Rabu, 22 Oktober 2025

Hadis Nabi Cium Isteri Kemudian Solat

عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ ﷺ أَنَّهُ قَبَّلَ بَعْضَ نِسَائِهِ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ وَلَمْ يَتَوَضَّأْ. فَقُلْتُ: مَنْ هِيَ إِلَّا أَنْتِ، فَضَحِكَتْ.

Diriwayatkan daripada Habib bin Abi Thabit, daripada 'Urwah, daripada 'Aisyah radhiyallahu 'anha bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah mencium sebahagian isteri-isterinya, kemudian baginda keluar untuk menunaikan solat, dan tidak berwuduk (semula).

'Urwah berkata: Aku bertanya kepada 'Aisyah: “Siapakah dia (isteri itu) kalau bukan engkau?”

Lalu Aisyah tertawa.

Sumber Hadis:

Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah, al-Tirmizi, al-Nasa’i dan lain-lain.

Ulasan:

1 – Hadis ini secara zahirnya dilihat bertentangan dengan mazhab al-Syafi’i yang berpendapat bahawa menyetuh wanita bukan mahram tanpa lapik akan membatalkan wuduk.

2 – Mazhab al-Syafi’i berpendapat bahawa ciuman dan sentuhan seorang lelaki terhadap wanita ajnabiyyah (bukan mahram) membatalkan wuduk, walau bagaimana pun sentuhan itu sama ada dengan syahwat atau tidak. Mereka berdalilkan ayat:

أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ

“…atau kamu menyentuh perempuan…” (al-Maidah: ayat 5)

Mereka menafsirkan mulamasah (sentuhan) itu dengan makna hakikinya, bukan persetubuhan. Maka ayat itu telah menyatakan dengan jelas bahawa sentuhan adalah sebahagian daripada perkara yang menyebabkan hadas, dan ia adalah sentuhan tangan secara hakiki. Sama ada yang menyentuh itu lelaki atau perempuan, maka batallah wuduk setiap seorang daripada mereka berdua.

3 – Mazhab al-Syafi’i tidak beramal dengan hadis 'Aisyah ini kerana keadaan sanadnya di sisi mereka dan pandangan mereka mengenainya.

Imam al-Nawawi berkata dalam kitab al-Majmu’: “Adapun jawapan terhadap hujah mereka dengan hadis Habib bin Abi Thabit adalah dari dua sudut: yang terbaik dan yang paling masyhur di antara keduanya ialah bahawa ia adalah hadis daif dengan kesepakatan para Huffaz (ahli hadis terkemuka).

Antara mereka yang telah melemahkannya ialah Sufyan al-Thawri, Yahya bin Sa'id al-Qattan, Ahmad bin Hanbal, Abu Dawud, Abu Bakr al-Naisaburi, Abu al-Hasan al-Daraqutni, Abu Bakr al-Baihaqi, dan lain-lain daripada kalangan ulama terdahulu dan terkemudian.”

Ahli hadis lain yang turut mendaifkan hadis ini ialah al-Bukhari, Abu Zur'ah, Abu Hatim, dan al-Tirmizi.

4 - Hadis ini mempunyai beberapa kelemahan:

Pertama: Penggunaan lafaz 'an'anah (tidak menyatakan mendengar hadis secara langsung sebaliknya hanya menyatakan ‘daripada’) oleh Habib bin Abi Thabit, dan beliau adalah seorang mudallis (perawi yang melakukan tadlis/menyembunyikan kecacatan sanad) yang banyak melakukannya.

Beliau telah disenaraikan dalam kalangan mudallisin oleh al-Zahabi, al-'Ala'i, al-Maqdisi, al-Halabi, dan Ibn Hajar.

Dalam kitab Taqrib al-Tahzib dinyatakan beliau seorang yang thiqah (dipercayai), faqih (ahli fiqh), lagi disegani, tetapi beliau banyak melakukan irsal (menggugurkan sahabat dari sanad) dan tadlis.

Kedua: Terdapat perselisihan pendapat dalam menentukan siapakah 'Urwah, adakah beliau Ibn al-Zubair atau al-Muzani?

Jika beliau 'Urwah al-Muzani, maka jadilah beliau seorang yang majhul (tidak dikenali), atau jika beliau ialah Ibn al-Zubair, maka jadilah sanadnya munqati' (terputus) kerana Habib tidak pernah mendengar apa-apa hadis pun daripada 'Urwah bin al-Zubair.

Ketiga: Percanggahan pada matan kerana sesungguhnya hadis 'Urwah daripada 'Aisyah sebenarnya adalah mengenai ciuman bagi orang yang berpuasa, dan bukannya mengenai tidak mengambil wuduk semula selepas mencium. Begitulah yang diriwayatkan oleh Hisyam bin 'Urwah, daripada bapanya, daripada 'Aisyah

5 – Sebahagian ulama berpandangan bahawa jika hadis ini sahih sekalipun tindakan baginda tersebut adalah sebelum turunnya ayat al-Quran yang menyuruh berwuduk selepas menyentuh wanita bukan mahram.

Ibn Hazm dalam kitab al-Muhalla berkata: “Tidak ada apa-apa pun yang sahih dalam bab ini. Jika ia sahih sekalipun, maka ia difahami merujuk kepada keadaan sebelum turunnya (hukum) wuduk disebabkan sentuhan.”

Kesimpulan:

1 - Hadis ini tidak kuat dari segi sanad dan matan dan telah didaifkan oleh sekumpulan besar ahli hadis.

2 - Mazhab al-Syafi’i tetap berpegang bahawa menyentuh wanita ajnabiyyah membatalkan wuduk.

3 - Tindakan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dalam hadis ini tidak boleh dijadikan hujah yang kukuh kerana kelemahan sanadnya dan kemungkinan berlaku sebelum turunnya hukum yang memansuhkannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan