*Ini bukan tulisan asal saya. Saya cuma sebarkan sahaja.
Makam Imam Ibnu Hajar al-Asqalani |
Beliau ialah al-Imam al-‘Allamah al-Hafiz Syihabuddin Abul
Fadhl Ahmad bin Ali bin Muhammad bin Muhammad bin Ali bin Mahmud bin Hajar,
al-Kinani, al-‘Asqalani, asy-Syafie, al-Mishri. Kemudian dikenal dengan nama
Ibnu Hajar, dan gelaranya ialah “al-Hafiz”. Adapun penyebutan ‘Asqalani adalah
dinisbahkan kepada ‘Asqalan’, sebuah kota
yang termasuk dalam wilayah Palestin, dekat Ghuzzah (Jalur Gaza).
Beliau lahir di Mesir pada bulan Syaaban 773H/1352M, namun
tarikh kelahirannya diperselisihkan. Beliau membesar di sana dan beliau menjadi anak yatim piatu sejak kecil, kerana ibunya
meninggal dunia ketika beliau masih bayi, kemudian bapanya menyusul meninggal ketika
beliau berumur empat tahun.
Sebelum meninggal dunia, bapanya berwasiat kepada dua orang
‘alim untuk menjaga Ibnu Hajar yang masih kecil itu. Dua orang itu ialah
Zakiyuddin al-Kharrubi dan Syamsuddin Ibnul Qaththan al-Mishri.
Perjalanan Ilmiah
Perjalanan hidup al-Hafiz Ibnu Hajar sangatlah berkesan.
Meski yatim piatu, semenjak kecil beliau memiliki semangat yang tinggi untuk
belajar. Beliau memasuki kuttab (sebuah tempat mempelajari al-Quran) sewaktu berusia
lima tahun.
Beliau menghafal al-Quran ketika berusia sembilan tahun. Di samping itu, pada
masa kecilnya, beliau menghafal kitab-kitab ilmu yang ringkas, seperti
al-‘Umdah, al-Hawi as-Shagir, Mukhtashar Ibnu Hajib dan Milhatul I’rab.
Semangat beliau dalam menuntut ilmu, beliau tunjukkan
dengan tidak mencari ilmu di Mesir sahaja, tetapi beliau melakukan rihlah
(perjalanan) ke banyak negeri. Semua negeri itu beliau kunjungi untuk menimba
ilmu. Negeri-negeri yang pernah beliau singgahi dan tinggal disana, di
antaranya:
1. Dua tanah haram, iaitu Makkah dan Madinah.
Beliau tinggal di Makkah al-Mukarramah dan shalat Tarawih
di Masjidil Haram pada tahun 785 H iaitu pada umur 12 tahun. Beliau
mendengarkan Sahih Bukhari di Makkah daripada Syaikh al-Muhaddits (ahli hadith)
‘Afifuddin an-Naisaburi (an-Nasyawari) kemudian al-Makki Rahimahullah. Al-Hafiz
Ibnu Hajar berulang kali pergi ke Makkah untuk melakukah haji dan umrah.
2. Dimasyq (Damaskus).
Di negeri ini, beliau bertemu dengan murid-murid ahli
sejarah dari kota
Syam, Ibu ‘Asakir Rahimahullah. Dan beliau menimba ilmu dari Ibnu Mulaqqin dan
al-Bulqini.
3. Baitul Maqdis dan
kota-kota di Palestin, seperti Nablus ,
Khalil, Ramlah dan Ghuzzah.
Beliau bertemu dengan para ulama di tempat-tempat tersebut
dan mengambil manfaat daripada mereka.
4. Shana’ dan beberapa kota di Yaman dan menimba ilmu dari mereka.
Semua ini, dilakukan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar untuk menimba
ilmu dan mengambil ilmu secara langsung daripada ulama-ulama besar. Dari sini
kita dapat mengerti, bahawa guru-guru al-Hafizh Ibnu Hajar al-‘Asqalani sangat
banyak, dan merupakan ulama-ulama yang masyhur. Antara gurunya adalah:
1. ‘Afifuddin
an-Naisaburi an-Nasyawari
2. Muhammad bin
‘Abdullah bin Zhahirah al Makki (wafat 717 H)
3. Abul Hasan
al-Haitsami (wafat 807 H)
4. Ibnul Mulaqqin
(wafat 804 H)
5. Sirajuddin
al-Bulqini (wafat 805 H)
Beliaulah orang yang pertama kali
mengizinkan al-Hafiz Ibnu Hajar mengajar dan berfatwa.
6. Abul-Fadhl al-‘Iraqi
(wafat 806 H)
Beliaulah yang menmanggil al-Hafiz Ibnu
Hajar dengan sebutan al Hafiz, mengagungkannya dan mempersaksikan bahwa Ibnu
Hajar adalah muridnya yang paling pandai dalam bidang hadits.
7. ‘Abdurrahim bin
Razin Rahimahullah
Daripada beliau, al-Hafiz mendengar
Sahih Bukhari
8. Al-‘Izz bin
Jama’ah Rahimahullah
Al-Hafiz Ibnu Hajar banyak menimba
ilmu daripadanya.
9. Al-Hummam
al-Khawarizmi
10. Fairuz
Abadi. Beliau merupakan pengarang kitab Qamus al-Muhith. Al-Hafiz Ibnu Hajar
mengambil ilmu bahasa Arab daripada beliau.
11. Ahmad bin
Abdurrahman Rahimahullah.
12. Burhan
at-Tanukhi. Al-Hafiz Ibnu Hajar belajar ilmu Qiraat Sab’ah daripada beliau.
Jumlah guru-guru al-Hafiz Ibnu Hajar mencapai 500 orang
guru dalam berbagai cabang ilmu, khususnya fiqh dan hadith.
Al-Hafizh Ibnu Hajar al-Asqalani mengambil ilmu dari para
imam pada zamannya di kota
Mesir dan melakukakan rihlah(perjalanan) ke negeri-negeri lain untuk menimba
ilmu, sebagaimana kebiasaan para ahli hadith.
Sebagai seorang ‘alim yang luas ilmunya, maka beliau juga
didatangi para thalibul ‘ilmi (para penuntut ilmu) dari berbagai penjuru dunia
yang ingin mengambil ilmu daripada beliau, sehingga ramai sekali murid beliau.
Bahkan tokoh-tokoh ulama dari berbagai mazhab adalah murid-murid beliau. Yang
termasyhur antaranya adalah:
1. Imam
ash-shakhawi (wafat 902 H)
Beliau merupakan murid khusus
al-Hafizh dan penyebar ilmunya.
2. Al-Biqa’i (wafat
885 H)
3. Zakaria
al-Anshari (wafat 926 H)
4. Ibnu Qadhi
Syuhbah (wafat 874 H)
5. Ibnu Taghri
Bardi (wafat 874 H)
6. Ibnu Fahd
al-Makki (wafat 871 H)
Karya-Karyanya
Kepakaran al-Hafiz Ibnu Hajar sangat terbukti. Beliau mulai
menulis pada usia 23 tahun sehinggalah sampai mendekati ajalnya. Beliau
mendapatkan kurnia Allah Ta’ala di dalam karya-karyanya, iaitu
keistimewaan-keistimewaan yang jarang didapati pada orang lain. Oleh karena
itu, karya-karya beliau banyak diterima umat Islam dan tersebar luas, semenjak
beliau masih hidup. Para raja dan amir biasa
saling memberikan hadiah dengan kitab-kitab al-Hafiz Ibnu Hajar. Bahkan sampai
sekarang, kita dapati banyak peneliti dan penulis bersandar pada karya-karya
beliau.
Di antara karya beliau yang terkenal ialah:
Kitab Fathul Bari |
1. Fathul Bari
Syarah Sahih Bukhari
Kitab Bulughul Maram min Adillatil Ahkam |
2. Bulughul Maram
min Adillatil Ahkam
Kitab Al-Ishabah fi Tamyizish Shahabah |
3. Al-Ishabah fi
Tamyizish Shahabah
Kitab Tahdzibut Tahdzib |
4. Tahdzibut
Tahdzib
5. Ad-Durarul
Kaminah
6. Taghliqut Ta’liq
7. Inbaul Ghumr bi
Anbail Umr
Bahkan menurut muridnya, iaitu Imam asy-Syakhawi, karya
beliau mencapai lebih dari 270 buah kitab. Sebahagian peneliti pada zaman ini
menghitungnya, dan mendapatkan sampai 282 kitab. Kebanyakan berkaitan dengan
pembahasan hadith, secara riwayat dan dirayat (kajian).
Sifat Peribadinya dan Memikul Tugas Sebagai Hakim
Beliau terkenal memiliki sifat tawadhu’, tinggi sifat
sabar, beribadah, solat malam, puasa sunat dan lainnya. Selain itu, beliau juga
dikenali dengan sifat wara’ (kehati-hatian), dermawan, suka mengalah dan
memiliki adab yang baik kepada para ulama pada zaman dahulu dan yang kemudian,
serta terhadap orang-orang yang bergaul dengan beliau, baik tua mahupun muda.
Dengan sifat-sifat yang beliau miliki, tidaak hairanlah jika beliau ditawarkan
untuk menjawat jawatan hakim.
Sebagai contohya, ada seorang hakim yang bernama Ashadr al
Munawi, menawarkan kepada al-Hafiz Ibnu Hajar untuk menjadi wakilnya, namun
beliau menolaknya, bahkan bertekad untuk tidak menjawat jawatan di jabatan
kehakiman. Kemudian, Sultan al-Muayyad menyerahkan kehakiman dalam perkara yang
khusus kepada al-Hafiz Ibnu Hajar. Demikian juga hakim Jalaluddin al-Bulqani
mendesak al-Hafiz Ibnu Hajar agar mahu menjadi wakilnya. Sultan juga menawarkan
kepada beliau untuk memangku jabatan Hakim Agung di negeri Mesir pada tahun 827
H. Pada waktu itu beliau menerima, tetapi pada akhirnya beliau menyesalinya,
kerana para pejabat negara tidak mahu membezakan antara orang salih dengan
lainnya. Para pejabat negara juga suka
mengecam apabila keinginan mereka ditolak, walaupun menyelisihi kebenaran. Bahkan
mereka memusuhi orang kerana itu. Maka seorang hakim harus berbasa-basi dengan
banyak Pihak sehingga sangat menyulitkan untuk menegakkan keadilan. Setelah
satu tahun, iaitu tanggal 7 atau 8 Zulkaedah 828 H, akhirnya beliau
mengundurkan diri.
Pada tahun ini pula, Sultan memintanya lagi dengan sangat,
agar beliau menerima jabatan sebagai hakim kembali. Sehingga al-Hafiz Ibnu
Hajar memandang bahawa hal tersebut wajib bagi beliau. Kemudian, beliau menerima
jabatan tersebut tanggal 2 Rajab. Masyarakat pun sangat bergembira, kerana
memang mereka sangat mencintai beliau. Kekuasaan beliau pun ditambah, iaitu
diserahkannya kehakiman kota
Syam kepada beliau pada tahun 833 H.
Jabatan sebagai hakim, beliau jalani pasang surut.
Terkadang beliau memangku jabatan hakim itu, dan terkadang meninggalkannya. Ini
berulang sampai tujuh kali. Penyebabnya, karena banyaknya fitnah, fanatisme dan
hawa nafsu.
Jika dihitung, tempoh masa beliau memegang jabatan
kehakiman beliau mencapai 21 tahun. Kali terakhir, beliau memegang jabatan
hakim, iaitu pada tanggal 8 Rabiul Akhir 852H, tahun beliau wafat.
Selain bertugas di jabatan kehakiman, beliau juga memilki
tugas-tugas:
- Berkhutbah di Masjid Jami’ al-Azhar.
- Berkhutbah di Masjid Jami’ ‘Amr bin al Ash di Kaherah.
- Jabatan memberi fatwa di Mahkamah.
Walaupun sibuk dengan tugasnya, beliau tetap tekun dalam
samudera ilmu, seperti mengkaji dan meneliti hadith-hadith, membacanya,
membacakan kepada umat, menyusun kitab-kitab, mengajar tafsir, hadith, fiqh dan
memberi ceramah di berbagai tempat. Beliau juga tutur mengajar di 20 buah
madrasah. Banyak orang-orang utama dan tokoh-tokoh ulama yang mendatanginya dan
mengambil ilmu darinya.
Kedudukan Ibnu Hajar
Al-Hafiz Ibnu Hajar menjadi salah satu ulama kebanggaan
umat, salah satu tokoh dari kalangan ulama, salah satu pemimpin ilmu. Allah
Ta’ala memberikan manfaat dengan ilmu yang beliau miliki, sehingga lahirlah
murid-murid besar dan disusunnya kitab-kitab.
Seandainya kitab beliau hanya Fathul Bari, cukuplah untuk
meninggikan dan menunjukkan keagungan kedudukan beliau. Kerana kitab ini
benar-benar merupakan kamus Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaii wasallam. Sedangkan
karya beliau berjumlah lebih dari 150 kitab.
Adapun riwayat ringkas ini, sama sekali belum memenuhi hak
beliau. Belum menampakkan keistimewaan-keistimewaan beliau, dan belum
menonjolkan keutamaan-keutamaan beliau. Banyak para ulama telah menyusun
riwayat hidup al-Hafizh Ibnu Hajar secara luas. Di antara yang terbaik, iaitu
tulisan murid beliau, al-‘Allamah as-Sakhawi, dalam kitabnya, al- Jawahir wad
Durar fi Tarjamati al-Hafiz Ibnu Hajar.
Wafatnya
Ibnu Hajar wafat pada 28 Zulhijjah 852H/1431M di Mesir,
setelah kehidupannya dipenuhi dengan ilmu nafi’ (yang bermanfaat) dan amal
soleh. Beliau dikuburkan di Qarafah ash-Shugra. Semoga Allah merahmati beliau.
Yang jelas beliau akidahnya tidak sama dengan akidah wahabi.
BalasPadamMaaf, siapa yg akidahnya tak sama dgn wahabi?
Padam