”
Dan berdasarkan perkataannya dalam hasyiah yang sama pada
penghujung apa yang ditulisnya mengenai tafsir Surah al-Fatihah: “Bahawa
sesungguhnya beliau - iaitu al-Jalal al-Mahalli - telah mula menafsirkan
separuh yang pertama (dari al-Quran), dan sesungguhnya beliau memulakan dengan
al-Fatihah, dan bahawa beliau telah meninggal dunia selepas menyiapkannya dan
sebelum memulakan (tafsir) Surah al-Baqarah dan surah-surah selepasnya.”
Isu Tafsir Basmalah
Pengarang Kashf al-Zunun telah berkata tidak lama
selepas apa yang dinukilkan daripadanya sebentar tadi:
“Kedua-dua Syeikh (al-Mahalli dan al-Suyuti) tidak
membicarakan tentang Basmalah, maka sebahagian ulama dari Zabid telah
membicarakannya dengan perbincangan yang lebih ringkas daripada yang
sepatutnya, dan menulisnya sebagai catatan di nota kaki.”
Ini adalah benar, kerana sesungguhnya al-Jalal al-Mahalli
tidak membicarakan tentang tafsir Basmalah sama sekali dalam bahagian yang
ditafsirkannya, baik pada awal Surah al-Kahfi, mahupun pada awal surah
al-Fatihah. Begitu juga al-Jalal al-Suyuti, beliau tidak membicarakan tentang
tafsirnya sama sekali dalam bahagian yang ditafsirkannya.
Metodologi al-Mahalli dan al-Suyuti
Al-Jalal al-Mahalli, telah menafsirkan bahagian yang
ditafsirkannya dengan ungkapan yang ringkas lagi tersusun, sangat indah dan
amat teliti. Al-Jalal al-Suyuti telah mengikutinya dalam hal itu dan tidak
menghuraikannya secara panjang lebar, kerana beliau beriltizam untuk
menyempurnakan kitab tersebut mengikut corak yang telah diikuti oleh
al-Mahalli, sepertimana yang telah dijelaskannya sendiri dalam mukadimahnya.
Beliau menyebutkan pada penutup Surah al-Isra' bahawa beliau
telah mengarang bahagian yang dikarangnya dalam tempoh janji temu al-Kalim
(Nabi Musa), iaitu empat puluh hari. Sebagaimana beliau juga menyebutkan pada
penutup Surah al-Isra' tersebut bahawa beliau mengambil manfaat dalam tafsirnya
daripada tafsir al-Jalal al-Mahalli, dan bahawa beliau bergantung padanya dalam
(menafsirkan) ayat-ayat mutasyabihah. Sebagaimana beliau juga mengaku dengan
tegas bahawa apa yang dihasilkan oleh al-Jalal al-Mahalli pada bahagiannya
adalah jauh lebih baik daripada apa yang dihasilkannya sendiri.
Keseragaman Metodologi antara Kedua-dua Ulama
Secara umumnya al-Suyuti telah mengikuti dalam tafsirnya
metodologi al-Mahalli iaitu dengan menyebut apa yang dapat difahami daripada
Kalam Allah Ta'ala, bersandar pada pandangan-pandangan yang paling rajih, mengi'rab
apa yang diperlukan, dan memberi peringatan tentang qira'at-qira'at berbeza
yang masyhur, dengan cara yang halus dan ungkapan yang ringkas, serta
meninggalkan huraian panjang dengan menyebut pandangan-pandangan yang tidak
diterima, dan i'rab-i'rab yang tempatnya adalah di dalam kitab-kitab
Bahasa Arab.
Tidak syak lagi bahawa sesiapa yang membaca Tafsir al-Jalalain,
hampir tidak akan merasakan perbezaan yang jelas antara metodologi kedua-dua
syeikh pada bahagian yang mereka tafsirkan, dan hampir tidak akan merasakan
percanggahan di antara mereka berdua dalam mana-mana aspek tafsir yang
pelbagai, melainkan pada beberapa tempat yang sedikit yang tidak mencecah
sepuluh, sepertimana yang dikatakan.
Nilai dan Keberkatan Tafsir al-Jalalain
Tafsir ini, amatlah ringkas dan padat, sehinggakan pengarang
Kashf al-Zunun telah menyebutkan daripada sebahagian ulama Yaman bahawa
beliau berkata: “Aku telah mengira huruf-huruf al-Quran dan tafsirnya oleh
al-Jalalain, lalu aku mendapati kedua-duanya sama (bilangannya) sehingga Surah
al-Muzzammil. Dan dari Surah al-Muddaththir, tafsirnya lebih banyak daripada
al-Quran, maka berdasarkan ini, harus membawanya tanpa wuduk.”
Kemasyhuran dan Ulasan terhadap Tafsir al-Jalalain
Di sebalik keringkasannya ini, kitab ini amat bernilai dalam
bidangnya, dan ia merupakan antara tafsir yang paling agung dari segi
penyebaran serta paling banyak beredar dan bermanfaat. Ia telah dicetak
berulang kali, serta mendapat banyak ulasan dan catatan-catatan para ulama ke
atasnya. Antara hasyiah-hasyiah yang terpenting ini ialah: Hasyiah al-Jamal,
dan Hasyiah al-Sawi, dan kedua-duanya popular di kalangan ahli ilmu.
Senarai Hasyiah dan Syarah Penting ke atas Tafsir
al-Jalalain
Pengarang Kashf al-Zunun menyebutkan bahawa ia
mempunyai hasyiah oleh:
1 - Syamsuddin Muhammad bin al-'Alqami yang dinamakannya: Qabas
al-Nayyirain, yang selesai dikarangnya pada tahun 952 Hijrah.
2 - Hasyiah yang dinamakan al-Jamalayn, karya Maulana al-Fadil
Nuruddin Ali bin Sultan Muhammad al-Qari yang menetap di Makkah al-Mukarramah,
dan meninggal dunia di sana pada tahun 1010 Hijrah.
3 - Sebuah syarah oleh Jalaluddin Muhammad bin Muhammad
al-Karkhi, iaitu sebuah karya yang besar dalam beberapa jilid yang dinamakannya
Majma' al-Bahrayn wa Matla' al-Badrayn, dan beliau turut mempunyai
sebuah hasyiah kecil.
Sumber:
Al-Tafsir Wa Al-Mufassirun oleh Syeikh Dr Muhammad
Husein al-Zahabi
Ringkasan:
Asal-usul Penulisan dan
Pembahagian Tugasan
- Dua
Pengarang: Dikarang oleh dua ulama bergelar
"Jalaluddin":
- Imam Jalaluddin al-Mahalli (w. 864 H)
- Imam Jalaluddin al-Suyuti (w. 911 H)
- Urutan
Penulisan (yang sebenar):
- Al-Mahalli: Memulakan tafsir dari Surah
al-Kahfi hingga Surah an-Nas, kemudian menafsirkan Surah
al-Fatihah dan meninggal dunia.
- Al-Suyuti: Datang kemudian lalu menyempurnakan
bahagian yang tertinggal, iaitu dari Surah al-Baqarah hingga
akhir Surah al-Isra'.
Kritikan terhadap Dakwaan
Haji Khalifah (Pengarang Kashf al-Zunun)
- Dakwaan
Salah: Haji Khalifah secara tidak tepat
menyatakan bahawa al-Mahalli menafsirkan dari awal al-Quran hingga Surah
al-Isra', dan al-Suyuti menyambungnya.
- Bukti
Pembetulan:
- Mukadimah al-Suyuti: Al-Suyuti sendiri
menyatakan dalam mukadimahnya bahawa beliau melengkapkan tafsir
al-Mahalli dengan memulakan kerjanya dari Surah al-Baqarah.
- Penutup al-Suyuti: Di akhir Surah
al-Isra', al-Suyuti menulis bahawa beliau telah menyempurnakan tafsir
al-Mahalli.
- Isu
Tafsir Surah al-Fatihah:
- Haji Khalifah mendakwa al-Suyuti yang menafsirkan Surah
al-Fatihah.
- Fakta Sebenar (menurut Syeikh Sulaiman al-Jamal): Al-Mahalli telah menafsirkan al-Fatihah, dan al-Suyuti hanya
meletakkannya di bahagian akhir tafsir al-Mahalli (sebelum tafsir
al-Suyuti bermula).
o
Isu Tafsir Basmalah
- Haji Khalifah betul dalam hal ini: kedua-dua Imam tidak
membincangkan tafsir Basmalah secara khusus.
- Tafsiran Basmalah kemudiannya ditambah oleh sebahagian ulama lain
sebagai catatan kaki.
Metodologi dan Ciri-ciri
Tafsir
- Keseragaman
Metodologi: Al-Suyuti sengaja mengikut gaya
penulisan al-Mahalli agar keseluruhan kitab kelihatan seragam dan
seolah-olah ditulis oleh seorang pengarang.
- Ciri-ciri
Utama:
- Menggunakan ungkapan yang ringkas, padat, dan teliti.
- Bersandar pada pandangan tafsir yang paling kuat (rajih).
- Menyebutkan i'rab (analisis tatabahasa) hanya
apabila perlu.
- Memberi peringatan tentang perbezaan qira'at (bacaan)
yang masyhur.
- Mengelakkan perbincangan panjang lebar dan pandangan yang lemah.
- Pengakuan
Rendah Diri al-Suyuti:
- Beliau menyiapkan bahagiannya dalam masa 40 hari.
- Beliau mengaku sangat bergantung pada tafsir al-Mahalli, terutama
dalam menafsirkan ayat-ayat mutasyabihah.
- Beliau mengakui bahawa hasil kerja al-Mahalli adalah jauh lebih
baik daripada hasil kerjanya sendiri.
Nilai dan Kemasyhuran Tafsir
al-Jalalain
- Sangat
Ringkas: Ada ulama yang mengira hurufnya dan
mendapati bilangan huruf tafsir ini hampir sama dengan bilangan huruf
al-Quran (sehingga Surah al-Muzzammil).
- Amat
Bernilai: Walaupun ringkas, ia dianggap sebagai
salah satu tafsir yang paling agung, paling meluas penyebarannya, dan
paling bermanfaat.
- Banyak
Ulasan (Hasyiah): Kemasyhurannya
menyebabkan ramai ulama menulis ulasan dan nota kaki ke atasnya. Antara
yang paling terkenal ialah:
- Hasyiah al-Jamal
- Hasyiah al-Sawi
- Ulasan Lain yang Disebut: Qabas al-Nayyirain (oleh al-'Alqami), al-Jamalayn (oleh Ali al-Qari), dan Majma' al-Bahrayn (oleh al-Karkhi).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan