مَنْ
قَرَأَ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِي مَرَضِهِ الَّذِي يَمُوتُ فِيهِ لَمْ
يُفْتَنْ فِي قَبْرِهِ، وَأَمِنَ مِنْ ضَغْطَةً الْقَبْرِ، وَحَمَلَتْهُ الْمَلَائِكَةُ
يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَكُفَّهَا حَتَّى تُجِيزُهُ الصِّرَاطَ إِلَى الْجَنَّةِ.
“Sesiapa
yang membaca Qul Huwallahu Ahad ketika sakit yang membawa kepada kematiannya,
dia tidak ada disoal di dalam kuburnya, aman daripada himpitan kubur dan
malaikat akan membawanya dengan tangannya sehingga melintasi sirat menuju ke
syurga.”
Takhrij
Hadis:
Riwayat
al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausath (no. 5785), Abu Nu’aim dalam Hilyah
al-Auliya’ (2/213) dan al-Khallal dalam Fadhail Surah al-Ikhlas (no.
50) daripada jalur perawi:
(i) Muhammad
bin Abdullah al-Hadrami daripada (ii) al-Abbas bin al-Fadl al-Qurasyi
al-Basri daripada (iii) Abu al-Harith al-Warraq Nasr bin Hammad
daripada (iv) Malik bin Abdullah al-Azdi daripada (v) Yazid bin Abdullah
daripada bapanya, (vi) Abdullah bin al-Syikhir al-‘Anbari daripada Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam.
Status
Hadis:
Sanad hadis
ini sangat daif kerana padanya ada beberapa kelemahan:
Pertama: Identiti al-Abbas bin al-Fadl yang berada dalam sanad ini tidak dapat ditentukan
kerana ada beberapa orang perawi yang bernama al-Abbas bin al-Fadl al-Basri, antaranya: (i)
al-Abbas bin al-Fadl al-Basri al-Asfati, (ii) al-Abbas bin al-Fadl al-Basri
al-Azraq dan (iii) al-Abbas bin al-Fadl al-Basri al-‘Adani.
Kedua: Nasr
bin Hammad adalah perawi matruk (ditinggalkan hadisnya) dan sangat daif.
Yahya bin
Ma’in berkata: “Pendusta.”
Ya’qub bin
Syaibah berkata: “Tiada nilai hadisnya (ليس بشيءٍ).”
Al-Bukhari
berkata: “Ahli hadis mengkritiknya (يتكلمون فيه).”
Muslim
berkata: “Hanyut hadisnya (ذاهب الحديث).”
Soleh
Jazarah dan Abu Zur’ah berkata: “Jangan tulis hadisnya.”
Al-Nasa’i
berkata: “Tidak boleh dipercayai.”
Abu Hatim
dan al-Azdi berkata: “Ditinggalkan hadisnya (متروك
الحديث).”
Zakariyyah
al-Saji berkata: “Termasuk di kalangan perawi yang daif.”
Al-Uqaili
berkata: “Ditinggalkan hadisnya”
Al-Daraqutni
berkata: “Tidak kuat dalam hadis.”
Ibnu Hibban
berkata: “Dia di kalangan penghafal hadis tetapi banyak melakukan kesilapan
dan terkeliru dalam sanad sehinggalah dia meriwayatkan hadis yang seolah-olah
ia adalah maqlub (palsu). Apabila banyak perkara tersebut maka terbatallah kebolehan
dia dijadikan hujah apabila dia bersendirian (meriwayatkan sesuatu hadis).”
Hanya Ibnu
Adi yang lebih lunak kritikannya, kata beliau: “Walaupun daif masih boleh
ditulis hadisnya.”
Ketiga: Malik
bin Abdullah al-Azdi tidak ditemui pada jarh (kritikan) mahupun ta’dil
(pujian). Al-Hafiz Ibnu Hajar menyebutkannya dalam al-Isobah, kata beliau: “Al-Zahabi
menyebutkan dalam al-Tajrid bahawa dia mempunyai dua buah hadis dalam Musnad
Baqi bin Makhlad.”
Pandangan
Ulama Tentang Hadis Ini
1 - Al-Hafiz
al-Haithami menyebutkan hadis ini dalam Majma’ al-Zawaid, kata beliau: “Diriwayatkan
oleh al-Tabarani dalam al-Ausath dan dia berkata: Tidak diriwayatkan daripada
Nabi salahu ‘alaihi wasallam melainkan dengan sanad ini. Dalam sanadnya ada
Nasr bin Hammad al-Warraq, dia adalah matruk.”
2 - Al-Hafiz al-Sayuti mendaifkan hadis ini dalam al-Durr al-Manthur.
Baca juga:
Hadis Kelebihan Surah al-Ikhlas
Status Hadis: Kelebihan Membaca Surah al-Ikhlas Ketika Masuk Rumah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan