Nama Imam Ibnu al-Sunni mungkin jarang
didengari oleh masyarakat Islam di Malaysia berbanding nama ulama-ulama hadith
yang lain seperti Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud dan lain-lain.
Tetapi, dalam pengajian ilmu hadith beliau merupakan antara ulama hadith yang
terkenal dengan karya beliau Amal al-Yaum wa al-Lailah dan beliau juga
merupakan antara anak murid utama Imam an-Nasai’i yang meriwayatkan Sunan al-Nasa'i daripadanya.
Nama dan kelahiran
Nama sebenar Imam Ibnu al-Sunni ialah Abu
Bakar Ahmad bin Muhammad bin Ishak bin Ibrahim bin Asbath (أَسْبَاط) bin Abdullah bin Ibrahim
bin Budaih (بُدَيْح) Maula Abdullah bin Ja’far bin Abi Thalib al-Hasyimi al-Ja’fari
al-Dinawari, tetapi beliau lebih dikenali dengan nama Ibnu al-Sunni.
Al-Dinawari
merupakan nisbah kepada Dinawar, nama sebuah tempat yang pada hari ini terletak
di negara Iran.
Mengenai
gelaran al-Sunni pula, kata al-Sam’ani dalam kitab al-Ansab: “Ini adalah
nisbah kepada sunnah yang merupakan lawan kepada bidaah. Apabila telah ramai
ahli bidaah maka sebahagian (ulama) mengkhususkan penisbahan ini (kepada orang
yang mengikut sunnah).”
Menurut al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A’lam
al-Nubala’ beliau dilahirkan sekitar tahun 280 Hijrah.
Pengembaraan ilmu
Imam Ibnu al-Sunni merupakan antara ulama
hadis yang banyak mengembara. Beliau
telah mengembara ke pelbagai negara Islam seperti Mesir, Iraq, Syam dan
Hijaz dalam usaha beliau menuntut ilmu dan mengumpulkan hadis.
Guru-guru
Syeikh Abdullah bin Yusuf al-Judai’ telah meneliti senarai
guru-guru yang beliau meriwayatkan hadis daripada mereka dalam dua buah
kitabnya iaitu al-Qana'ah dan Amal al-Yaum wa al-Lailah dan beliau
mendapati jumlah mereka melebihi 160 orang dan di kalangan mereka terdapat
sekumpulan pakar-pakar hadis (huffaz).
Antara guru-guru yang beliau meriwayatkan
hadis daripada mereka ialah:
1 - Imam al-Nasai’i, pengarang kitab al-Sunan
al-Kubra dan al-Sunan al-Sughra yang juga dikenali sebagai al-Mujtaba.
Meninggal dunia pada tahun 303 Hijrah.
2 - Imam Abu Ya’la al-Mausili, pengarang kitab
Musnad Abu Ya’la. Meninggal dunia pada tahun 307 Hijrah.
3 - Imam Ibnu Jarir al-Tabari, pengarang Tafsir
al-Tabari dan Tarikh al-Tabari. Meninggal dunia pada tahun 310 Hijrah.
4 - Imam Ibnu Qani’, pengarang kitab Mu’jam
al-Sahabah. Meninggal dunia pada tahun 317 Hijrah.
5 - Imam Zakariyya bin Yahya al-Saji. Meninggal
dunia pada tahun 307 Hijrah.
Terdapat ramai lagi guru beliau, tetapi saya
sekadar menyebutkan beberapa orang yang terkenal sahaja.
Murid-Murid
Antara murid-murid yang meriwayatkan hadis
daripada beliau ialah:
1 - Abu ‘Ali Ahmad bin Abdullah al-Asbahani
2 - Abu Hasan Muhammad bin ‘Ali al-‘Alawi
3 - ‘Ali bin Umar al-Asad Abadi
4 - Al-Qadhi Nasir al-Kassar
Murid-murid beliau boleh dikatakan agak kurang
masyhur dan jarang didengari nama mereka.
Pekerjaan dan Mata Pencariannya:
Ibn al-Sunni pernah memegang jawatan hakim (Qadhi), kemudian
beliau memohon untuk meletak jawatan, kerana beliau lebih suka untuk makan dari
hasil usaha tangannya sendiri.
Al-Khalili berkata: "Beliau dilantik sebagai hakim di Ray (Iran), kemudian memohon untuk meletak jawatan dan kembali ke
Dinawar."
Muridnya, Abu Nasr Al-Kassar berkata: "Abu Bakar bin al-Sunni pernah menjawat jawatan Hakim di Ray untuk suatu tempoh, kemudian
kembali ke Dinawar (Iran). Apabila beliau dipanggil dengan gelaran 'Hakim', beliau
akan marah dengan panggilan tersebut."
Muridnya yang lain, Abu Abdullah bin Fanjawaih berkata: "Ibnu al-Sunni telah mencapai usia lebih 80 tahun dan masih bekerja sebagai penyalin
kitab. Keluarganya bertanya kepadanya: Masihkah engkau menyalin kitab pada usia
yang sudah lanjut ini? Beliau menjawab: Alangkah baiknya jika kerja menyalin
ini masih dapat aku teruskan.”
Puji-Pujian
Ulama Terhadap Beliau
Ramai dari kalangan imam dan ulama hadis telah mensifatkan
beliau sebagai seorang ‘al-Hafiz’ (pakar hadis).
1 - Al-Khalili berkata: "Seorang hafiz yang thiqah
(dipercayai)" dan berkata berkata lagi: "Seorang yang arif lagi
thiqah, penulis pelbagai karya yang disusun dalam bab-bab ilmu dan
lain-lain."
2 - Abdul Ghani bin Said al-Azdi berkata: "Ibn al-Sunni adalah seorang hafiz dari Dinawar dan Hamzah bin Muhammad sangat
memuji beliau."
3 - Ibnu Asakir berkata: "Seorang hafiz yang
terkenal dan penulis yang masyhur."
4 - Shirawaih al-Dailami berkata: "Beliau adalah
seorang faqih, hafiz, dan ahli sastera. Tiada yang setanding dengan beliau di
kawasan pergunungan (iaitu Hamadan, Iran) pada zamannya."
5 - Al-Zahabi berkata: "Seorang imam, hafiz yang
thiqah dan banyak mengembara," dan berkata lagi: "Seorang
hafiz...murid kepada Imam al-Nasa'i, thiqah," dan beliau juga berkata: "Beliau
adalah seorang yang sangat warak, baik, dan jujur."
Mazhab Fiqh
Ramai ulama yang menyebut bahawa beliau bermazhab Syafie.
Al-Khalili berkata: "Beliau mempunyai pengetahuan
dan ilmu dalam fiqh Imam al-Syafi'i."
Tajuddin al-Subki pula berkata: "Beliau adalah
seorang yang soleh, faqih dan bermazhab al-Syafi'i."
Penulisan
1 - Amal al-Yaum wa al-Lailah
Kitab ini merupakan karya beliau yang paling masyhur. Dalam kitab ini beliau berhasrat mengumpulkan hadis-hadis berkenaan doa, zikir dan wirid yang diriwayatkan daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam agar setiap insan dapat mengamalkannya dalam kehidupan mereka pada waktu siang dan malam.
Kitab ini banyak dirujuk oleh para ulama selepas beliau yang mengarang kitab berkenaan zikir dan doa seperti Imam al-Nawawi dalam kitab al-Azkar dan Ibnu al-Jazari dalam al-Hisn al-Hasin.
Kitab ini telah diterbitkan oleh penerbit yang berbeza antaranya terbitan Maktabah Dar al-Bayan dengan tahqiq Basyir Muhammad ‘Uyun, terbitan Dar Ibnu Hazm dengan tahqiq Abu Usamah Salim bin ‘Aid al-Hilali dan terbitan Dar al-Arqam bin Abi al-Arqam dengan tahqiq Dr Abdul Rahman Kauthar bin Muhammad Asyik Ihahi al-Barni. Mengandungi lebih 770 buah hadis. (Muat turun tahqiq Abu Usamah Salim bin ‘Aid al-Hilali)
2 - Al-Qana’ah (Muat Turun)
Mengandungi 61 buah hadis berkenaan sifat qanaah (sikap berpada-pada dan berasa cukup dengan apa yang ada). Diterbitkan oleh Dar al-Khulafa’ dengan tahqiq Abdullah bin Yusuf al-Judai'.
3 - Riyadhah al-Muta’allimin (Muat Turun)
Kitab ini menghimpunkan hadis dan athar berkenaan adab dan akhlak yang seharusnya dimiliki oleh penuntut ilmu. Kitab ini diterbitkan oleh Maktabah Nizam Ya’qubi dengan tahqiq Nizam Muhammad Salleh Ya’qubi.
4 - Al-Tibb an-Nabawi (Muat Turun)
Menghimpunkan hadis, athar dan pandangan ulama tentang perubatan, menjaga kesihatan, mencegah penyakit dan cara mengubat penyakit.
Kitab ini hanya mempunyai satu naskhah manuskrip sahaja yang tersimpan di Perpustakaan Fatih di Istanbul, Turkiye. Penyalin naskhah ini telah mengubah dengan membuang kesemua sanad-sanadnya, di samping mengekalkan kandungan asal kitab tersebut. Alangkah baiknya sekiranya dia membiarkan sanad-sanad tersebut seperti sedia ada. Kitab ini telah diterbitkan.
5 - As-Sirat al-Mustaqim
Fuat Sezgin telah menyebutkannya dalam Tarikh al-Turath al-Arabi dan menyatakan bahawa terdapat manuskripnya di perpustakaan Chester Beatty, Ireland.
Syeikh Abdullah Yusuf al-Judai' telah berjaya mendapatkan salinannya dan beliau mendapati ia sebenarnya adalah kitab Amal Al-Yaum wa Al-Lailah. Fuat Sezgin telah terkeliru kerana apa yang tertulis pada halaman pertama naskhah tersebut, di mana tertulis 'as-Sirat al-Mustaqim' dan tidak dapat dipastikan dari mana datangnya penamaan ini.
6 - Fadhail al-‘Amal
Fuat Sezkin telah menyebutkannya dalam Tarikh al-Turath al-Arabi dan menyatakan bahawa terdapat satu naskhah manuskripnya di perpustakaan al-Azhar. Syeikh Abdullah Yusuf al-Judai' tidak menemui sesiapa yang menyebutkannya sebelum Fuat Sezkin, maka beliau khuatir keadaannya sama seperti kitab as-Sirat al-Mustaqim yang telah disebutkan sebelum ini.
7 - Fadl al-Banin wa al-Banat
Disebutkan oleh Ibnu al-Sam'ani dalam al-Tabhir.
7 - Al-Ijaz Fi al-Hadith
Disebutkan oleh Haji Khalifah dalam Kasyf al-Zunun dan Isma'il Basya dalam Hadiyah al-'Arifin.
Kematian
Selepas kehidupan yang panjang melebihi 80 tahun, Ibnu al-Sunni
meninggalkan dunia ketika sedang menulis hadis dan ini, insya-Allah, merupakan
tanda husnul khatimah (pengakhiran yang baik).
Anak beliau yang bernama ‘Ali berkata: “Bapaku sedang
menulis hadis, kemudian beliau meletakkan pena beliau pada botol dakwat lalu
mengangkat tangannya berdoa kepada Allah dan beliau pun meninggal dunia.”
Anaknya ditanya tentang tarikh peristiwa kematian bapanya,
maka beliau menjawab : “Pada akhir tahun 364H.”
Tarikh yang sama turut disebutkan oleh muridnyanya, Ibnu al-Kassar.
Al-Khalili telah tersilap apabila mengatakan beliau
meninggal pada tahun 359 Hijrah."
Ibnu Nuqtah berkata: "Ucapan al-Khalili bahawa
beliau meninggal pada tahun 359 adalah salah kerana Abu Nasr bin al-Kassar
masih mendengar daripadanya - iaitu Sunan al-Nasa'i - pada bulan Jamadil Awal
tahun 363." Kemudian Ibnu
Nuqtah menjelaskan tarikh yang betul seperti yang telah disebutkan sebelum ini.
Shirawaih al-Dailami menyebutkan tarikh kematiannya secara
tepat iaitu pada hari Rabu 10 Syawal tahun 364 Hijrah. Ini menyanggah kata-kata
Az-Zahabi yang mengatakan beliau meninggal dunia paada hari terakhir tahun 364
Hijrah.
Setelah kematiannya, beliau meninggalkan 60 dirham yang
telah dikumpulkannya hasil gajinya dari kerja menyalin kitab dan wang tersebut
digunakan untuk membeli kain kafannya.
Semoga Allah merahmati beliau. Amin.
*Tulisan ini saya telah kemas kini semula pada 7/11/2024. Alhamdulillah. Semoga bermanfaat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan