Wasiat Nabi kepada Ali yang tersebar di internet
Wasiat
Nabi junjungan kepada Sayyidina Ali.
Wahai
Ali, bagi orang mukmin ada 3 tanda-tandanya:
1)
Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia
2)
Tidak terpesona dengan pujuk rayu wanita
3)
Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia
Wahai
Ali, bagi orang alim itu ada 3 tanda-tandanya :
1)
Jujur dalam berkata-kata
2)
Menjauhi segala yang haram
3)
Merendahkan diri
Wahai
Ali, bagi orang yang takwa itu ada 3 tanda-tandanya :
1)
Takut berlaku dusta dan keji
2)
Menjauhi kejahatan
3)
Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman
Wahai
Ali, bagi orang yang jujur itu ada 3 tanda-tandanya :
1)
Merahsiakan ibadahnya
2)
Merahsiakan sedekahnya
3)
Merahsiakan ujian yang menimpanya
Wahai
Ali, bagi ahli ibadah itu ada 3 tanda-tandanya :
1)
Mengawasi dirinya
2)
Menghisab dirinya
3)
Memperbanyakkan ibadah kepada ALLAH.
Penilaian
يَا عَلِيُّ إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ ثَلاثَ
عَلامَاتٍ: الصَّلاةُ وَالزَّكَاةُ وَالصَّوْمُ.
للعالم ثلاث علامات: صدق
الكلام ,إجتناب الحرام ,التواضع.
للتقي ثلاث علامات: يتقي الكذب ,الخبث ,جليس
السوء – و يدع شطر الحلال مخافة أن يقع في الحرام
للصدق ثلاث علامات كتمان العبادة – كتمان الصدقة – كتمان المصيبة.
للعابد ثلاث علامات
يمقت نفسه لإنها دائماً تأمره فقط بالسوء و يمقت نفسه دائماً و يحاسبها و يطيل
القيام بين يدي الله
“Wahai Ali, bagi orang mukmin itu tiga tanda: Solat, zakat dan
puasa.”
“Bagi orang alim itu tiga tanda: Kata-kata yang benar,
menjauhi perkara yang haram dan merendah diri.”
“Bagi orang yang bertakwa itu tiga tanda: Takut untuk berkata
dusta dan kata-kata yang buruk, menjauhi teman yang buruk, berdoa memohon
perkara yang halal supaya tidak terlibat dengan perkara yang haram.”
“Bagi orang yang jujur itu tiga tanda: Merahsiakan ibadahnya,
merahsiakan sedekah yang diberikannya, merahsiakan musibah yang menimpanya.”
“Bagi ahli ibadat itu tiga tanda: Membenci dirinya kerana
dirinya hanya menyuruh berbuat jahat, sentiasa membenci dirinya dan menghitung
[amalannya] dan memanjangkan solat di hadapan Allah.”
‘Hadis’ ini sepakat ahli hadis mengatakannya
palsu, antaranya:
1.
Ibnu Jauzi dalam al-Maudhu’at.
Kata
beliau: “Hadis ini palsu. Yang dituduh memalsukannya adalah Hammad bin ‘Amru.
Kata Yahya [bin Ma’in]: Dia seorang pendusta dan pemalsu hadis. Kata al-Nasa’ie:
Matruk al-hadis.”
2.
Al-Soghoni dalam al-Maudhu’at.
Kata
beliau: “Semuanya direka oleh Hammad bin ‘Amru al-Nasibi. Dia di sisi ahli
hadis adalah matruk dan pendusta.”
3.
Al-Sayuthi dalam al-Laali’ al-Masnu’ah. Beliau menukilkan penilaian Ibnu
Jauzi tanpa bantahan.
4.
Ibnu ‘Arraq al-Kinani dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah.
Kata
beliau: “Dalam sanadnya ada Muhammad bin Ibrahim al-Samarqandi. Al-Zahabi
menuduhnya memalsukan wasiat ini.”
5.
Mulla ‘Ali al-Qari dalam al-Asrar al-Marfu’ah dan al-Masnu’.
6.
Al-Baihaqi dalam al-Dalail al-Nubuwah.
Kata
beliau: “Ini hadis palsu.”
7.
Ibnu Kathir dalam al-Bidayah Wa al-Nihayah. Beliau menukilkan penilaian
al-Baihaqi tanpa bantahan.
8.
Al-Zahabi dalam beberapa penulisan beliau: Siyar A’lam al-Nubala’, Tarikh
al-Islam dan Talkhis al-Maudhu’at.
9.
Al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah.
10.
Al-‘Ajluni dalam Kasyf al-Khafa.
11.
Al-Fattani dalam Tazkirah al-Maudhu’at.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan