Ahad, 2 Februari 2014

Syeikh Muhammad Ali as-Sabuni


Nama Penuh

Nama penuh beliau ialah Muhammad Ali bin Jamil bin Ali al-Sabuni al-Hanafi al-Halabi.

Latar Belakang

Syeikh al-Sabuni dilahirkan di bandar Aleppo, Syria pada tahun 1930 Masihi, dalam sebuah keluarga yang terkemuka. Ayahandanya merupakan salah seorang ulama besar Aleppo. Beliau menerima pendidikan awal daripada ayahandanya dan para ulama lain, di mana beliau mempelajari bahasa Arab, ilmu faraid, dan pelbagai disiplin ilmu agama.

Beliau menghafaz al-Quran di sebuah sekolah rendah (kuttab) dan menyempurnakan hafazan tersebut ketika berada di peringkat sekolah menengah. Selain itu, beliau turut mendalami pelbagai ilmu lain yang dipelajari daripada ulama-ulama besar Syria, yang terkenal dengan tokoh-tokoh ilmuwan mereka.

Sewaktu muda

Pendidikan

Syeikh al-Sabuni memulakan pendidikan rendahnya di sekolah menengah dan kemudiannya melanjutkan pengajian di Sekolah Perniagaan (Madrasah al-Tijariyyah). Walau bagaimanapun, beliau tidak meneruskan pengajian di sana kerana memilih untuk menumpukan perhatian kepada pengajian agama. Beliau kemudiannya mendaftar di Sekolah Menengah Agama yang dikenali sebagai ‘al-Khasrawiyah’ di bandar Aleppo, di mana beliau menerima pendidikan yang menggabungkan ilmu-ilmu agama dan ilmu duniawi.

Dalam pengajiannya, beliau mempelajari ilmu-ilmu agama seperti tafsir, fiqh, hadis, usul fiqh, faraid, serta pelbagai disiplin ilmu lain seperti kimia, fizik, algebra, geometri, geografi, dan sejarah. Dengan demikian, beliau berjaya menggabungkan pengajian agama dengan pelajaran dalam pelbagai cabang ilmu pengetahuan lain.

Beliau berjaya menamatkan pengajian di Sekolah Menengah Agama pada tahun 1949.

Setelah selesai pengajian menengah agama, Kementerian Wakaf Syria telah menghantar beliau untuk melanjutkan pengajian ke Universiti al-Azhar di Kaherah, Mesir, untuk meneruskan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Di sana, beliau berjaya memperoleh Ijazah Sarjana Muda dari Fakulti Syariah pada tahun 1952 dan kemudian melanjutkan pengajian di peringkat al-‘Alimiyyah dalam pengkhususan bidang kehakiman syariah dan berjaya menamatkannya pada tahun 1954. Ijazah al-‘Alimiyyah ini dianggap antara sijil yang tertinggi pada zaman itu dan setaraf dengan gelaran PhD.

Guru-Guru:

Antara gurunya ialah:

1 - Syeikh Muhammad Najib Sirajuddin.

2 - Syeikh Ahmad al-Syamma’.

3 - Syeikh Muhammad Sa'id al-Idlibi.

4 – Syeikh Muhammad Raghib al-Tabbakh.

5 - Syeikh Muhammad Najib Khayyatah.

6 – Syeikh As’ad al-‘Abaji.

Sewaktu beliau menetap di Arab Saudi, beliau sempat menghadiri pengajian beberapa orang ulama di Masjidil Haram seperti:

1 - Syeikh Muhammad al-‘Arabi al-Tabbani.

2 - Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas al-Maliki.

3 - Sayyid Hasan al-Masyat.

4 - Sayyid Muhammad Amin al-Kutbi.

5 - Sheikh Abdullah al-Lahji.

6 - Sheikh Muhammad Yasin al-Fadani.

Kehidupan Ilmiah

Setelah memperoleh Ijazah al-‘Alimiyyah dengan cemerlang dari Universiti Al-Azhar, Syeikh al-Sabuni kembali ke Syria, khususnya ke bandar Aleppo, di mana beliau dilantik sebagai guru bagi subjek pengajian Islam di sekolah-sekolah menengah dan pusat latihan guru. Beliau berkhidmat dalam bidang pendidikan antara tahun 1955 hingga 1962.

Kemudian, beliau ditugaskan ke Arab Saudi untuk berkhidmat sebagai pensyarah yang dihantar oleh Kementerian Pendidikan Syria untuk mengajar di Fakulti Syariah dan Pengajian Islam, serta di Fakulti Pendidikan Universiti Umm al-Qura di Makkah. Beliau memimpin delegasi Syria ke negara tersebut dan mengajar di sana selama hampir 30 tahun.

Universiti Umm al-Qura melantik beliau sebagai penyelidik ilmiah di Pusat Penyelidikan Akademik dan Pemeliharaan Warisan Islam. Universiti memberi penghargaan ini kepada beliau atas usaha dan sumbangannya dalam bidang penyelidikan dan penulisan. Beliau diberi tanggungjawab untuk menyunting beberapa karya besar turath Islam dan beliau berjaya menerbitkan salah satu kitab tafsir yang penting, Ma'ani al-Quran karya Imam Abu Ja'far al-Nahhas. Walaupun manuskrip asalnya yang ada hanya satu salinan sahaja, beliau berjaya menelitinya dengan menggunakan pelbagai rujukan dari kitab tafsir, bahasa, hadis, dan lain-lain, dan akhirnya buku tersebut diterbitkan dalam enam jilid oleh Universiti Umm al-Qura di Mekkah.

Selepas itu, Syeikh al-Sabuni berpindah untuk berkhidmat di Rabitah al-Alam al-Islami (Liga Dunia Islam) sebagai penasihat dalam Lembaga Kemukjizatan Saintifik dalam al-Quran dan al-Sunnah dan beliau berkhidmat di sana selama beberapa tahun.

Karya-karya

Setelah itu, Syeikh al-Sabuni menumpukan sepenuhnya kepada penulisan dan penyelidikan ilmiah. Beliau menghasilkan banyak karya dalam pelbagai bidang ilmu-ilmu Islam khususnya ilmu tafsir. Karya-karyanya telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa asing seperti Inggeris, Perancis, dan Turki. Berikut adalah antara karya-karya beliau:

a – Hasil Penulisan:

1 - Safwah al-Tafasir, yang merupakan karya beliau yang paling terkenal. (Muat Turun)

Kitab ini merupakan tafsir bagi ayat-ayat al-Quran, menerangkan makna dan maksudnya serta hikmah-hikmah yang dapat diambil daripadanya dengan pendekatan yang ringkas, tersusun, jelas, dan terang.

Beliau menamakan kitab ini sebagai Safwah al-Tafasir kerana ia merupakan himpunan inti sari daripada tafsir-tafsir besar yang terperinci dan beliau berpegang kepada sumber-sumber utama dalam tafsir al-Quran yang diambil daripada kitab-kitab tafsir paling penting hasil karya ulama terdahulu seperti al-Tabari, al-Kasysyaf karya al-Zamaksyari, al-Alusi, Ibnu Kathir dan Bahr al-Muhith karya Abu Hayyan. Beliau juga menyebutkan pendapat-pendapat ulama terkemudian.

Manhaj beliau dalam penyususnan tafsir ini:

i) Penjelasan Makna Umum Surah

- Menyediakan ringkasan keseluruhan maksud surah sebelum memulakan tafsirnya.

- Menjelaskan tujuan-tujuan utama yang boleh diambil daripada surah tersebut.

ii) Hubungan Antara Ayat

- Mengaitkan hubungan antara ayat-ayat sebelumnya dengan ayat-ayat yang seterusnya, untuk menunjukkan kesinambungan makna.

iii) Analisis Perkataan

Memberikan analisis terperinci terhadap perkataan-perkataan dalam ayat, termasuk asal usul, bentuk kata, dan bukti daripada bahasa Arab klasik.

iv) Sebab Turunnya Ayat

- Menyebut Asbab al-Nuzul, iaitu sebab-sebab penurunan ayat bagi memahami konteks ayat dengan lebih jelas.

v) Tafsir Ayat-Ayat Al-Quran

Menjelaskan maksud ayat dengan gaya bahasa yang mudah difahami, berdasarkan tafsiran para ulama terdahulu.

vi) Bentuk Balaghah dan Keindahan Bahasa

- Menghuraikan gaya-gaya balaghah dalam ayat, seperti kinayah (kiasan), majaz (metafora), dan isti'arah (personifikasi), serta menjelaskannya dengan cara yang mudah difahami.

- Menyebut elemen-elemen keindahan bahasa seperti jinas, tibaq, ijaz dan itnab.

vii) Manfaat Daripada Ayat

Merumuskan faedah dan hikmah praktikal yang boleh diambil daripada ayat untuk kehidupan seharian.

viii) Keindahan Tafsir

- Menghidangkan perkara-perkara menarik dan unik dalam tafsir ayat yang menjadikan pembaca lebih terinspirasi dan mendalami maknanya.

Beliau telah menulis kitab tafsir ini selama lebih kurang  lima tahun dan beliau  tidak mula menulis melainkan beliau telah membaca terlebih  dahulu apa yang telah ditulis oleh para mufassir yang terdahulu.

Kitab ini pertama kali diterbitkan oleh Dar al-Quran al-Karim di Beirut pada tahun 1400 Hijrah bersamaan dengan 1980 Masihi, dalam tiga jilid.

2 - Rawā'i' al-Bayan fi Tafsir Ayat al-Ahkam min al-Qur'an. (Muat Turun)

Kitab ini adalah sebuah kitab tafsir yang khusus membincangkan ayat-ayat al-Quran yang mengandungi hukum-hakam syarak. Kitab ini memberi fokus kepada penjelasan kosa kata, ringkasan hukum-hakam dan pandangan ulama tafsir, ahli bahasa, ahli hadis, dan ulama fiqh daripada pelbagai mazhab.

Pendekatan tafsir dalam kitab Ini:

i) Dimulakan dengan analisis perkataan untuk menerangkan makna, makna asal, dan kata terbitan.

ii) Diteruskan dengan makna keseluruhan ayat.

iii) Menyebut sebab turunnya ayat (Asbab al-Nuzul).

iv) Menghuraikan keunikan tafsir dan memperincikan pelbagai bacaan (qiraat).

v) Memberikan penjelasan nahu dan i'rab ayat.

vi) Menghuraikan hukum-hakam syariah yang terkandung dalam ayat.

vii) Menjelaskan panduan dan pengajaran yang dapat diambil daripada ayat.

viii) Mengakhiri dengan hikmah pensyariatan yang dijelaskan melalui ayat-ayat tersebut.

Kitab ini menjadi panduan penting bagi mereka yang ingin mendalami tafsir ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan hukum-hakam dalam syariah Islam.

Kitab ini pertama kali diterbitkan oleh Dar al-Quran al-Karim di Beirut pada tahun 1391 Hijrah, bersamaan dengan 1971 Masihi, dalam dua jilid.

3 - Al-Tafsir al-Wadhih al-Muyassar. (Muat Turun)

Menurut Syeikh al-Sabuni, umat Islam pada hari ini sangat memerlukan pemahaman yang mendalam terhadap Kitab Allah yang mulia serta berpegang teguh padanya, di tengah zaman yang didominasi oleh materialisme, di mana umat manusia terjebak dalam kesesatan duniawi dan jauh dari petunjuk Allah. Padahal, mereka memiliki cahaya ilahi yang terang benderang, yang mampu menyelamatkan mereka dari kesusahan.

Menjadi kewajipan bagi para ulama untuk mengembalikan umat Islam kepada kedudukan kemuliaan dan kedaulatannya, dengan kembali kepada Kitab Allah, yang mengandungi kebahagiaan, kejayaan, dan kemenangan.

Oleh itu, beliau menyediakan untuk umat Islam sebuah tafsir yang jelas dan mudah, dengan harapan Allah memberi manfaat dengannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki kebaikan untuknya. Ia merupakan tafsir yang menggabungkan antara riwayat (ma'thur) dan logik (ma'qul), dengan gaya yang mudah dan senang difahami oleh golongan terpelajar mahupun orang awam.

4 - Mawqif al-Shari'ah al-Gharrā' min Nikah al-Mut'ah.

5 - Al-Nubuwwah wa al-Anbiya'.

Kitab ini asalahnya adalah syarahan tentang sejarah para nabi yang telah beliau sampaikan kepada para pelajar Jabatan Sejarah, Fakulti Syariah dan Pengajian Islam di Makkah al-Mukarramah. Metod beliau dalam kitab ini:

i) Meringkaskan dan menyaring kisah-kisah para nabi.

ii) Meninggalkan yang tidak bernilai dan mengambil yang sahih dan bermutu.

iii) Penggunaan sumber yang paling sahih, iaitu al-Quran. Oleh itu, beliau banyak mengutip ayat-ayat al-Quran sebagai rujukan utama.

iv) Merujuk pendapat-pendapat ahli tafsir yang dipercayai.

v) Mengambil kisah-kisah yang sahih dan sabit daripada hadis Nabi.

vi) Merujuk kepada kitab-kitab sejarah, lalu memilih kisah-kisah yang sesuai dengan apa yang terdapat dalam al-Quran dan Sunnah serta tidak bertentangan dengan logik akal.

vii) Mengetepikan riwayat-riwayat Israiliyyat yang jauh dari logik akal dan agama.

6 - Qabas min Nur al-Qur'an al-Karim.

Kitab ini adalah kajian objektif dan analisis yang menyeluruh tentang surah-surah Al-Quran, yang menjelaskan maksud dan matlamatnya serta menggariskan panduan-panduan utama mengenai adab-adab, hukum-hakam, dan syariat yang terkandung di dalamnya, penekanan kepada panduan dan nasihat yang bertujuan untuk memperbaiki individu dan masyarakat. Ini adalah sebahagian daripada siri ‘Kajian-kajian al-Quran’ yang akan membincangkan secara terperinci surah-surah al-Quran satu demi satu.

7 – Harakah al-Ardh wa Dauranuhā Haqiqat 'Ilmiyah Athbatuhā al-Qur'an.

8 - Al-Mawarith fi al-Shari'ah al-Islamiyyah.

Kitab ini asalnya adalah kumpulan syarahan dalam ilmu faraid yang telah beliau sampaikan kepada para pelajar di Fakulti Syariah dan Pengajian Islam di Makkah al-Mukarramah.

Beliau memutuskan untuk mengumpulkannya dalam sebuah kitab, agar manfaatnya dapat disebarkan secara meluas, dengan gaya bahasa yang mudah dan ringkas.

9 - Min Kunuz al-Sunnah.

Kitab ini menghimpunkan beberapa petikan daripada hadis-hadis Nabi yang telah beliau pilih daripada kitab-kitab sahih untuk pelajar-pelajar Jabatan Bahasa Arab, Fakulti Syariah dan Pengajian Islam di Makkah al-Mukarramah. Beliau berusaha menonjolkan keindahan, keunggulan, dan kehebatan yang terkandung di dalamnya, serta menjelaskan aspek-aspek balaghah dan keindahan penyampaiannya.

10 - Al-Fiqh al-Syari'i al-Muyassar.

Kitab ini yang ditulis untuk semua umat Islam secara umum, terutamanya bagi mereka yang berhasrat untuk mendalami ilmu agama. Buku ini disusun dengan gaya bahasa yang mudah dan ringkas, agar sesiapa sahaja dapat memahaminya tanpa kesukaran, tidak kira tahap pendidikan mereka. Matlamatnya adalah agar seorang Muslim sentiasa memiliki kefahaman yang jelas tentang agamanya, mengetahui hukum-hakam, serta memahami perbezaan antara halal dan haram, dengan disertai dalil-dalil yang kukuh daripada al-Quran, hadis, dan pandangan ulama daripada generasi salaf umat ini, termasuk para sahabat, tabi'in, serta empat imam mujtahid, semoga Allah meredhai mereka semua.

Beliau menjadikan kitab al-Quran yang mulia dan hadis Nabi yang suci sebagai sumber utama, khususnya hadis-hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim, dan pengarang Sunan yang empat. Tujuannya adalah untuk menjadikan buku ini panduan bagi Muslim dalam menjalani kehidupan duniawi, serta bekalan untuk kehidupan ukhrawi.

Kitab ini diterbitkan secara bersiri mengikut topik: Pertama, fiqh ibadat dan kedua, fiqh muamalat.

11 - Al-Zawaj al-Islami al-Mubakkir: Sa'adah wa Hisanah.

Risalah ini berkaitan dengan isu perkahwinan dalam syariat Islam dan membincangkan tentang adat serta majlis perkahwinan yang sepatutnya diikuti oleh keluarga Muslim. Risalah ini ditujukan kepada mereka yang berpegang teguh kepada Islam sebagai panduan dan agama, serta menginginkan kehidupan yang selaras dengan ajaran Islam, bertepatan dengan hukumnya, sambil tetap menyesuaikan diri dengan semangat zaman tanpa bersikap keterlaluan atau terlalu longgar.

12 - Al-Hadyu al-Nabawi al-Sahih fi Salat al-Tarawih.

Dalam kitab ini beliau ingin menolak keraguan yang ditimbulkan sebahagian golongan yang mengatakan bahawa Solat Tarawih sebanyak 20 rakaat adalah bid’ah dan yang sunnahnya hanya 11 rakaat.

13 - Al-Sunnah al-Nabawiyyah: Qism min al-Wahyi al-Ilahi al-Munazzal.

Kitab ini dikarang untuk menjelaskan bahawa kedudukan Sunnah Nabi yang hakikatnya adalah wahyu Allah jua dan untuk membongkar perangkap para orientalis dan pengikut mereka yang terpengaruh dengan pemikiran barat yang beranggapan bahawa Kitab Allah lebih utama untuk dipegang dan diikuti daripada Sunnah Nabi, yang akhirnya menyebabkan mereka tersesat kerana menolak sunnah Rasulullah, dan bertentangan dengan perintah-perintah dalam al-Quran yang menyeru untuk taat kepada Rasul dalam segala perkara yang disampaikan daripada Allah.

14 - Ijaz al-Bayan fi Suwar al-Qur'an.

Kitab ini asalnya adalah siri ilmiah yang berterusan dalam mengkaji surah-surah al-Quran, yang bertujuan untuk menjelaskan matlamat dan tujuan surah-surah tersebut, serta menggariskan maksud utama cara surah-surah tersebut membincangkan pelbagai topik dan peristiwa. Sama ada berkaitan dengan ibadah, muamalat, syariat, akhlak, kisah-kisah, atau berita. Siri ini memberi fokus kepada objektif-objektif utama yang diangkat oleh surah-surah mulia ini.

Beliau berpendapat adalah wajar untuk menghimpunkan siri ini dalam sebuah buku komprehensif yang menyediakan kajian lengkap terhadap surah-surah al-Quran, serta memberikan pencerahan mengenai kandungannya. Tujuan utama ialah melengkapkan manfaat dan menyebarluaskan faedahnya kepada semua.

15 - Al-Tibyan fi 'Ulum al-Qur'an. (Muat Turun)

Kitab ini merupakan himpunan kuliah yang pernah beliau sampaikan kepada para pelajar universiti. Kemudian, beliau susun semula kuliah-kuliah ini dan mencetaknya untuk memberi manfaat kepada khalayak umum.

Dalam kitab ini beliau membincangkan beberapa ciri dan keistimewaan al-Quran, serta menjelaskan sebahagian daripada rahsia keajaibannya. Kitab ini dibahagikan kepada sepuluh bab:

Bab Pertama:

- Pengenalan kepada Ilmu-ilmu al-Quran.

- Penjelasan tentang keutamaan al-Quran.

- Adab penghafal al-Quran.

Bab Kedua:

- Mengenali Asbab al-Nuzul (sebab-sebab penurunan ayat).

- Faedah memahami sebab-sebab penurunan dalam memahami ayat-ayat al-Quran.

- Contoh-contoh berkaitan.

Bab Ketiga:

- Hikmah di sebalik penurunan al-Quran secara berperingkat.

- Perbezaan antara al-Quran dan kitab-kitab samawi terdahulu yang diturunkan secara sekaligus.

Bab Keempat:

- Pengumpulan al-Quran semasa zaman Nabi.

- Pengumpulannya dalam beberapa mushaf pada zaman Abu Bakar.

- Penyatuannya dalam satu mushaf pada zaman Uthman.

Bab Kelima:

- Konsep nasakh dalam al-Quran.

- Makna nasakh.

- Hikmah pensyariatan nasakh hukum.

Bab Keenam:

- Tafsir dan ahli tafsir.

- Jenis-jenis tafsir seperti tafsir bi al-riwayah (berdasarkan riwayat) dan bi al-dirayah (berdasarkan kajian).

Syarat-syarat seorang mufassir untuk mentafsirkan al-Quran.

Bab Ketujuh:

- Tafsir isyari (tafsir berdasarkan petunjuk tersembunyi).

- Pandangan ulama terhadap tafsir ini.

- Perbezaan antara tafsir isyari dan tafsir batini (tafsir batiniah).

- Tafsir yang ganjil.

Bab Kelapan:

- Kitab-kitab tafsir terkenal dalam kategori tafsir bi al-riwayah, bi al-dirayah, dan bi al-isharah.

- Pengenalan kepada keistimewaan kitab-kitab tafsir ini.

Bab Kesembilan:

- Perbincangan tentang terjemahan al-Quran.

- Apa yang dibenarkan dan dilarang dalam menterjemah al-Quran.

- Syarat-syarat terjemahan.

Bab Kesepuluh:

- Penurunan al-Quran dalam tujuh huruf.

- Qiraat tujuh yang mutawatir.

- Pengenalan kepada qari-qari terkenal daripada kalangan sahabat dan tabiin.

16 - Aqidah Ahl al-Sunnah fi Mizan al-Shari'ah.

17 - Risalah al-Salah.

18 - Al-Mahdi wa Ashrat al-Sa'ah.

19 - Al-Muqtaṭaf min 'Uyūn al-Syi'ir.

20 - Kashf al-Iftira'at fi Risalah al-Tanbihat hawl Safwah al-Tafasir.

Menjawab kritikan Muhammad Jamil Zainu terhadap kitab Safwah al-Tafasir.

21 - Durrah al-Tafasir.

22 - Jarimah al-Riba Akhtar al-Jarā'im al-Diniyyah wa al-Ijtima'iyyah

23 - Al-Tabsir bima fi Rasa'il Bakr Abu Zayd min al-Tazwir.

Dalam kitab ini, beliau menjawab kritikan yang ditohmah oleh Bakr Abu Zaid terhadap beliau.

24 - Syarah Riyad al-Salihīn

Syarah kepada Riyad al-Salihin karya Imam al-Nawawi. Beliau menyediakan syarahan yang ringkas, mudah dan mencukupi untuk hadis-hadis dalam kitab ini, agar pembaca mendapat pencerahan dan petunjuk untuk memahami makna hadis-hadis yang mulia ini . Selain itu beliau turut menjelaskan beberapa perkataan yang ganjil (gharib) yang tidak dijelaskan oleh pengarang asal di samping menyebutkan beberapa faedah penting yang terdapat dalam hadis-hadis ini.

Dalam syarahan ini, beliau bergantung kepada rujukan-rujukan berikut: Kitab Fath al-Bari karangan Ibn Hajar al-Asqalani, Umdah al-Qari karangan Imam al-Aini, Syarah Sahih Muslim karangan Imam al-Nawawi dan Dalil al-Falihin Syarah Riyadh al-Salihin Ibnu ‘Allan.

25 - Syubahāt wa Abātīl haula Ta'addud Zawjāt al-Rasul.

Asal kitab ini adalah kuliah yang telah disampaikan di pejabat Liga Dunia Islam (Rabitah Al-Alam Al-Islami) di Makkah Al-Mukarramah kepada rombongan jemaah haji pada hari Isnin, permulaan bulan Zulhijjah tahun 1390 Hijrah. Kuliah ini disampaikan untuk menjawab keraguan berkenaan poligami yang dilakukan oleh Rasulullah.

26 - Risalah fi Hukm al-Taswir.

27 - Al-Syarah al-Muyassar Li Sahih al-Bukhari. (Muat Turun)

Umat Islam telah memberikan perhatian yang sangat besar terhadap sunnah-sunnah nabi dan mereka telah menyampaikan kepada kita sunnah-sunnah tersebut dalam keadaan yang murni, jelas, dan terang. Ia disampaikan melalui jalur-jalur yang sahih dengan ketelitian dan ketepatan yang luar biasa. Mereka telah berusaha sehabis daya untuk memastikan keaslian dan ketepatannya, sehingga sampai kepada kita sebagai cahaya yang bersinar terang, tanpa sebarang kecacatan, kekeliruan, atau kekaburan.

Di barisan hadapan para ulama besar yang berkhidmat untuk tujuan ini adalah Imam al-Bukhari. Kitabnya yang terkenal dengan nama al-Jami' al-Sahih dianggap kitab paling sahih selepas al-Quran al-Karim.

Beberapa ulama yang mulia telah meminta saya untuk menyusun sebuah syarah yang mudah dan ringkas bagi Sahih Imam al-Bukhari, supaya memudahkan para pelajar ilmu memahami kandungannya.

Beliau lalu memenuhi permintaan saudara yang mulia itu dengan memohon pertolongan Allah untuk tugas yang agung ini. Dalam menjelaskan kitab yang sangat berharga ini, yang terdiri daripada lima jilid, beliau mengikuti manhaj berikut:

i) Penulisan hadis dengan mengikut pembahagian tajuk dan penulisan baris (harakat) pada setiap perkataan hadis, agar tidak berlaku kesilapan dalam pembacaannya.

ii) Penjelasan makna perkataan dan frasa yang disebutkan dalam hadis dengan terperinci.

iii) Penerangan maksud hadis dengan penjelasan ringkas bagi mengelakkan penulisan menjadi terlalu panjang, di bawah tajuk ‘Syarah Hadis’.

iv) Hukum-hukum syarak yang dapat diistinbatkan daripada hadis dengan merujuk kepada pandangan ulama hadis serta pendapat imam mazhab yang empat. Bahagian ini beliau letakkan di bawah tajuk ‘Apa yang dapat diambil daripada hadis’.

v) Pengenalan kepada beberapa orang perawi hadis, terutama mereka yang mempunyai kisah menarik yang berkaitan dengan periwayatan hadis. Contohnya, kisah Abu Hurairah bersama ibunya yang masih musyrik, kisah Jabir bin Abdullah dengan para pemiutangnya, kisah Amr bin al-As, dan sahabat-sahabat agung yang lain, serta mukjizat luar biasa yang berlaku kepada Rasulullah semasa hayat baginda.

vi) Menyebut perkara-perkara berkaitan hadis, yang penting untuk diperhatikan dan mempunyai hubungan erat dengan hadis tersebut. Bahagian ini diberi tajuk seperti ‘Peringatan Penting’, ‘Peringatan Halus’, atau ‘Manfaat Utama’, serta pelbagai faedah lain yang relevan.

vii) Jawapan ilmiah yang kukuh dan terperinci, menggunakan hujah yang jelas, terhadap mereka yang melemahkan sebahagian hadis dalam Sahih al-Bukhari atau menolaknya dengan alasan bahawa hadis tersebut bertentangan dengan akal, tidak selaras dengan ilmu sains, atau bercanggah dengan wahyu Ilahi. Contohnya, hadis tentang sihir yang dilakukan oleh orang Yahudi terhadap Nabi, hadis tentang tiada jangkitan penyakit, atau hadis lalat jatuh ke dalam bekas minuman dan hadis-hadis lain yang sukar difahami oleh sebahagian ilmuwan zaman ini. Jawapan-jawapan tersebut diberikan dengan cara yang mampu mematahkan hujah kebatilan secara tuntas.

viii) Penyusunan syarah secara teratur, dengan gaya bahasa yang ringkas dan mudah difahami, tanpa kesukaran atau kerumitan dalam memahami hadis.

xi) Penomboran hadis berdasarkan nombor dalam Sahih al-Bukhari, menggunakan edisi cetakan Amiriah yang berasaskan manuskrip Yuniniyyah, iaitu manuskrip yang dijadikan rujukan oleh Imam al-Qastallani dalam kitabnya Irshad al-Sari li Sharh Sahih al-Bukhari.

x) Hadis-hadis yang tidak disyarahkan kerana pengulangannya. Jika hadis tersebut hanya mempunyai satu bahagian, beliau akan menyebut ‘telah dijelaskan sebelum ini’, yang bermaksud syarahnya ada di tempat yang dinyatakan.

Jika hadis tersebut mempunyai lebih daripada satu bahagian, beliau akan menunjukkan lokasi syarahnya. beliau hanya memberikan syarah kepada hadis-hadis yang terdapat dalam Sahih al-Bukhari, tanpa mengulang syarah bagi hadis yang disebut berulang kali. Ini kerana jika mengulang syarah, penjelasan akan menjadi panjang, sedangkan tujuan beliau dalam kitab ini adalah memberikan penerangan yang ringkas tanpa terlalu panjang lebar. Bagi hadis-hadis yang berulang, beliau akan menunjukkan tempat syarahnya berdasarkan nombor dalam Sahih al-Bukhari agar pembaca dapat merujuknya dengan mudah.

28 – Amantu Billah.

Dalam kitab ini, beliau ingin memperkenalkan aqidah dengan gaya bahasa yang mudah dan moden, yang boleh difahami oleh semua golongan, baik umum mahupun khusus. Beliau mengumpulkan asas-asas aqidah dan perkara-perkara utama yang perlu diyakini oleh seorang Muslim untuk menjadi seorang yang sempurna imannya, iaitu mentauhidkan Allah, beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhir, serta takdir baik dan buruk yang datang dari Allah Ta'ala.

b – Tahqiq (Semakan dan Suntingan):

1 - Al-Muqtaṭaf min 'Uyūn al-Tafasir karya Syeikh Mustafa al-Hisni al-Mansuri. (Muat Turun)

Ketika Syeikh al-Sabuni berada di Pusat Penyelidikan dan Pemeliharaan Warisan Islam di Universiti Umm al-Qura di Makkah al-Mukarramah sebagai seorang pensyarah dan penyelidik, pada suatu hari, datang kepada beliau seorang yang berasal dari Turki yang membawa bersamanya beberapa jilid besar manuskrip, yang berasal daripada seorang saudara mereka iaitu Syeikh Mustafa al-Hisni al-Mansuri (m. 1390H), yang merupakan seorang ulama Turki, yang telah meninggal dunia beberapa waktu yang lalu.

Orang itu mempersembahkan kepada beliau buku-buku besar yang ditulis sendiri oleh pengarangnya, namun pengarang tersebut meninggal sebelum dapat menerbitkannya. Orang itu meminta beliau untuk mencari seseorang yang dapat mencetak buku tersebut dengan pembiayaan daripada orang-orang yang dermawan, kerana pengarang itu meninggal dunia sebelum ia dapat dicetak.

Beliau pun meneliti jilid-jilid tersebut dan mendapati ia adalah sebuah kitab yang lengkap dalam ilmu tafsir dan merupakan satu harta intelektual yang sangat berharga dalam turath Islam.

Tafsir itu lalu dikemukakan kepada seorang yang mulia dan dermawan di Jeddah, Arab Saudi iaitu Syeikh Abdullah Abu al-Hasan. Beliau sentiasa berusaha untuk menyebarkan ilmu al-Quran dan memberi perhatian kepada manuskrip-manuskrip ilmiah berkaitan Islam. Beliau telah menugaskan Syeikh al-Sabuni untuk mencetak dan menyemak kitab tersebut agar dapat diterbitkan dengan bentuk yang elok dan sesuai dengan zaman ini.

2 - Fath al-Rahman bi Kashf ma Yaltabis fi al-Qur'an karya Syeikhul Islam Zakariyya al-Ansari.

Kitab Fath al-Rahman bi Kasyf Ma Yaltabis min al-Quran karya Sheikhul Islam Zakariya al-Ansari adalah salah satu manuskrip yang nadir dan kitab yang sangat berharga dan sangat diperlukan oleh para pelajar.

Pengarangnya telah berusaha sebaik mungkin untuk menjelaskan perkara-perkara yang samar berkaitan ayat-ayat al-Quran agar dapat memaparkan kepada kita mutiara dan harta berharga yang terdapat dalam al-Quran serta membuka kepada kita rahsia-rahsia kehalusan al-Quran dalam ketinggian ungkapannya dan penjelasannya yang ajaib.

Beliau telah menemui sebuah salinan manuskrip untuk karya yang berharga ini di Perpustakaan Mahmudiyah di Madinah al-Munawarah dan satu lagi salinan manuskrip lain di Perpustakaan Universiti Umm al-Qura di Makkah al-Mukarramah, namun beberapa frasa di dalamnya telah hilang. 

Beliau juga merujuk kepada salinan yang diperoleh dari Sepanyol yang dihadiahkan kepada Universiti Umm al-Qura.

Selain itu, beliau juga telah merujuk kepada salinan lain yang terdapat di Perpustakaan Masjidil Haram, Mekkah yang sangat membantu dan memberi manfaat dalam perbandingan antara ketiga-tiga salinan, apabila ada kekeliruan atau kehilangan pada beberapa frasa.

Adapun kitab Fath al-Rahman versi yang dicetak di sisi tafsir al-Siraj al-Munir oleh al-Khatib al-Syirbini, maka ia tidak lengkap dan hanya merangkumi beberapa surah dari awal surah al-Baqarah hingga akhir Surah al-Taubah serta tidak mengandungi sebarang semakan ilmiah yang diusahakan oleh penyemaknya.

Semasa menyemak manuskrip ini, beliau berusaha meletakkan nombor kepada ayat-ayat al-Quran di dalamnya bagi setiap surah yang telah dibincangkan supaya memudahkan pembaca untuk memahaminya dan menghayatinya.. Beliau juga menyertakan beberapa komen penting di bahagian nota kaki, terutamanya jika penulis memberikan pendapat yang lemah atau pendapat yang ganjil dalam menafsirkan ayat-ayat al-Quran, yang bertentangan dengan apa yang telah diputuskan oleh para imam yang diiktiraf dalam ilmu tafsir.

3 - Ma'ani al-Qur'an karya Imam Abu Ja’far al-Nahhas.

Terdapat ramai para ulama yang agung dari kalangan tokoh-tokoh ilmuwan dan cendekiawan yang terkemuka telah menulis dalam bidang tafsir. Setiap daripada mereka telah memberikan sumbangan untuk berkhidmat terhadap al-Quran.

Ada di antara mereka yang menulis tentang perkataan-perkataan yanng unik (gharib) dalam al-Quran, ada yang menulis tentang nasikh dan mansukh, ada yang menumpukan perhatian kepada pengumpulan hadis-hadis dan athar berkaitan tafsir al-Quran, dan ada pula yang telah mencurahkan usaha yang besar dalam menggunakan kecerdasan mereka untuk mengeluarkan hukum-hakam daripada al-Quran.

Di antara para imam yang mulia dan tokoh-tokoh terkemuka ini yang memiliki pengetahuan yang luas dalam berkhidmat terhadap al-Quran ialah seorang tokoh yang agung, Imam Abu Ja'far al-Nahhas (m. 338H) yang merupakan pengarang kitab Ma'ani al-Quran al-Karim.

Kitab ini ditahqiq menggunakan satu-satunya manuskrip yang dapat ditemui bagi tafsir ini. Mengikut pengetahuan beliau, tidak terdapat naskhah lain bagi manuskrip ini dan menjadikannya salah satu manuskrip yang sangat nadir. Ia juga merupakan naskhah yang telah disusun semula, di mana sebahagiannya telah difotostat dari salinan yang berada di Perpustakaan Mesir di Kaherah yang merangkumi separuh pertama daripada tafsir al-Quran sehingga akhir Surah Maryam.

Manuskrip ini mengandungi beberapa kekurangan pada beberapa ayat dari Surah al-Baqarah, dan terdapat juga beberapa halaman yang kabur dan koyak. Namun, dengan rahmat Allah, kerosakan tersebut adalah sedikit sahaja.

Manakala separuh kedua daripada tafsir ini telah difotostat dari satu-satunya manuskrip yang terdapat di Perpustakaan Köprülü di Turki. Ia bermula dari awal Surah al-Hajj sehingga akhir Surah al-Ahqaf. Manuskrip ini telah ditulis dengan khat yang sangat indah dan cemerlang, dengan kejelasan dan keindahan yang luar biasa, menunjukkan penjagaan yang sangat teliti terhadap Kitab Allah pada zaman Sultan-sultan dan Khalifah-khalifah Uthmaniyyah.

Beliau telah menghadapi banyak kesukaran dan cabaran khususnya dalam bahagian pertama manuskrip ini dan dalam kitab ini secara umumnya kerana ia merupakan satu-satunya manuskrip yang ada di tangan beliau. Namun, Allah telah membantu beliau untuk mengatasi kesukaran-kesukaran tersebut dan mengenal pasti tempat-tempat yang salah, dengan bantuan banyak rujukan yang ada pada beliau, serta membimbing kami kepada bahagian-bahagian yang betul di dalamnya.

c – Ringkasan:

1 - Mukhtasar Tafsir al-Tabari. (Muat Turun)

Apabila disebut tentang para mufassir, maka Imam al-Tabari berada di tempat pertama sebagai seorang tokoh besar, pengkaji yang mahir, dan seorang ilmuwan terkemuka sepanjang sejarah Islam. Apabila disebutkan kitab-kitab tafsir yang terkenal, Tafsir al-Tabari pasti berada di hadapan di antara buku-buku tersebut kerana di dalamnya terkandung kelebihan-kelebihan yang jarang terdapat dalam tafsir yang lain. Oleh itu, penulisnya sememangnya layak digelar sebagai ‘imam para mufassir’.

Melihat kepentingan kitab Tafsir al-Tabari ini, Syeikh al-Sabuni berhasrat untuk meringkaskan tafsir ini. Ringkasan ini adalah tafsiran yang sebenar daripada Imam al-Tabari itu sendiri, malah hampir semua kata-katanya disalin secara langsung tanpa sebarang perubahan. Namun, ia disusun dan disajikan dalam bentuk yang lebih teratur dan terang, tanpa menambah apa-apa yang baru dari beliau dan menisbahkannya kepada Imam al-Tabari.

Beliau hanya merumuskan tafsiran Imam al-Tabari dan menyampaikannya dengan penuh ketelitian dan kejujuran melalui tafsirannya yang luas dan komprehensif. Hanya apabila diperlukan, beliau menambah sedikit kata atau perkataan untuk menyambung ayat atau menggantikan perkataan yang sukar difahami dengan perkataan yang lebih jelas, dan seumpamanya yang diperlukan dalam penyusunan semula dan penyempurnaan tafsir ini.

2 - Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir. (Muat Turun)

Menurut Syeikh al-Sabuni, meskipun Tafsir Ibnu Kathir mengandungi kelebihan-kelebihan yang baik, namun ia hanya dapat dimanfaatkan oleh golongan khusus dari kalangan ulama sahaja, ini adalah disebabkan terdapat perbincangan yang panjang lebar dan terperinci tentang perkara-perkara yang sebenarnya tidak perlu disebutkan seperti menyebutkan sanad-sanad bagi hadith sedangkan kebanyakannya terdapat dalam kitab-kitab sahih.

Begitu juga perbincangan tentang sanad-sanad ini dari segi jarh dan ta'dil (kritikan dan pujian kepada perawi hadis) dan terdapat perbahasan fiqh yang tidak perlu disebutkan. Kesemua ini menjadikan manfaat daripadanya terhad kepada golongan tertentu sahaja dari kalangan penuntut ilmu syariah.

Oleh itu, beliau memutuskan untuk meringkaskan tafsiran tersebut dan membersihkannya daripada perkara-perkara yang tidak perlu seperti riwayat yang berulang, sanad yang panjang, riwayat yang lemah, dan fatwa-fatwa yang tidak diperlukan. Selain itu, beliau sekadar menyebutkan tafsiran al-Quran daripada sahabat dan tabi’in yang terkenal sahaja di samping membuang riwayat-riwayat Israeliyat dan hukum-hakam serta khilaf fiqh yang tidak perlu.

Namun begitu, roh tafsiran itu tetap kekal seperti asalnya, dengan keindahan dan kejelasan yang mempesona, serta gaya yang mudah dan jelas.

3 - Tanwir al-Azhan min Tafsir Ruh al-Bayan. (Muat Turun)

Tafsir Ruh al-Bayan oleh Sheikh Ismail Haqqi bin Mustafa al-Istanbuli (m. 1137H), seorang ulama dari abad ke-12 Hijriah, adalah salah satu tafsir terkenal yang mendapat pujian ramai ulama di negara-negara Islam. Ia benar-benar merupakan sebuah ensiklopedia besar dan mendalam, di mana Syeikh Ismail Haqqi telah mengumpulkan banyak riwayat, cerita, hikmah, nasihat, serta kisah-kisah menarik, di samping tafsir al-Quran itu sendiri.

Selain ilmu yang luas dalam bahasa Arab, beliau juga memiliki pengetahuan mendalam dalam bahasa Parsi dan Turki. Dalam bukunya, beliau menyertakan banyak kata-kata dan syair dalam bahasa Parsi, menjadikannya sebuah karya yang sangat besar dan sukar untuk dibaca atau dipelajari.

Oleh kerana ia mengandungi mutiara yang sangat berharga, namun tersembunyi di antara timbunan riwayat dan ucapan yang banyak, serta pelbagai perbincagan aspek bahasa Arab dan tatabahasanya yang tidak begitu diperlukan, maka beberapa tokoh terkemuka dari kalangan penduduk Jeddah yang memiliki kecintaan mendalam untuk berkhidmat terhadap al-Quran dan ilmu-ilmunya, serta berpengalaman luas dalam kerja-kerja kebajikan, iaitu Syeikh Abdullah Abu al-Hassan, menginginkan agar dilakukan pembaikan dan penyusunan semula terhadap buku ini, agar ia tampil dalam bentuk yang lebih indah dan menarik, serta bermanfaat untuk golongan khusus dan umum. Oleh itu beliau melaksanakan tugas besar ini yang memerlukan masa bertahun-tahun dan manhaj beliau dalam meringkaskan tafsir ini adalah seperti berikut:

1 - Memilih tafsiran yang paling kuat dalam menerangkan ayat-ayat al-Quran.

2 - Menghapuskan segala yang berkaitan dengan tafsir dalam bahasa Parsi.

3 - Membuang hadis dan athar yang lemah.

4 – Mentakhrij hadis-hadis yang terdapat dalam tafsir ini.

5 – Mengekalkan aspek-aspek penting sahaja berkaitan dengan i’rab.

4 - Al-Muntaqa al-Mukhtar min Kitab al-Azkar.

Terdapat banyak lagi karya-karya berharga yang telah memberi sumbangan besar kepada perpustakaan Islam.

Rakaman Tafsir al-Quran

Selain daripada karya-karyanya, Syeikh al-Sabuni juga mempunyai banyak sumbangan ilmiah lain.

Beliau mengadakan kuliah harian di Masjid al-Haram, Makkah, serta kuliah mingguan di salah sebuah masjid di Jeddah, di mana beliau mentafsirkan ayat-ayat al-Qur'an yang berlangsung selama hampir lapan tahun. Dalam tempoh tersebut, beliau telah mentafsirkan lebih dari dua pertiga al-Qur'an kepada para pelajar ilmu. Kuliah tafsir ini dirakamkan dalam bentuk kaset.

Di samping itu, Sheikh al-Sabuni juga merakam lebih dari 600 episod untuk program tafsir al-Qur'an secara keseluruhan yang disiarkan di televisyen. Proses ini mengambil masa hampir dua tahun untuk diselesaikan dan beliau berjaya menyempurnakannya pada penghujung tahun 1419H.

Anugerah dan Penghargaan

Sebagai penghargaan terhadap sumbangannya terhadap Islam terutamanya dalam bidang tafsir al-Quran, Syeikh al-Sabuni telah dipilih oleh ‘Anugerah Dubai untuk al-Qur'an’ sebagai ‘Tokoh Islam’ untuk edisi ke-11 pada tahun 2007.

Kematian

Syeikh Muhammad 'Ali al-Sabuni meninggal pada hari Jumaat, 19 Mac 2021 Masihi, bersamaan dengan 6 Sya'ban 1442 Hijriah, di bandar Yalova, Turki ketika berusia hampir 91 tahun.

Solat jenazah ke atas beliau telah dilaksanakan di Istanbul, dan beliau dikebumikan di perkuburan Merkezefendi, berdekatan dengan kubur Necmettin Erbakan.

Kubur beliau


2 ulasan: