Diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Hakim daripada Amru bin Syuaib, daripada ayahnya, daripada datuknya, bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Suruhlah anak-anak kamu menunaikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun, dan pukulah mereka (kerana meninggalkannya) ketika mereka berumur sepuluh tahun, serta pisahkanlah tempat tidur mereka.”
Dalam Surah An-Nisa’: “Dan wanita-wanita yang kamu bimbangi
akan nusyuz mereka, maka nasihatilah mereka, dan pulaukanlah mereka di
tempat tidur, dan pukulah mereka. Kemudian jika mereka mentaati kamu, maka
janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka.”
Syeikh Abdullah Nasir ‘Ulwan menyebutkan dalam kitab Tarbiyah
al-Aulad Fi al-Islam:
“Saya berpendapat bahawa hukuman dengan pukulan adalah
perkara yang diakui oleh Islam, dan ia datang pada peringkat terakhir selepas
nasihat dan pemulauan (di tempat tidur).
Susunan ini memberi faedah bahawa seorang pendidik tidak
boleh beralih kepada cara yang lebih keras sekiranya cara yang lebih ringan
masih berkesan, agar pukulan itu menjadi hukuman yang paling keras secara
mutlak, dan tidak boleh menggunakannya melainkan setelah putus asa daripada
setiap cara pembetulan dan pemulihan!
Perlu diketahui bahawa Baginda sallahu ‘alaihi wasallam
tidak pernah memukul seorang pun daripada isteri-isterinya sama sekali.
Akan tetapi, Islam apabila ia mengiktiraf hukuman pukulan ia
telah mengelilingi hukuman ini dengan batasan dan syarat supaya pukulan itu
tidak terkeluar daripada tujuan pencegahan dan pemulihan kepada tujuan
melepaskan geram dan dendam!
Syarat-syarat bagi hukuman melalui pukulan ini adalah
seperti berikut:
1 - Pendidik tidak boleh beralih kepada pukulan melainkan
setelah habis menggunakan semua cara-cara pendidikan dan pencegahan lain yang
ada.
2 - Tidak memukul dalam keadaan marah yang teruk kerana
bimbang akan mencederakan anak, dengan berpegang kepada wasiat Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam: “Janganlah kamu marah” seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari.
3 - Hendaklah mengelakkan pukulan pada tempat-tempat yang
mencederakan (sensitif) seperti kepala, muka, dada, dan perut berdasarkan sabda
Baginda sallahu ‘alaihi wasallam (seperti yang diriwayatkan oleh Abu
Daud): “...dan janganlah pukul di muka...”, dan apa yang menguatkan larangan
ini adalah bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam ketika memerintahkan
rejam ke atas wanita al-Ghamidiyyah, baginda mengambil batu kerikil seperti
kacang kuda lalu melontarnya, kemudian baginda bersabda kepada orang ramai: "Rejamlah
dia dan elakkanlah muka..."
Sekiranya baginda melarang memukul muka dalam hukuman rejam
yang padanya terdapat pemusnahan dan kebinasaan jiwa, maka memukul muka dalam
keadaan yang tidak melibatkan pemusnahan jiwa seperti hukuman ta'zir dan
pendidikan adalah dilarang secara lebih utama lagi kerana muka atau kepala
adalah tempat terletaknya pancaindera, dan pukulan padanya boleh menghilangkan
sebahagian pancaindera, dan ia dikira sebagai menyakiti dan merosakkan.
Adapun pukulan pada dada atau perut, maka ia juga dilarang
kerana ia membawa kepada kemudaratan yang besar yang kadang-kadang boleh
membawa kepada kematian, dan larangan ini termasuk di bawah keumuman sabda baginda
sallahu ‘alaihi wasallam: “Tidak boleh melakukan kemudaratan dan tidak
boleh membalas kemudaratan.”
4 - Hendaklah pukulan pada kali pertama hukuman itu tidak
keras dan tidak menyakitkan, dan hendaklah dilakukan pada tangan atau kaki
dengan rotan yang tidak tebal.
Hendaklah pukulan itu berjumlah dari satu hingga tiga
sekiranya anak itu belum baligh.
Sekiranya anak itu menghampiri usia baligh dan seorang pendidik
berpendapat bahawa tiga pukulan tidak mencegah anak itu (daripada mengulangi
kesalahannya), maka dia boleh menambah sehingga sepuluh berdasarkan sabda baginda
sallahu ‘alaihi wasallam: “Tidak boleh seseorang menyebat lebih daripada
sepuluh sebatan melainkan pada salah satu had (hukuman) daripada had-had Allah
Taala.”
5 - Jangan memukul kanak-kanak sebelum dia mencapai umur
sepuluh tahun berdasarkan hadis yang telah dijelaskan sebelumnya: “Suruhlah
anak-anak kamu menunaikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun, dan pukulah
mereka (kerana meninggalkannya) ketika mereka berumur sepuluh tahun.”
6 - Sekiranya kesilapan itu berlaku daripada anak buat kali
pertama, maka hendaklah diberi peluang kepadanya untuk menyesali daripada apa
yang telah dilakukannya, dan memohon maaf atas apa yang telah diperbuatnya, dan
diberi ruang kepadanya untuk mendapatkan orang tengah agar mereka dapat menghalang
perlaksanaan hukuman berserta membuat perjanjian daripadanya supaya dia tidak
kembali melakukan kesilapan buat kali kedua. Ini adalah lebih baik daripada terus
beralih kepada pukulan atau mendedahkannya di hadapan orang ramai.
7 - Hendaklah pendidik itu sendiri yang memukul anak itu,
dan tidak menyerahkan urusan ini kepada sesiapa pun daripada kalangan
saudara-saudaranya, atau rakan-rakannya supaya tidak menyemarakkan api dendam
kesumat dan pertelingkahan di antara mereka.
8 - Apabila anak menghampiri usia baligh dan ihtilam (keluar
mani), dan pendidik melihat bahawa sepuluh pukulan tidak mencukupi untuk
mencegahnya, maka dia boleh menambah, boleh memberi kesan sakit, dan boleh
mengulanginya sehinggalah dia melihat anak itu telah lurus di atas jalan yang
benar, dan berjalan dalam kehidupan di atas petunjuk dan jalan yang lurus.
Daripada ini, jelaslah bahawa pendidikan Islam telah
memberikan perhatian yang sangat mendalam terhadap persoalan hukuman, sama ada
ia hukuman berbentuk maknawi mahupun fizikal.
Hukuman ini telah dibatasi oleh pelbagai syarat dan sekatan,
maka para pendidik tidak boleh melampauinya dan tidak boleh mengabaikannya,
jika mereka inginkan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka, dan
pembaharuan yang agung untuk generasi mereka.
Alangkah berjayanya dan bijaksananya seorang pendidik
apabila dia meletakkan hukuman pada tempatnya yang sesuai, sebagaimana dia
meletakkan kelembutan dan kelunakan di tempat yang sewajarnya?
Alangkah bodoh dan jahilnya seorang pendidik apabila dia bersikap lemah lembut di tempat yang memerlukan ketegasan dan ketetapan hati, dan bersikap keras di tempat-tempat yang memerlukan belas kasihan dan kemaafan?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan