Selasa, 7 September 2021

Status Hadis: Kelebihan Membaca Surah al-Ikhlas Ketika Sakit

 


مَنْ قَرَأَ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِي مَرَضِهِ الَّذِي يَمُوتُ فِيهِ لَمْ يُفْتَنْ فِي قَبْرِهِ، وَأَمِنَ مِنْ ضَغْطَةً الْقَبْرِ، وَحَمَلَتْهُ الْمَلَائِكَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَكُفَّهَا حَتَّى تُجِيزُهُ الصِّرَاطَ إِلَى الْجَنَّةِ.

“Sesiapa yang membaca Qul Huwallahu Ahad ketika sakit yang membawa kepada kematiannya, dia tidak ada disoal di dalam kuburnya, aman daripada himpitan kubur dan malaikat akan membawanya dengan tangannya sehingga melintasi sirat menuju ke syurga.”

Takhrij Hadis:

Riwayat al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausath (no. 5785), Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya’ (2/213) dan al-Khallal dalam Fadhail Surah al-Ikhlas (no. 50) daripada jalur perawi:

(i) Muhammad bin Abdullah al-Hadrami daripada (ii) al-Abbas bin al-Fadl al-Qurasyi al-Basri daripada (iii) Abu al-Harith al-Warraq Nasr bin Hammad daripada (iv) Malik bin Abdullah al-Azdi daripada (v) Yazid bin Abdullah daripada bapanya, (vi) Abdullah bin al-Syikhir al-‘Anbari daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Status Hadis:

Sanad hadis ini sangat daif kerana padanya ada beberapa kelemahan:

Pertama: Identiti al-Abbas bin al-Fadl yang berada dalam sanad ini tidak dapat ditentukan kerana ada beberapa orang perawi yang bernama al-Abbas bin al-Fadl al-Basri, antaranya: (i) al-Abbas bin al-Fadl al-Basri al-Asfati, (ii) al-Abbas bin al-Fadl al-Basri al-Azraq dan (iii) al-Abbas bin al-Fadl al-Basri  al-‘Adani.

Kedua: Nasr bin Hammad adalah perawi matruk (ditinggalkan hadisnya) dan sangat daif.

Yahya bin Ma’in berkata: “Pendusta.”

Ya’qub bin Syaibah berkata: “Tiada nilai hadisnya (ليس بشيءٍ).”

Al-Bukhari berkata: “Ahli hadis mengkritiknya (يتكلمون فيه).”

Muslim berkata: “Hanyut hadisnya (ذاهب الحديث).”

Soleh Jazarah dan Abu Zur’ah berkata: “Jangan tulis hadisnya.”

Al-Nasa’i berkata: “Tidak boleh dipercayai.”

Abu Hatim dan al-Azdi berkata: “Ditinggalkan hadisnya (متروك الحديث).”

Zakariyyah al-Saji berkata: “Termasuk di kalangan perawi yang daif.”

Al-Uqaili berkata: “Ditinggalkan hadisnya”

Al-Daraqutni berkata: “Tidak kuat dalam hadis.”

Ibnu Hibban berkata: “Dia di kalangan penghafal hadis tetapi banyak melakukan kesilapan dan terkeliru dalam sanad sehinggalah dia meriwayatkan hadis yang seolah-olah ia adalah maqlub (palsu). Apabila banyak perkara tersebut maka terbatallah kebolehan dia dijadikan hujah apabila dia bersendirian (meriwayatkan sesuatu hadis).”

Hanya Ibnu Adi yang lebih lunak kritikannya, kata beliau: “Walaupun daif masih boleh ditulis hadisnya.”

Ketiga: Malik bin Abdullah al-Azdi tidak ditemui pada jarh (kritikan) mahupun ta’dil (pujian). Al-Hafiz Ibnu Hajar menyebutkannya dalam al-Isobah, kata beliau: “Al-Zahabi menyebutkan dalam al-Tajrid bahawa dia mempunyai dua buah hadis dalam Musnad Baqi bin Makhlad.”

Pandangan Ulama Tentang Hadis Ini

1 - Al-Hafiz al-Haithami menyebutkan hadis ini dalam Majma’ al-Zawaid, kata beliau: “Diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam al-Ausath dan dia berkata: Tidak diriwayatkan daripada Nabi salahu ‘alaihi wasallam melainkan dengan sanad ini. Dalam sanadnya ada Nasr bin Hammad al-Warraq, dia adalah matruk.”

2 - Al-Hafiz al-Sayuti mendaifkan hadis ini dalam al-Durr al-Manthur

Baca juga: 

Hadis Kelebihan Surah al-Ikhlas 

Status Hadis: Kelebihan Membaca Surah al-Ikhlas Ketika Masuk Rumah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan