Syeikh Abdul
Fattah Abu Ghuddah rahimahullah berkata:
(Hadith ini) dikeluarkan oleh Ibnu Abdil Barr dalam Jami’ Bayan al-‘Ilm (7/1), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (4/290), al-‘Uqaili dalam al-Dhu’afa’ (2/ 230), Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil (4/1438), mereka semua (meriwayatkan) daripada Anas bin Malik radiallahu ‘anhu. Dalam sanadnya terdapat Abu ‘Atikah al-Basri, dia adalah sangat daif. Lihat biodatanya dalam al-Mizan (2/335) dan (4/335).
(Hadith ini) dikeluarkan oleh Ibnu Abdil Barr dalam Jami’ Bayan al-‘Ilm (7/1), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (4/290), al-‘Uqaili dalam al-Dhu’afa’ (2/ 230), Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil (4/1438), mereka semua (meriwayatkan) daripada Anas bin Malik radiallahu ‘anhu. Dalam sanadnya terdapat Abu ‘Atikah al-Basri, dia adalah sangat daif. Lihat biodatanya dalam al-Mizan (2/335) dan (4/335).
Dan
diriwayatkan di sisi Ibnu ‘Abdil Barr dengan sanad yang lain yang terdapat di
dalamnya Ya’qub bin Ishaq al-al-‘Asqalani dan telah berkata al-Zahabi
tentangnya dalam al-Mizan (4/449) : Pendusta (kazab).
Dan
disebutkan oleh al-Sayuthi dalam al-Lali al-Masnu’ah (1/193) bagi hadis
ini jalan yang lain yang terdapat dalam sanadnya Ahmad bin Abdullah al-Juwaibari,
seorang pereka hadis yang terkenal.
Dan hadis
(ini) daif berdasarkan keseluruhan jalan-jalannya bahkan telah berkata
Ibnu Hibban: Ia batil, tidak ada asal padanya dan disebutkan oleh Ibnu Jauzi
dalam al-Maudhu’at sebagaimana yang dinukilkan daripada mereka berdua
oleh al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah (hlm 63). Dan bagi al-Muhaddith
Murtadha al-Zabidi dalam al-‘Aqd al-Thamin Fi Hadis Uthlubu al-‘Ilm Walau Bi
al-Sin: Aku tidak menemuinya.
Tamat nukilan
daripada komentar al-Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah ke atas kitab Ma La
Yasa’a al-Muhaddith Jahluhu, hlm. 245-246.
Hadis ini masih diperselisihkan statusnya. Ada yang menyatakan ianya palsu, antaranya Imam Ahmad bin Hanbal, al-Bazzar, Ibnu Jauzi, Ibnu Hibban dan al-‘Uqaili. Dan antara ulama yang berpendapat hadis ini hanyalah daif adalah al-Baihaqi, al-Iraqi dan al-Sayuthi.
Hadis ini masih diperselisihkan statusnya. Ada yang menyatakan ianya palsu, antaranya Imam Ahmad bin Hanbal, al-Bazzar, Ibnu Jauzi, Ibnu Hibban dan al-‘Uqaili. Dan antara ulama yang berpendapat hadis ini hanyalah daif adalah al-Baihaqi, al-Iraqi dan al-Sayuthi.
Bacaan lanjut:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan