Syirbin pada masa kini |
Nama, Nasab dan Gelaran
Nama beliau
ialah Muhammad bin Ahmad. Menurut satu pendapat nama bapanya ialah Muhammad dan
ada yang mengatakan nama bapanya Abdul Rahman. Menurut Syeikh Sayyid Syaltut,
tidak tepat menamakan bapa beliau dengan nama Muhammad kerana beliau sendiri
menyebutkan namanya sebagai Muhammad bin Ahmad
al-Syirbini al-Khatib di penghujung kitab tafsirnya, al-Siraj al-Munir.
Laqab beliau ialah Syamsuddin kerana adat
orang pada zaman tersebut menggelarkan orang bernama Muhammad sebagai
Syamsuddin. Beliau juga terkenal dengan gelaran al-Khatib al-Syirbini. Gelaran
al-Khatib tersebut menurut Imam al-Bujairimi adalah kerana beliau merupakan
khatib di Masjid al-Azhar. Gelaran al-Syirbini pula adalah nisbah kepada
kampung Syirbin yang terletak di al-Daqahliyah, Mesir yang merupakan tempat
kelahiran beliau.
Kelahiran
Para ulama
yang menulis berkenaan biografi beliau tidak menyebutkan tarikh kelahiran
beliau. Namun begitu dapat dianggarkan tarikh kelahiran beliau berdasarkan
tarikh wafat guru beliau.
Di antara
guru beliau ialah Syeikh al-Islam Zakariyya al-Ansari (m. 925 H). Untuk
melayakkan seorang pelajar untuk belajar dengan ulama hebat seperti Syeikh al-Islam
Zakariyya al-Ansari sudah tentu usia beliau ketika itu tidak kurang dari 18
sehingga 20 tahun. Tempoh beliau berdamping dengan Syeikh al-Islam Zakariyyah
al-Ansari juga sudah tentu tidak kurang daripada tiga atau lima tahun.
Di zaman
itu juga ada Imam al-Suyuti (m. 911 H) yang merupakan seorang ulama yang
terkenal juga. Namun begitu beliau tidak pernah belajar dengan Imam al-Suyuti.
Jika usia beliau ketika itu sudah melayakkan beliau untuk belajar dengan Imam
al-Suyuti sudah tentu beliau akan belajar dengannya. Ini menunjukkan bahawa
tahun kelahiran beliau adalah sekitar tahun 900 Hijrah sehingga 905 Hijrah.
Begitu juga
tidak ada sebarang maklumat tentang bapa beliau. Tidak dapat dipastikan sama
ada bapa beliau merupakan seorang ahli ilmu ataupun tidak.
Pembesaran
dan Perjalanan Menuntut Ilmu
Tidak
disebutkan dalam biografi beliau tentang perjalanan ilmiah beliau menuntut ilmu
ketika kecil. Begitu juga tidak dinyatakan bila beliau mula menghafal al-Quran
dan mengembara ke Kaherah untuk belajar dengan para ulama al-Azhar.
Namun
berdasarkan adat ibu bapa pada masa tersebut, kita dapat pastikan bahawa ibu
bapanya telah menghantar beliau untuk belajar di kuttab (tadika)
semenjak kecil lagi untuk menghafal al-Quran dan mempelajari cara membaca,
menulis dan mengira. Setelah itu beliau belajar pula di majlis-majlis ilmu di
masjid-masjid sekitar tempat kelahiran beliau sehinggalah mencapai usia baligh.
Kemudian barulah beliau mengembara ke Masjid al-Azhar untuk belajar dengan
ulama-ulamanya. Setelah menguasai pelbagai bidang ilmu khususnya fiqh mazhab
al-Syafie beliau pula menggantikan guru-gurunya mengajar dan berkhutbah di
Masjid al-Azhar sehingga namanya harum dan masyhur di sisi ulama dan orang
awam.
Biografi al-Khatib al-Syirbini juga tidak merekodkan bahawa beliau ada melakukan pengembaraan ke luar Kaherah melainkan sewaktu beliau menunaikan haji. Guru-guru beliau kesemuannya berada di Kaherah dan bermazhab al-Syafi’e. Mungkin kerana pada waktu itu Kaherah merupakan kota ilmu yang menjadi tumpuan para ulama dalam pelbagai bidang ilmu. Oleh itu tidak ada keperluan lagi untuk mengembara mencari ulama di luar kota Kaherah.
Guru-Guru
Al-Khatib
al-Syirbini sempat belajar dengan ramai ulama hebat di zamannya. Beliau
mempelajari daripada mereka ilmu-ilmu syariat sama ada secara riwayat dan
dirayah. Dalam biografi beliau telah disebutkan sejumlah guru-guru beliau,
antaranya:
1 – Syeikh
al-Islam Zakariyyah al-Ansari (m. 925 H).
Al-Khatib
al-Syirbini sangat banyak mengambil manfaat daripada beliau dan mengelar beliau
sebagai Syeikhuna dalam kitabnya, Mughni al-Muhtaj.
2 – Imam
Syihabuddin al-Ramli (m. 957 H).
Al-Khatib
Al-Shirbini sangat memuliakan dan mengagungkannya. Ini menunjukkan bahawa
beliau sangat banyak mengambil manfaat daripada ilmunya.
Antara
pujian beliau kepadanya dapat dilihat di bahagian mukadimah kitab Mughni
al-Muhtaj, beliau berkata: "Beliau tidak ada bandingannya pada
masanya, yang unggul pada zamannya, sultan para ulama, lisan ahli kalam,
tonggak para guru, dan petunjuk bagi para pelajar. Beliau adalah (contoh) kebaikan
di siang dan malam hari. Beliau adalah bintang dunia dan agama."
3 – Imam
Syihabuddin Ahmad al-Burrullusi yang terkenal dengan nama ‘Amirah (m. 957 H).
Pengarang Hashiyyah ‘Amirah ‘Ala Syarah al-Mahalli ‘Ala Minhaj al-Talibin.
4 – Imam
Nasiruddin Muhammad bin Salim al-Tablawi (m. 966 H).
6 – Imam
Badruddin Muhammad bin Muhammad al-Masyhadi (m. 932 atau 933 H).
7 – Imam Nasiruddin
Muhammad bin Hasan al-Laqqani (m. 958 H).
8 – Imam
Abu al-Fath al-Qalqasyandi (m. 922 H).
9 – Imam
Abdul Haqq al-Sunbati (m. 931 H).
10 – Imam
Kamaluddin Muhammad bin Hamzah al-Syami (m. 933 H).
11 – Imam
Ibnu al-Najjar al-Hanbali (m. 949 H).
12 – Imam
Abu al-Hasan al-Bakri al-Siddiqi (m. 952 H).
13 – Imam
Jamaluddin Abdullah al-Safi.
Murid-Murid
Keilmuan
dan kemasyhuran nama al-Khatib al-Syirbini menarik minat ramai murid yang ingin
menuntut dan mengambil ilmu daripada beliau sehingga dikatakan murid-murid
beliau tidak terbilang banyaknya. Disenaraikan di sini sebahagian
murid-muridnya:
1 – Anak
beliau, Zainuddin Abdul Rahman bin Muhammad bin Ahmad al-Khatib al-Syirbini (m.
1014 H).
2 –
Sepupunya, Syihabuddin Ahmad al-Khatib al-Syirbini.
3 – Ahmad
bin Qasim al-‘Abbadi (m. 994 H).
Al-Bujairmi
menyebutkan bahawa beliau adalah murid kepada al-Khatib al-Syirbini. Beliau
adalah pengarang kepada beberapa kitab yang masyhur, antaranya Hashiyyah
‘Ala Tuhfah al-Muhtaj karangan Ibnu Hajar al-Haitami dan al-Syarah
al-Kabir ‘Ala al-Waraqat.
4 –
‘Allauddin Ali al-Ghazi (m. 1001 H).
5 –
Nuruddin Ali al-Tandata’ie.
Beliau ada
menghimpunkan fatwa-fatwa gurunya, al-Khatib al-Syirbini.
6 – Nu’man
al-‘Ajluni (m. 1019 H).
Beliau
sangat kuat hafalannya tehadap permasalahan fiqh dalam kitab Mughni
al-Muhtaj seolah-olah kitab tersebut berada di depan matanya.
7 –
Zainuddin Abdul Rahman bin Yusuf al-Buhuti.
Beliau
berusia panjang sehingga dikatakan mencapai 130 tahun.
8 – Ibnu
Sarim al-Din al-Saidawi (m. 977 H).
9 –
Syamsuddin Muhammad bin Salahuddin al-Dawudi (m 1006 H).
10 – Salim
bin al-Hasan al-Syabsyiri (m. 1018 H atau 1019 H).
11 –
Sulaiman bin Abdul Daim al-Babili (m. 1026 H).
Penulisan
Al-Khatib
al-Syirbini telah meninggalkan hasil penulisan yang sangat berkualiti dan
diberkati. Kitab-kitabnya mengandungi permata yang berharga dan khazanah ilmu yang
bernilai. Allah telah menjadikan hasil karyanya itu bermanfaat bagi umat Islam,
sama ada para ulamanya mahupun penuntut ilmu.
Syeikh
Muhammad bin Sulaiman al-Kurdi dalam kitab al-Fawaid al-Madaniyyah
memuji karya-karya al-Khatib al-Baghdadi dengan katanya: “Telah dikurniakan
kepada al-Khatib dalam kitab-kitabnya itu kecantikan gaya bahasa sewaktu menjelaskan
sesuatu ibarat sebagaimana yang dapat dilihat dan dirasai pada kalam-kalamnya.”
Berikut
adalah sebahagian hasil karya al-Khatib al-Syirbini yang dibahagikan menurut
bidang ilmu:
a)
Tafsir al-Quran:
1 – Al-Siraj al-Munir Fi al-I’anah ‘Ala Ma’rifah Ba’d Kalam Rabbina al-Hakim al-Khabir. (Muat Turun)
Al-Khatib
menceritakan sebab penulis kitab ini di bahagian mukadimahnya. Menurut beliau,
para ulama salaf sangat mengambil berat dengan al-Quran, sama ada menulis tafsir
baginya atau menjelaskan ilmu-ilmunya berserta hukum-hakamnya. Oleh itu
terlintas dalam hati beliau untuk mengikuti jejak langkah mereka dalam
menafsirkan al-Quran.
Begitu juga
terdapat beberapa orang murid beliau yang meminta agar ditulis sebuah tafsir sederhana
yang tidak terlalu panjang sehingga menjemukan dan tidak terlalu ringkas
sehingga terdapat kelompongan. Pada mulanya beliau teragak-agak untuk menulis
tafsir ini. Sehinggalah beliau berziarah ke Madinah pada tahun 961 Hijrah dan
bersolat dua rakaat di Raudah di samping berdoa istikharah di hadapan makam
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Allah lalu melapangkan dada beliau
untuk menghasilkan tafsir ini.
Beliau juga
menceritakan bahawa ada seorang muridnya yang bermimpi melihat Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam atau Imam al-Syafi’e berkata kepadanya: “Katakan kepada
si fulan (al-Khatib al-Syirbini) supaya membuat tafsir bagi al-Quran.”
Beliau
menyelesaikan penulisan kitab ini pada tahun 968 Hijrah dan kitab ini sudah
diterbitkan beberapa kali, antaranya yang diterbitkan oleh pencetakan Bulaq
pada tahun 1285 H dalam empat jilid tebal.
b) Akidah
2 – Syarah
Minhaj al-Din Fi Syu’ab al-Iman.
Syarah bagi
kitab al-Minhaj Fi Syu’ab al-Iman karya Imam Abu Abdillah al-Halimi
al-Jurjani (m. 403 H).
c) Fiqh
3 – Al-Najm al-Thaqib Fi Syarah Tanbih al-Talib. (Muat Turun)
Syarah bagi
kitab al-Tanbih karya Imam Abu Ishaq al-Syirazi (m. 476 H). Disiapkan
sebelum tahun 959 Hijrah yang merupakan tahun beliau mula menulis kitab Mughni
al-Muhtaj.
4 – Mughni al-Muhtaj Ila Ma’rifah Ma’ani Alfaz al-Minhaj. (Muat Turun)
Kitab ini merupakan syarah bagi kitab Minhaj al-Talibin karya Imam al-Nawawi. Setelah menyelesaikan syarah bagi kitab al-Tanbih yang mengandungi perbahasan fiqh yang sangat luas, murid beliau meminta kepadanya untuk menulis pula syarah yang sama bagi kitab Minhaj al-Talibin. Mulanya beliau merasa ragu-ragu untuk melaksanakan permintaan tersebut. Namun setelah berziarah ke makam Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pada tahun 959 Hijrah dan beristikharah di Raudah, akhirnya hati beliau terbuka untuk melaksanakan permintaan tersebut. Kitab ini berjaya beliau siapkan pada tahun 963 Hijrah.
5 – Al-Mawahib
al-Saniyyah Syarah al-Bahjah al-Wardiyyah.
Syarah bagi
manzumah al-Bahjah al-Wardiyyah karya Imam Ibnu al-Wardi (m. 749
H) yang menazamkan kitab al-Hawi al-Saghir karya Imam Najmuddin
al-Qazwini (m. 665 H) dalam 5063 buah bait.
6 – Al-Iqna’
Fi Halli Alfaz Abi Syuja’. (Muat Turun)
Kitab ini
merupakan syarah bagi Matan Abi Syuja’ atau al-Ghayah wa al-Taqrib.
Beliau mensyarahkan Matan Abi Syuja’ ini setelah selesai mensyarahkan
kitab al-Tanbih, Minhaj al-Talibin dan al-Bahjah al-Wardiyyah.
Beliau
tidak memulakan penulisan kitab ini melainkan setelah beristikharah di makam
Imam al-Syafi’e sebagaimana yang beliau sendiri sebutkan di bahagian mukadimah
dan kitab ini berjaya diselesaikan pada tahun 972 Hijrah. Kitab ini telah
diterbitkan beberapa kali dan ditulis atasnya beberapa buah hashiyyah,
antara yang terkenal ialah Hashiyyah al-Bujairimi.
7 – Manasik al-Hajj al-Kabir.
Kitab ini
telah diterbitkan bersama Hashiyyah Syeikh Muhammad bin Sulaiman
Hasabillah al-Hindi (m. 1335 H) dan ada yang diterbitkan secara berasingan
tanpa hashiyyah tersebut.
8 – Manasik al-Hajj al-Saghir atau al-Mansak al-Saghir.
Kitab ini
telah diterbitkan bersama syarahnya oleh Syeikh Muhammad Nawawi al-Bantani
bertajuk Fath al-Mujib Syarah Mansak al-Khatib.
(d) Usul
al-Fiqh
9 – Al-Badr al-Tali’ Fi Halli Alfaz Jam’ al-Jawami’. (Muat Turun)
Syarah
kepada Jam’ al-Jawami’ karya Imam Tajuddin al-Subki (m. 771 H). Disiapkan
pada tahun 974 Hijrah.
(e)
Tasawwuf
10 – Sawati’
al-Hikam.
Syarah
kepada Hikam Ibnu ‘Ataillah al-Sakandari (m. 709 H)
11 – Al-Mawa’iz
al-Safiyyah ‘Ala al-Manabir al-‘Aliyyah dan dinamakan juga sebagai al-Mawa’iz
al-Syafiyyah ‘Ala al-Manabir al-‘Aliyyah.
12 – Risalah Fi Birr al-Walidain Wa Silah al-Rahim.
13 - Al-Khisal
al-Mukaffirah Lil Zunub.
(f)
Bahasa Arab (Nahu, Saraf dan Balaghah)
14 – Fath al-Khaliq al-Malik Fi Halli Alfaz Kitab Alfiyyah Ibnu Malik. (Muat Turun)
Syarah bagi
matan Alfiyah karangan Imam Ibnu Malik (m. 672 H).
15 – Mughith al-Nida Syarah Qatr al-Nada. (Muat Turun)
Syarah bagi
matan Qatr al-Nada karangan Imam Ibnu Hisyam (m. 761 H).
16 – Syarah Syawahid Qatr al-Nada Wa Ball al-Sada.
Beliau
menghimpunkan syair-syair yang disebutkan dalam matan Qatr al-Nada lalu
menyatakan sumber asal syair tersebut berserta i’rabnya.
17 – Nur al-Sajiyyah Fi Halli Alfaz al-Ajurumiyyah. (Muat Turun)
Syarah bagi
matan al-Ajurumiyyah karangan Imam Ibnu Aajurrum (m. 723 H). Beliau mula
menulis kitab ini setelah beristikharah di makam Imam al-Syafi’e dan berjaya
menyiapkannya pada 972 Hijrah.
18 – Fath al-Rabbani Fi Halli Alfaz Tasrif ‘Izz al-Din al-Zanjani.
Syarah
kepada matan Tasrif al-‘Izzi karangan Imam ‘Izzuddin al-Zanjani (m.
selepas 655 H).
19 – Taqrir
‘Ala al-Mutawwal.
Syarah bagi
al-Mutawaal karangan Imam Sa’duddin al-Taftazani (m. 792 H) dalam ilmu
balaghah.
Sifat
Peribadi
Al-Khatib
al-Syirbini terkenal mempunyai akhlak dan keperibadian yang terpuji sehinggakan
Imam al-Sya’rani dalam al-Tabaqat al-Sughra berkata: “Penduduk Mesir
bersepakat akan kesolehannya dan menyifatkannya dengan ilmu, amal, warak dan
banyak melakukan haji dan ibadah.
Imam
al-Sya’rani berkata: “Aku bersahabat dengannya selama 40 tahun dan aku tidak
pernah melihat padanya ada sesuatu yang boleh mencemari agamanya.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Aku tidak pernah langsung melihat beliau mencari-cari
sesuatu pun daripada perkara keduniaan dan jawatan. Beliau tidak bersaing
dengan sesiapa pun untuk berdamping dengan penguasa dan hakim. Bahkan mungkin
beliau tidak kenal seorang pun daripada mereka.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Aku tidak pernah melihat orang yang lebih banyak
membaca al-Quran daripada beliau. Adapun kekusyukkan dan tadabbur beliau
terhadap al-Quran, maka ia sesuatu yang luar biasa di kalangan penduduk Mesir.
Begitu juga kecintaan beliau terhadap khumul (tidak dikenali) dan
ketidakmasyhuran sewaktu beliau tinggal di Mekah sehingga tidak ada seorang pun
yang mengenalinya.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Engkau tidak akan mendapatinya melainkan sedang
mutalaah ilmu atau solat atau membaca al-Quran atau berdiam diri memikirkan
tentang keadaan hari kiamat. Beliau bertahajud di malam hari dan banyak
berpuasa di waktu siang.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Kadang-kala beliau memberi makan malam beliau kepada
orang yang meminta dan beliau tidur dalam keadaan berlapar.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Selama aku bersahabat dengannya aku tidak pernah
mendengar beliau berkata buruk tentang rakan-rakannya. Beliau tidak berhasad dengki
dengan seorang pun daripada mereka atas apa yang Allah kurniakan kepada mereka
seperti ilmu, harta atau penerimaan di sisi orang-orang besar.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Aku tidak pernah melihat orang yang lebih ringkas
ziarahnya dan banyak adabnya daripada beliau. Beliau tidak pernah langsung
mengetuk pintu (rumah yang diziarahi). Bahkan beliau akan berdiri di hadapan pintu untuk seketika.
Jika tidak ada sesiapa yang membukanya beliau akan balik dan membaca surah
al-Fatihah untuk melapangkan dadanya dan beliau tidak terkesan dengan perkara
tersebut.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Aku tidak pernah melihat di kalangan rakan-rakannya
yang lebih banyak beriktikaf di bulan Ramadan dan luar Ramadan lebih daripada
beliau. Antara adat beliau ialah beliau akan masuk ke masjid al-Azhar pada awal
malam puasa dan tidak keluar melainkan setelah solat hari raya. Anaknya Sayyidi
Abdul Rahman menceritakan kepadaku bahawa beliau selalu tidak makan malam pada
bulan Ramadan melainkan setelah solat Tarawih. Beliau makan beberapa suapan
kecil dan banyak minum air.”
Imam
al-Sya’rani berkata: “Beliau berpuasa pada kebanyakan waktu dalam perjalanan
menunaikan haji dan sewaktu beliau tinggal di Mekah. Beliau tidak makan pada
kebanyakan malamnya. Beliau cukup sekadar minum air zamzam. Aku tidak pernah
melihat orang yang lebih banyak membaca al-Quran daripada beliau dan lebih
banyak bertawaf sewaktu beliau tinggal di Mekah. Suatu hari aku ingin meniru
beliau dan aku tidak mampu untuk melakukannya.”
Al-Ghazzi
berkata: “Antara adat beliau ialah beliau akan beriktikaf dari awal Ramadan
dan tidak keluar dari masjid melainkan setelah solat hari raya. Apabila beliau
melakukan haji, beliau tidak akan menunggang (haiwan tunggangan) melainkan
setelah terlalu penat. Beliau lebih banyak berjalan kaki daripada (menunggang)
haiwan tunggangan. Apabila beliau keluar dari Birkah al-Hajj (tempat berkumpul
jemaah haji Mesir sebelum bertolak ke Mekah), beliau terus-menerus mengajarkan
orang ramai cara melakukan haji, adab bermusafir, menggalakan mereka melakukan
solat dan mengajarkan mereka cara melakukan solat qasar dan jamak. Beliau
banyak membaca al-Quran sewaktu berada dalam perjalanan dan selainnya. Apabila
beliau di Mekah, beliau banyak melakukan tawaf. Beliau lebih memperhatikan
dirinya sendiri. Beliau lebih suka kepada khumul (tidak dikenali) dan tidak
mempedulikan kesibukan dunia.”
Beliau juga
sangat memberikan perhatian untuk beristikharah sebelum melakukan sesuatu
perkara yang penting seperti menulis kitab. Sewaktu beliau di Madinah, beliau
berziarah ke makam Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam lalu bersolat dua
rakaat dan beristikharah kepada Allah di Raudah. Sewaktu di Kaherah, beliau melakukan
perkara yang sama di makam Imam al-Syafi’e.
Puji-Pujian
Ulama
Al-Khatib
al-Syirbini mempunyai kedudukan yang istimewa di sisi para ulama. Keilmuan,
kesolehan, kewarakan dan sifat tawaduk beliau mendapat pujian yang tinggi
daripada para ulama. Namanya disebut-sebut dan buku-bukunya sentiasa dibaca dan
dikaji oleh ulama dan penuntut ilmu. Berikut sebahagian daripada puji-pujian
tersebut:
1 – Sahabat
beliau, Imam Abdul Wahab al-Sya’rani memujinya:
“Saudara
yang soleh, yang beramal, yang memberi tumpuan untuk beribadat kepada Tuhannya
siang dan malam.”
Beliau juga
pernah berkata:
“Syeikh
al-Islam, yang alim lagi soleh.”
Beliau
berkata lagi:
“Beliau
mensyarahkan kitab al-Minhaj (dalam ilmu) fiqh dan al-Tanbih dengan dua
syarahan yang agung. Beliau menghimpunkan di dalam keduanya rumusan guru-gurunya
setelah Syeikh Zakariyya. Orang ramai menyalin kedua kitab tersebut dan
mempelajarinya daripada beliau.”
2 –
Gurunya, Imam Syihabuddin al-Ramli berkata:
“Syeikh
Syamsuddin al-Khatib menghimpunkan permasalahan yang nadir dalam
pengajarannya.”
3 – Imam
Najmuddin al-Ghazzi berkata:
“Beliau
salah satu daripada keajaiban di antara keajaiban-keajaiban (ciptaan) Allah dan
hujah di antara hujah-hujahNya ke atas ciptaanNya.”
Beliau juga
berkata:
“Beliau
mengajar dan berfatwa ketika guru-gurunya masih hidup. Tidak terbilang ramainya
orang yang mengambil manfaat daripada beliau.”
4 – Imam Syihabuddin al-Syuja’ie berkata:
“Yang
sangat alim (‘allamah), yang sangat tinggi kefahamannya (fahhamah), wali Allah
tanpa disangkal lagi.”
5 – Imam
Syamsuddin al-Kurdi berkata:
“Al-Khatib
al-Syirbini adalah imam mazhab al-Syafi’e.”
Beliau juga
menukilkan daripada Imam al-Sayyid al-Basri yang berkata:
“Telah
mengkhabarkan kepadaku oleh sebahagian murid al-Syihab Ibnu Hajar. Dia
menghadiri majlis pengajian Ibnu Hajar dan Ibnu Hajar telah selesai mengajar.
Al-Khatib al-Syirbini pula sedang mengajar di bahagian lain di Masjidil Haram. Al-Syihab Ibnu Hajar berkata kepada
murid-muridnya yang berada bersamanya: Mari pergi bersama kami untuk menghadiri
kuliah guru kami, Syeikh Syamsuddin al-Khatib. Ibnu Hajar lalu pergi bersama
murid-muridnya untuk menghadiri majlis al-Khatib.”
6 – Syeikh
‘Alawi al-Saqqaf dalam al-Fawaid al-Makiyyah meletakkan beliau di
peringkat guru bagi Ibnu Hajar al-Haitami kerana beliau berada satu tingkat
lebih tinggi daripada Ibnu Hajar. Begitu juga apabila ulama mazhab al-Syafi’e
ingin berfatwa dan mereka tidak menjumpai pendapat Ibnu Hajar atau al-Syihab
al-Ramli, mereka akan berfatwa menggunakan pendapat Zakariyya al-Ansari, lalu
pendapat al-Khatib al-Syirbini dan kemudian pendapat pengarang-pengarang hashiyyah.
Kewafatan
Setelah
menghabiskan usia beliau bergelut dengan ilmu, mengarang kitab, berfatwa dan
mendidik murid-muridnya, al-Khatib al-Syirbini menghembuskan nafas terakhir
beliau pada hari khamis, 8 Sya’ban tahun 997 Hijrah selepas waktu asar. Ada
sebahagian rujukan menyebutkan beliau wafat pada tahun 998 Hijrah.
Para ulama
yang menulis biografi al-Khatib al-Syirbini tidak menyatakan tempat beliau
dikebumikan. Namun apabila merujuk biografi beberapa tokoh lain yang disebutkan
bahawa mereka dikebumikan di sebelah kubur al-Khatib al-Syirbini, dapat
diketahui bahawa kubur beliau terletak di al-Qarafah al-Kubra, Kaherah.
Semoga
Allah melimpahkan rahmatNya ke atas al-Khatib al-Syirbini atas jasa dan
sumbangan beliau kepada Islam, khususnya fiqh mazhab al-Syafi’e.
Qarafah atau The City of The Dead |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan