لا تضْربُوا أولادَكُم على بكائِهِم، فإنَّ بكاءَ
الصبيِّ أربعةَ أشهرٍ: لا إلهَ إلا اللهُ، وأربعةَ أشهرٍ: محمدٌ رسولُ اللهِ،
وأربعةَ أشهرٍ دعاءٌ لوالديهِ.
“Janganlah kamu
semua memukul anak-anak kamu disebabkan tangisan mereka kerana sesungguhnya
tangisan anak itu pada 4 bulan yang pertama adalah La Illaha Illa Allah, 4
bulan kedua adalah Muhammad Rasulullah dan 4 bulan seterusnya adalah doa untuk
kedua ibu bapanya.”
Sumber Hadis
Hadis ini
diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad (13/246)
dan Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at (no. 317) daripada jalur sanad:
Abu al-Hasan Ali
bin Ibrahim bin al-Haitham bin al-Muhallab al-al-Baladi daripada bapanya daripada Adam bin Abi Iyas
daripada Laith bin Sa’ad daripada Nafi’ daripada Ibnu ‘Umar.
Pandangan Ahli
Hadis
1 - Al-Khatib
al-Baghdadi berkata: “Hadis ini sangat munkar. Kesemua perawinya masyhur
dengan kethiqahan (dapat dipercayai) melainkan Abu al-Hasan al-Baladi.”
2 – Ibnu al-Jauzi
menukilkan pendapat al-Khatib al-Baghdadi dalam kitabnya, al-Maudhu’at.
3 – Al-Hafiz Ibnu
Hajar dalam Lisan al-Mizan (5/477) berkata: “Palsu tanpa syak lagi.”
4 – Al-Hafiz al-Suyuti memuatkan hadis ini dalam al-Laali
al-Masnu’ah (1/90, terbitan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah) lalu beliau membawakan
hukum al-Hafiz Ibnu Hajar tersebut.
Namun beliau cuba menguatkan hadis ini dengan
membawakan jalur sanad lain melalui perawi Abu Muqatil al-Samarqandi. Tetapi
al-Suyuti sendiri mengatakan bahawa Abu Muqatil al-Samarqandi ini adalah perawi
yang sangat daif. Ibnu ‘Arraq dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah (1/171)
mengkritik al-Suyuti dengan berkata bahkan perawi tersebut bukan sekadar
sangat daif, tetapi turut dituduh menipu dan memalsukan hadis. Jadi dia tidak boleh
dijadikan perawi sokongan (tabi’).
Begitu juga al-Suyuti membawakan hadis sokongan (syahid)
bagi hadis ini iaitu hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Asakir daripada jalur
sanad Abu al-Farj al-‘Abbas bin Muhammad bin Hayyan al-Dimasyqi daripada Muhammad
bin Khuraim/Khuzaimah daripada Hisyam bin ‘Ammar daripada Ma’ruf al-Khayyat
daripada Wasilah bin al-Asyqa’:
بُكَاءُ الصَّبِيِّ إِلَى
سَنَتَيْنِ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه،ِ وَمَا
كَانَ ذَلِكَ فَاسْتِغْفَارٌ لأَبَوَيْهِ، وَمَا عَمِلَ مِنْ حَسَنَةٍ
فَلأَبَوَيْهِ، وَمَا عَمِلَ مِنْ سَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ وَلا عَلَى
أَبَوَيْهِ حَتَّى يَجْرِيَ عَلَيْهِ الْقَلَمُ.
“Tangisan bayi sehingga tempoh dua tahun itu dia berkata La Illaha Illa Allah Muhammad Rasulullah dan dua tahun
berikutnya adalah permohonan ampun untuk kedua ibu bapanya. Apa sahaja amalan
baik yang dilakukannya maka ibu bapanya mendapat pahala. Apa sahaja amalan
buruk yang dilakukannya maka tidak dicatat dosa ke atasnya dan kedua ibu
bapanya sehinggalah berjalanlah pena catatan amalan ke atasnya (yakni sudah baligh).”
Hadis ini dikomentar oleh Ibnu ‘Asakir bahawa ia hadis
yang sangat ganjil (gharib jiddan).
Ibnu ‘Iraq pula berkata bahawa dia tidak dapat menentukan
secara pasti nama perawi yang meriwayatkan daripada Hisyam bin ‘Ammar sama ada
namanya Muhammad bin Khuzaimah (خزيمة) atau Muhammad bin Khuraim (خريم) kerana kedua-dua perawi tersebut memang ada meriwayatkan hadis
daripada Hisyam bin ‘Ammar.
Muhammad bin Khuzaimah ini dituduh oleh al-Hafiz
al-Zahabi meriwayatkan hadis palsu daripada Hisyam bin ‘Ammar dan dia tidak
dikenali. Ibnu Hajar pula mengkritik al-Zahabi kerana Muhammad bin Khuzaimah
ini dapat dikenali kerana biografinya ada disebutkan oleh Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh
Dimasyq dan beliau berkata: “Hadis-hadisnya menunjukkan akan kedaifannya.”
Adapun Muhammad bin Khuraim, al-Hafiz Ibnu Hajar
berkata tentangnya: “Ibnu ‘Asakir menyebutkan biografinya. Dia masyhur
meriwayatkan daripada Hisyam bin ‘Ammar dan aku tidak mendapati padanya ada ulama
yang mendaifkannya.”
Seterusnya Ibnu ‘Arraq meminta untuk pembaca mencari maklumat
tentang perawi yang meriwayatkan daripada Muhammad bin Khuraim/Khuzaimah iaitu Abu
al-Farj al-‘Abbas bin Muhammad bin Hayyan al-Dimasyqi.
Biografi Abu al-Farj al-‘Abbas bin Muhammad bin Hayyan
al-Dimasyqi ini dapat dilihat dalam Tarikh Dimasyq karangan Ibnu ‘Asakir
dan Tarikh al-Islam karangan al-Zahabi. Di bahagian senarai gurunya
disebutkan nama Muhammad bin Khuraim. Oleh itu dapat dipastikan bahawa perawi
yang meriwayatkan daripada Hisyam bin ‘Ammar tersebut adalah Muhammad bin
Khuraim.
Muhaqqiq kitab Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah, Syeikh
Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari berpendapat bahawa tidak kira sama ada perawi
tersebut adalah Muhammad bin Khuraim atau Muhammad bin Khuzaimah, hadis Wasilah
bin al-Asyqa’ ini tetap adalah hadis yang munkar dan palsu.
5 – Hadis ini dimuatkan oleh al-Hafiz al-Sakhawi dalam
al-Qaul al-Badi’ (ms. 131) dengan lafaz yang berbeza dan kata beliau: “Hadis ini diriwayatkan
oleh al-Dailami dengan sanad yang daif.” Namun muhaqqiq kitab ini,
Syeikh Muhammad ‘Awwamah menambah perkataaan jiddan (sangat) di bahagian
nota kaki, yakni hadis ini sangat daif.
Kesimpulan
Hadis ini adalah hadis yang palsu atau paling kurang, hadis yang sangat daif. Tidak harus menyebarkannya dan menyandarkannya kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Kalau ada yang ingin beramal dan menyebarkannya dengan alasan ia hadis yang sangat daif dan tidak palsu, saya katakan bahawa syarat untuk beramal dengan hadis daif adalah kedaifan hadis itu mestilah tidak terlalu berat sebagaimana yang disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan