Suatu kekuatan (penguasaan diri) yang membawa seseorang itu kepada sentiasa bersifat taqwa, menjauhi diri dari perkara-perkara keji seperti perbuatan dosa mensyirikkan Allah, atau fasiq ataupun bid’ah atau segala apa perbuatan tidak baik yang mencalarkan maruah seseorang.
Syarat-syarat ‘adil adalah seperti berikut:
1 - Islam: Maka tidak diterima riwayat orang yang kafir menurut ijma’.
2 – Baligh: Kerana balighnya seseorang itu adalah kayu ukur kepada kemampuannya memikul beban tanggungawab dengan melakukan perkara yang diwajibkan serta meninggalkan perkara yang dilarang. Dengan itu, riwayat kanak-kanak adalah sesuatu yang tidak diterima menurut pandangan yang paling sahih di sisi jumhur ulama. Adapun sekiranya dia mengambil hadis itu sebelum baligh dan meriwayatkannya sesudah baligh, maka riwayatnya boleh diterima.
3 – Berakal: Kerana dengan akal, seseorang dapat dipastikan kebenaran kata-katanya serta kekuatan ingatannya. Dengan itu, menurut ijma’ riwayat orang gila tidak boleh diterima.
4 – Taqwa: Iaitu menjauhi dosa besar serta tidak berterusan dalam melakukan dosa kecil. Mereka yang melakukan dosa besar dianggap fasiq secara pasti, begitu juga mereka yang berterusan melakukan dosa kecil kerana dosa kecil yang dilakukan secara berterusan menjadikan dosa tersebut seperti dosa besar. Umpama kata-kata ulama: “Tidak dinamakan dosa kecil sekiranya dilakukan berterusan.”
5 – Menjaga muru’ah (maruah): Dengan meninggalkan segala perlakuan yang dapat mencemarkannya, iaitu semua perkara yang dapat merendahkan kedudukan seseorang berdasarkan tatasusila kehidupan yang betul. Contohnya seperti kencing di jalanan, dan banyak mempersenda serta memperlekehkan orang lain. Mereka yang melakukan perlakuan ini ialah golongan yang rendah moralnya, dan menjadikannya tidak boleh dipercayai dalam menyampaikan sesuatu yang diriwayatkan daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
Kesemua sifat ini sekiranya ada pada seorang perawi maka ia digelar sebagai seorang yang ’adil bahkan seorang yang benar. Kerana sekiranya seluruh sifat ini terkandung dalam dirinya, maka ia akan mem bawanya kepada bersifat benar dan menjauhkannya daripada bersifat penipu.
[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 353]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan