Kadang-kadang apabila kita membaca sesebuah kitab, terutamanya kitab berbentuk matan yang ringkas, kita terfikir, kitab ini ada syarah tak? Kalau ada syarah, ada hashiyyah tak untuk syarah tersebut?
Kalau untuk
kitab yang masyhur seperti matan al-Ajurrumiyyah mungkin mudah untuk
tahu syarah dan hashiyyah untuknya. Tapi kalau kitab yang kurang
terkenal mungkin pening kepala juga untuk cari syarah dan hashiyyah
untuknya.
Jadi, kali
ini saya ingin memperkenalkan sebuah kitab bertajuk Jami’ al-Syuruh Wa
al-Hawasyi karangan Syeikh Abdullah Muhammad al-Hasbyi.
Kitab ini dapat
membantu penuntut ilmu untuk mengenali syarah dan hashiyyah yang
pernah ditulis oleh ulama bagi sesebuah kitab.
Selain itu
Syeikh Abdullah juga sebutkan khidmat yang lain bagi kitab itu sekiranya ada
seperti hashiyyah bagi hashiyyah atau disebut sebagai taqrir,
ringkasan, takhrij hadis, menukarkannya ke bentuk nazam dan lain-lain.
Beliau ada
menggunakan beberapa simbol yang merujuk kepada syarah, hashiyyah,
taqrir dan lain-lain (lihat jilid 1, halaman 27).
Mula-mula beliau
akan menyebutkan tajuk matan, kemudian nama pengarang berserta tahun wafat, rujukan
biografi pengarang matan, tempat terletaknya manuskrip matan dan sekiranya
matan itu telah diterbitkan akan disebut nama penerbit dan tahun terbitan.
Setelah itu baru beliau nyatakan syarah, hashiyyah, taqrir dan
sebagainya yang turut dimaklumkan sama ada sudah diterbitkan atau masih berbentuk
manuskrip.
Cumanya
saya dapati ada juga beberapa buah syarah yang beliau tersilap letakkan bagi
sesebuah kitab.
Contohnya
pada jilid 2 halaman 177, bagi kitab al-Taqrib Wa al-Taisir karangan
Imam al-Nawawi. Beliau menyebutkan beberapa buah syarahnya dan di antaranya beliau
sebut syarah Ibnu Daqiq al-‘Id yang bertajuk تحفة اللبيب في شرح التقريب dan syarah
Abu Zur’ah al-‘Iraqi yang bertajuk طرح التثريب شرح التقريب.
Sebenarnya
syarah Ibnu Daqiq al-‘Id itu adalah untuk matan Abi Syuja’ atau al-Ghayah Wa
al-Taqrib. Mungkin beliau menyangka kitab al-Taqrib itu merujuk
kepada kitab al-Taqrib Wa al-Taisir karangan Imam al-Nawawi. Namun
setelah itu di jilid 3 halaman 391 barulah tepat beliau meletakkkan syarah ini
bagi matan Abi Syuja’. Mungkin beliau terlupa yang sebelum ini beliau
letakkannya di bahagian syarah al-Taqrib karangan Imam al-Nawawi.
Syarah Abu
Zur’ah al-‘Iraqi itu pula sebenarnya adalah syarah bagi kitab Taqrib
al-Asanid karangan ayahnya, Zainuddin al-‘Iraqi. Lebih pelik lagi, selang satu
halaman sebelumnya (halaman 176) elok pula beliau letakkan Syarah Abu Zur’ah
al-‘Iraqi itu di bawah senarai syarah Taqrib al-Asanid karangan Zainuddin
al-‘Iraqi.
Namun
begitu, sedikit kekurangan yang ada tidak menjejaskan nilai dan kepentingan
kitab ini. Cumanya pembaca perlu pastikan betul-betul ketepatan maklumat yang
dinyatakan oleh pengarang.
Kitab ini telah diterbitkan setebal 5 jilid pada tahun 2017
oleh penerbit Dar al-Minhaj. Kitab ini juga ada diterbitkan oleh penerbit yang
lain.
Kitab ini boleh dimuat turun di sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan