1 - Dimulakan dengan membaca:
بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحَمَٰنِ الرَّحِيمِ.
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani."
Imam al-Nawawi menyebutkan dalam kitab al-Azkar:
“Disunatkan menyebut: بسْمِ الله (Dengan nama Allah) (ketika memakai pakaian). Begitu juga disunatkan
menyebut Bismillah pada setiap amalan (yang baik disisi syarak).”
2 - Kemudian membaca doa berikut:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي هَذَا الثَّوْبَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ
مِنِّي، وَلَا قُوَّةٍ.
“Segala puji bagi Allah yang memberikan pakaian ini dan
mengurniakannya kepada aku tanpa daya dan upaya daripadaku.”
Sumber Doa:
Diriwayatkan daripada Mu’az bin Anas, Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ لَبِسَ ثَوْبًا فَقَالَ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي هَذَا الثَّوْبَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ
حَوْلٍ مِنِّي، وَلَا قُوَّةٍ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا
تَأَخَّرَ.
“Sesiapa yang memakai pakaian lalu membaca:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي هَذَا الثَّوْبَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ
مِنِّي، وَلَا قُوَّةٍ.
Segala puji bagi Allah yang memberikan pakaian ini dan
mengurniakannya kepada aku tanpa daya dan upaya daripadaku,
maka akan diampunkan dosanya yang terdahulu dan yang
terkemudian.”
Takhrij Hadis:
Riwayat Abu Daud (no. 4023) daripada
jalur perawi:
Abu Marhum Abdul Rahim bin Maimun daripada Sahl
bin Mu’az daripada Mu’az bin Anas.
Hadis ini diperselisihkan hukumnya antara hasan dan daif kerana perbezaan pendapat tentang status perawi Abu Marhum dan Sahl bin Mu’az.
Al-Hafiz Ibnu Hajar menghasankan hadis ini dalam kitab Nataij al-Afkar dan al-Khisal al-Mukaffarah Lil Zunub.
Al-Hafiz al-Munziri dalam Mukhtasar
Sunan Abi Daud kelihatan seperti cenderung mendaifkan hadis ini kerana
beliau menyebutkan bahawa kedua perawi tersebut adalah daif. Al-Hafiz al-Zahabi
dalam Talkhis al-Mustadrak juga mengkritik al-Hakim yang mensahihkan
hadis ini kerana menurut beliau perawi Abu Marhum adalah perawi daif.
Hadis ini turut diriwayatkan oleh Imam Ahmad (no.
15632) tanpa tambahan (وَمَا
تَأَخَّرَ) pada hujung hadis. Penambahan ini adalah mungkar
menurut Syeikh Syu’aib al-Arnauth dalam tahqiq Sunan Abu Daud.
Namun begitu, hadis ini masih boleh diamalkan dalam bab doa dan
zikir, insyaAllah.
Keterangan dan Hikmah Doa:
1 - Pengampunan dosa yang disebutkan dalam hadis ini
adalah pengampunan dosa kecil yang berkaitan dengan hak Allah. Adapun dosa
besar maka ia tidak diampunkan melainkan dengan taubat atau kurniaan daripada
Allah. Dosa yang berkaitan dengan hak manusia pula tidak diampunkan melainkan
dimaafkan dan diredai oleh orang yang dia zalimi tersebut.
2 - Sunat untuk memuji Allah ketika memakai pakaian
supaya kita sentiasa mengingati bahawa pakaian tersebut adalah nikmat dan
kurniaan Allah dan manusia itu tidak mampu untuk memperolehinya melainkan
apabila dibantu oleh Allah.
3 - Besarnya kurniaan bagi orang yang memuji Allah dengan janji pengampunan dosa-dosanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan