Ahad, 19 September 2021

Status Hadis: Kelebihan Membaca Surah al-Ikhlas Ketika Masuk Rumah

 

Hadis Pertama

مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ حِينَ يَدْخُلُ مَنْزِلَهُ نَفَتِ الْفَقْرَ عَنْ أَهْلِ ذَلِكَ الْمَنْزِلِ وَالْجِيرانِ.

“Sesiapa yang membaca Qul Huwa Allahu Ahad ketika masuk ke dalam rumahnya, maka akan terhindar kefakiran daripada ahli rumah tersebut dan jirannya.”

Takhrij Hadis:

Riwayat al-Kharaiti dalam Makarim al-Akhlaq (no. 878) dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir (no. 2419) daripada jalur perawi:

Marwan bin Salim daripada Abu Zur’ah bin ‘Amru bin Jarir daripada Jarir bin Abdullah daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Status Hadis:

Sanadnya sangat daif kerana Marwan bin Salim adalah perawi matruk (ditinggalkan hadisnya) dan Zakariya al-Saji menuduhnya menipu dan memalsukan hadis.

Al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid berkata:

“Diriwayatkan oleh al-Tabarani dan dalam sanadnya ada Marwan bin Salim al-Ghifari, dia adalah matruk.”

Ibnu Kathir turut mendaifkan hadis ini dalam tafsirnya.

Hadis Kedua

جاء رجل الى النبي صلى الله عليه وسلم فشكا إليه الفقر وضيق المعاش. فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم:

إذا دخلت بيتك فسلم إن كان فيه أحد وان لم يكن فيه أحد فسلّم عليّ، وأقرأ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مرة واحدة.

ففعل الرجل فأدرّ الله عليه رزقا حتى أفاض على جيرانه.

“Seorang lelaki datang kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lalu mengadu kepada baginda akan kefakiran dan kesempitan hidupnya. Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya:

Apabila engkau hendak masuk ke dalam rumah, maka engkau berilah salah jika ada sesiapa di dalam rumah itu. Jika tidak ada sesiapa maka berilah salam kepadaku dan bacalah Qul Huwa Allahu Ahad sebanyak sekali.

Allah lalu melimpahkan baginya rezeki sehingga mengalir kepada jirannya.”

Takhrij Hadis:

Diriwayatkan oleh al-Tha’labi dalam Tafsir al-Kasyf Wa al-Bayan (30/489, cetakan: Dar al-Tafsir) daripada hadis Sahl bin Sa’ad.

Status Hadis:

Sanad hadis ini sangat daif kerana ada perawi bernama Abdullah bin Muhammad bin Ya’qub. Dia dituduh memalsukan hadis oleh Abu Sa’id al-Rawwas dan Ahmad al-Sulaimani. Al-Hakim dan al-Khatib al-Baghdadi pula mengatakan bahawa dia memiliki hadis-hadis palsu, mungkar dan gharib.

Beberapa orang perawi yang lain pula tidak ditemui maklumat tentang mereka.

Hadis Ketiga

مَنْ أَتَى مَنْزِلَهُ فَقَرَأَ الْحَمْدَ لِلَّهِ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، نُفِيَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَكَثُرَ خَيْرُ بَيْتِهِ حَتَّى يَفِيضَ عَلَى جِيرَانِهِ.

“Sesiapa yang masuk ke dalam rumahnya lalu membaca Alhamdulillah (surah al-Fatihah) dan Qul Huwa Allahu Ahad, akan dihindari daripadanya kefakiran dan akan menjadi banyak kebaikan rumahnya sehingga mengalir kepada jirannya.”

Takhrij Hadis:

Diriwayatkan oleh Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at (no. 1496) daripada hadis Abu Hurairah. Dalam sanadnya ada perawi bernama Abu Sahl Muhammad bin Salim al-Kufi.

Status Hadis:

Ibnu al-Jauzi berkata: “Hadis ini tidak sahih daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Muhammad bin Salim bersendirian meriwayatkannya. Ahmad berkata: Dia menyerupai perawi matruk. Yahya al-Qattan berkata: Tiada nilai (لَيْسَ بِشَيءٍ).”

Al-Sayuti dalam al-Laali al-Masnu’ah (2/240) tidak bersetuju dengan penilaian Ibnu al-Jauzi. Beliau berkata:

“Dia (Muhammad bin Salim) adalah daripada perawi al-Tirmizi dan tidak dituduh memalsukan hadis. Bagi hadis tersebut ada penguat (syahid).”

Ibnu ‘Arraq dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah (2/292) pula membantah al-Sayuti. Beliau berkata:

“Telah lalu di bahagian mukadimah apa yang mengizinkan untuk menuduhnya (memalsukan hadis).”

Di bahagian mukadimah, Ibnu ‘Arraq menyenaraikan beberapa orang perawi yang dituduh memalsukan hadis. Antaranya ialah Muhammad bin Salim tersebut. Beliau membawakan kalam al-Saji yang berkata: “Ahmad mengingkari hadis-hadis yang diriwayatkannya dan beliau berkata ianya palsu.”

Hadis penguat yang dimaksudkan oleh al-Sayuti adalah hadis yang keempat ini.

Hadis Keempat

Ibnu ‘Abbas berkata:

من قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِذَا دخل عَلَى أَهله أصَاب أَهْله وجيرانه مِنْهَا خير.

"Sesiapa yang membaca Qul Huwa Allahu Ahad apabila masuk bertemu dengan keluarganya, maka keluarganya dan jirannya akan mendapat kebaikan daripada bacaannya itu.”

Takhrij Hadis:

Diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (no. 2324) daripada jalur perawi:

‘Amir bin Yasaf daripada Abdul Karim daripada Ibnu ‘Abbas secara mauquf.

Status Hadis:

Abdul Karim di sini menurut Syeikh Abdul Rahman al-Mu’allimi ialah Abu Umayyah (yakni Abu Umayyah, Abdul Karim bin Abi al-Mukhariq), seorang perawi yang sangat daif.

Tetapi saya temui sebuah hadis dalam al-Mu’jam al-Ausath (no. 721) yang diriwayatkan oleh ‘Amir bin Yasaf daripada Abdul Karim dan disebutkan bahawa Abdul Karim tersebut adalah Abdul Karim al-Khazzaz (الخزاز) atau al-Kharraz (الخراز). Kata al-Azdi tentangnya: “Amat lemah hadisnya (واهي الحديث جدا (.”

Jadi, sanad hadis ini adalah sangat daif.

Hadis Kelima

مَنْ قَرَأَهَا حِينَ يَدْخُلُ مَنْزِلَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ نَفَتْ عَنْهُ الْفَقْرَ، وَنَفَعَتِ الْجَارَ.

"Sesiapa yang membacanya (surah al-Ikhlas) ketika masuk ke dalam rumahnya sebanya ktiga kali, akan dihindarkan kefakiran daripadanya dan jiranya juga akan mendapat manfaat.”

Takhrij Hadis:

Diriwayatkan oleh al-Khallal dalam Fadhail Surah al-Ikhlas (no. 30) dan al-Mustaghfiri dalam Fadhail al-Quran (no. 1078) daripada jalur perawi:

Yahya bin Abdullah al-Harrani daripada Dhirar bin ‘Amru al-Malathi daripada Aban bin Abi ‘Ayyash daripada Anas daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Status Hadis:

Sanadnya sangat daif.

Yahya bin Abdullah al-Harrani adalah daif manakala Dhirar dan Aban adalah perawi matruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan