*Ini bukan tulisan asal saya. Saya cuma sebarkan sahaja.
Imam
al-Ghazzali, sebuah nama yang tidak asing di telinga kaum muslimin. Beliau
merupakan tokoh yang terkemuka dalam bidang falsafah, fiqh dan tasawuf. Beliau memiliki pengaruh dan pemikiran yang
telah menyebar ke seantero dunia Islam. Ironisnya, sejarah dan perjalanan
hidupnya masih terasa asing. Kebanyakan kaum muslimin belum mengengetahui
secara mendalam mengenai hidup beliau. Berikut adalah sebagian daripada
biografi beliau. Setiap kaum muslimin yang mengikutinya, hendaknya mengambil
hikmah daripada sejarah hidup beliau.
Nama,
Nasab dan Kelahiran beliau
Beliau
bernama Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad at-Thusi. Beliau digelar
Abu Hamid al-Ghazzali. Para ulama nasab
berselisih dalam penyandaran nama Imam al-Ghazzali. Sebagian mengatakan bahawa
penyandaran nama beliau kepada daerah Ghazalah di Thusi, tempat kelahiran
beliau. Ini dikuatkan oleh al-Fayumi dalam al-Mishbah al-Munir.
Sebagian
lagi mengatakan penyandaran nama beliau kepada al-Ghazzali kerana pekerjaan
bapanya sebagai seorang penenun bulu biri-biri. Sehingga nisbatnya ditasydid (al-Ghazzali).
Demikian pendapat Ibnul Atsir.
Dan
dinyatakan bahawa Imam Nawawi berkata: “Tasydid dalam al-Ghazzali adalah
yang benar.” Bahkan Ibnu Assam’ani mengingkari penyandaran nama yang
pertama dan berkata: “Saya telah bertanya kepada penduduk Thusi tentang
daerah al-Ghazalah, dan mereka mengingkari kewujudannya.”
Pendapat
yang dijadikan pegangan oleh para ahli nasab mutaakhirin adalah pendapat Ibnul
Atsir dengan tasydid(al-Ghazzali), iaitu penyandaran nama kepada pekerjaan dan
keahlian(menenun bulu biri-biri) bapak dan datuknyanya.
Tarikh
Kelahiran
Imam
Ghazali dilahirkan di kota
Tusi tahun 450H/1029M dan memiliki seorang saudara yang bernama Ahmad.
Kehidupan
dan perjalanannya menuntut ilmu
Ayah
Imam al-Ghazzali adalah seorang penenun kain shuf (kain yang dibuat dari bulu
biri-biri) dan menjualnya di kota
Tusi. Menjelang wafatnya, beliau mewasiatkan agar kedua-dua anaknya dijaga oleh
seorang temannya daripada kalangan orang yang baik. Beliau berpesan: “Sungguh
saya menyesal tidak belajar khat (ilmu menulis tulisan Arab) dan saya ingin
memperbaiki apa yang telah saya alami kepada kedua anak saya ini. Maka saya
mohon engkau mengajarinya, dan harta yang saya tinggalkan boleh digunakan untuk
keduanya.”
Setelah
meninggal, maka temannya tersebut mengajari kedua-duanya ilmu-ilmu Islam,
hingga habislah harta peninggalan yang sedikit tersebut. Kemudian beliau
meminta maaf kerana tidak dapat melanjutkan wasiat ayah Imam Ghazzali dengan harta
benda yang dimilikinya. Beliau berkata, “Ketahuilah oleh kalian berdua, saya
telah membelanjakan untuk kalian daripada harta kalian. Saya seorang fakir dan
miskin yang tidak memiliki harta. Saya menganjurkan agar kalian berdua untuk
masuk ke madrasah seolah-olah sebagai penuntut ilmua agar kamu dapat memperoleh
makanan yang dapat membantu kalian berdua.”
Lalu,
kedua-duanya melaksanakan anjuran tersebut. Inilah yang menjadi sebab
kebahagiaan dan ketinggian mereka. Demikianlah diceritakan oleh al-Ghazzali,
hingga beliau berkata, “Kami menuntut ilmu bukan karena Allah S.W.T , akan
tetapi ilmu enggan(sukar diperolehi) kecuali hanya kerana Allah S.W.T.”
Imam
al-Ghazzali menceritakan bahawa ayahnya seorang fakir yang soleh. Beliau tidak makan
kecuali hasil pekerjaannya membuat pakaian daripada bulu biri-biri. Beliau
sering mengujungi ahli fiqh dan berbincang dengan mereka. Apabila beliau mendengar
perkataan mereka(ahli fiqh), beliau menangis dan berdoa memohon diberi anak yang
faqih. Apabila hadir di majlis ceramah nasihat, beliau menangis dan memohon kepada
Allah S.W.T agar diberikan anak yang alim dalam ilmu agama.
Allah
S.W.T telah mengabulkan kedua-dua doa beliau tersebut. Imam al-Ghazzali menjadi
seorang yang faqih dan saudaranya (Ahmad) menjadi seorang yang ahli dalam
memberi nasihat.
Imam
al-Ghazzali mula belajar ilmu-ilmu agama semenjak masih kecil lagi. Beliau mempelajari
ilmu fiqh daripada Syaikh Ahmad bin Muhammad ar-Radzakani di kota Tusi. Kemudian, beliau berangkat ke
Jurjan untuk mengambil ilmu daripada Imam Abu Nashr al-Isma’ili dan beliau mula
menulis sebuah buku yang bertajuk at-Ta’liqat. Kemudian, beliau pulang
semula ke Thusi.
Seterusnya,
beliau pergi ke kota
Naisabur dan berguru kepada Imam Haramain al-Juwaini dengan penuh kesungguhan sehingga
beliau dapat menguasai dengan sangat baik fiqh mazhab Syafi’e, ilmu perdebatan,
ilmu usul, ilmu mantiq, ilmu hikmah dan falsafah. Beliau dapat memahami
perkataan para ahli ilmu tersebut dan membantah orang yang menyelisihinya.
Setelah
Imam Haramain meninggal, Imam al-Ghazzali bertemu dengan Wazir Nidzamul Malik.
Kemudian Nidzamul Malik mengangkat beliau menjadi tenaga pengajar di
madrasahnya di Baghdad dan memerintahkannya
untuk berpindah ke sana . Maka, pada tahun 484H
beliau berangkat ke Baghdad dan mengajar di
Madrasah an-Nidzamiyah dan beliau berusia 34 tahun ketika itu. Disinilah beliau
menjadi terkenal dan mencapai kedudukan yang sangat tinggi.
Kitab-kitab
karangan Imam al-Ghazzali
Antara
kitab-kitab karangan Imam al-Ghazzali adalah:
Kitab Ihya' ulumuddin |
1. Ihya’ ulumuddin
Kitab Minhajul 'Abidin |
2. Minhajul ‘abidin
3. Al-wajiz fi usul fiqh
Kitab Mukashafal al-Qulub |
4. Mukashafal al-qulub
5. Tahafut al-falasifah
Kitab Bidayatul hidayah |
6. Bidayatul hidayah
Pengaruh
falsafah dalam dirinya
Pengaruh
falsafah dalam diri beliau begitu mendalam sehingga beliau dapat menyusun buku-buku
yang mengkritik ahli falsafah yang menyeleweng, seperti kitab Tahafut
Falasifah yang membongkar kesesatan ahli falsafah yang menyeleweng.
Walaubagaimanapun, beliau tetap menyetujui mereka dalam beberapa hal.
Polemik
Kejiwaan Imam Ghazali
Kedudukan
dan ketinggian Imam al-Ghazzali ini tidak membuatkannya menjadi sombong dan
cinta kepada dunia. Bahkan dalam jiwanya berkecamuk polemik (perang batin) yang
membuat beliau jatuh cinta untuk menekuni ilmu-ilmu kezuhudan. Beliau menolak
jabatan tinggi dan kembali kepada ibadah, melatih sifat ikhlas dan perbaikan
jiwa. Pada bulan Zulkaedah tahun 488H, beliau menunaikan haji dan mengangkat
saudaranya yang bernama Ahmad sebagai penggantinya.
Pada
tahun 489H, beliau memasuki kota Damsyik dan tinggal di sana selama beberapa
hari. Kemudian, beliau menziarahi Baitul Maqdis beberapa lama, dan kembali ke
Damaskus beri’tikaf di menara barat masjid Jami’ Umawi. Beliau selalu duduk di tempat
Syaikh Nashr bin Ibrahim al-Maqdisi di masjid Jami’ Umawi(yang sekarang dinamai
al-Ghazaliyah). Beliau tinggal di sana dan
menulis kitab Ihya Ulumuddin, al-Arba’in, al-Qisthas dan kitab Mahakkun
Nadzar. Beliau melatih jiwanya dan memakai pakaian ahli sufi. Beliau
tinggal di Syam sekitar 10 tahun.
Ibnu
Asakir berkata: “Abu Hamid rahimahullah berhaji dan tinggal di Syam sekitar
10 tahun. Beliau menulis, bermujahadah dan tinggal di menara barat masjid Jami’
Umawi. Beliau turut mendengar kitab Sahih Bukhari dari Abu Sahl Muhammad bin
Ubaidilah al-Hafshi.” (Dinukil oleh Imam Zahabi dalam Siyar A’lam Nubala
6/34).
Ibnu
Khallakan berkata: “An-Nidzam (Nidzam Mulk) mengutusnya(Imam al-Ghazzali)
untuk menjadi tenaga pengajar di madrasahnya di Baghdad
tahun 484H. Beliau meninggalkan jawatannya pada tahun 488H lalu menjadi orang
yang zuhud, berhaji dan tinggal menetap di Damsyik selama beberapa lama.
Kemudian, beliau berpindah ke Baitul Maqdis, lalu ke Mesir dan tinggal selama
beberapa lama di Iskandariyah. Kemudian, beliau kembali semula ke Thusi.”
(Dinukil oleh Imam Zahabi dalam Siyar A’lam Nubala 6/34).
Ketika
Wazir Fakhrul Mulk menjadi penguasa Khurasan, Imam al-Ghazzali telah dipanggil dan
diminta untuk tinggal di Naisabur. Beliau datang ke Naisabur dan mengajar di
madrasah an-Nidzamiyah. Setelah beberapa tahun mengajar di sana ,
beliau pulang semula ke negerinya untuk menekuni ilmu dan menjaga waktunya
dengan beribadah. Beliau mendirikan sebuah madrasah berhampiran dengan rumahnya
dan sebuah tempat untuk ahli-ahli sufi. Beliau menghabiskan sisa waktunya
dengan mengkhatam al-Quran, berkumpul dengan ahli ibadah, mengajar para
penuntut ilmu dan melakukan salat dan berpuasa serta ibadah-ibadah yang lain
sehingga beliau meninggal dunia.
Masa
Akhir Kehidupannya
Di
akhir kehidupannya, beliau menghabiskan waktunya dengan mempelajari hadith dan
berkumpul dengan para ahli hadith. Berkata Imam Zahabi: “Pada akhir
kehidupannya, beliau tekun menuntut ilmu hadith dan berkumpul dengan ahlinya
serta menelaah sahihain(Sahih Bukhari dan Muslim). Seandainya beliau berumur
panjang, nescaya beliau dapat menguasai semuanya dalam waktu yang singkat.
Beliau belum sempat meriwayatkan hadits dan tidak memiliki keturunan kecuali
beberapa orang anak perempuan.”
Kajian
Imam al-Ghazzali terhadap Sahih Bukhari dan Muslim di akhir hayat beliau sama
sekali tidak menunjukkan bahawa beliau sebelumnya jauh dari Sunnah, kerana
beliau sudah akrab dengan Sunnah sejak beliau mencari ilmu.
Imam
Ibnu Jauzi menyampaikan kisah meninggalnya Imam al-Ghazzali dalam kitab
ats-Tsabat Indal Mamat. Beliau menukil sebuah kisah yang diceritakan oleh Ahmad
(saudara Imam al-Ghazzali). Beliau(Ahmad)berkata: “Pada subuh hari Isnin, saudaraku
Abu Hamid berwudhu dan solat, lalu berkata, “Bawa kemari kain kafan saya.”
Lalu beliau mengambil dan menciumnya serta meletakkannya di kedua matanya, dan
berkata, “Saya patuh dan taat untuk menemui Malaikat Maut.” Kemudian
beliau meluruskan kakinya dan menghadap kiblat. Beliau meninggal sebelum langit
menguning(menjelang pagi hari). (Dinukil oleh Imam Zahabi dalam Siyar A’lam Nubala
6/34).
Imam
Ghazzali meninggal dunia di kota Thus, pada
hari Isnin t 14 Jamadilakhir tahun 505H/1084M dan dikuburkan di pekuburan at-Thabaran.
(Thabaqat asy-Syafi’iyah 6/201).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan