Imam Abu Hasan al-Ay'ari merupakan Imam Ahli Sunnah wal Jama'ah. Apabila
disebut Ahli Sunnah wal Jama'ah, ianya merujuk kepada Asya'irah dan
Maturidiyyah.
Nama beliau
Nama lengkap beliau adalah Ali bin Ismail bin Abi Bisyir
Ishaq bin Salim bin Ismail bin Abdullah bin Musa bin Bilal bin Abi Burdah Amir
bin Abu Musa Abdullah bin Qais al- Asy’ari.
Nama Asy’ari merupakan gelaran kepada seorang lelaki dari
suku Qathan yang kemudian menjadi nama suku yang tinggal di Yaman. Daripada
suku Asy’ar ini lahir seorang sahabat terkemuka yang terkenal sangat alim
sehingga termasuk salah satu fuqaha di kalangan sahabat Nabi S.A.W iaitu Abu
Musa Abdullah bin Qais al-Asy’ari yang di lahirkan pada 22 tahun sebelum Hijrah
dan wafat tahun 44 H/665M.
Kelahiran beliau
Imam al-Asy’ari lahir di kota Bashrah pada tahun 260H/873M.
Beliau lahir dan membesar dalam lingkungan fahaman Ahlus Sunnah wal Jama’ah.
Ayahnya, Ismail adalah seorang ulama hadith yang menganut fahaman Ahlus Sunnah
wal Jama’ah. Hal ini terbukti bahwa ketika Ismail menjelang wafatnya, beliau
berwasiat agar Imam al-Asy’ari diasuh oleh Imam al-Hafiz Zakaria bin Yahya
as-Saji (285H), pakar hadith dan faqih mazhab Syafie yang sangat terkenal di
kota Basrah.
Pada masa kecilnya, Imam al-Asy’ari selain berguru kepada
Imam as-Saji, beliau juga menimba ilmu kepada ulama-ulama hadith yang lain
seperti Abdur Rahman bin Khalaf al-Dhabbi, Sahal bin Nuh al-Bashri, Muhammad
bin Yaqub al-Maqburi dan lain lain.
Beliau lahir dengan keadaan kedua-dua orang tuanya yang sudah
sangat tua. Setelah ayahnya meninggal dunia, maka keluarganya melaksanakan
wasiat ayahnya untuk menyerahkan tanggungjawab mendidiknya kepada Imam Zakariya
bin Yahya as-Saji. Hanya saja setelah beliau berusia 10 tahun ada unsur asing
yang sangat mempengaruhi dan bahkan mengubah jalan hidupnya, iaitu kehadiran
Abu Ali al-Jubai, seorang tokoh Mutazilah yang terkemuka di kota Basrah,
dalam keluarganya yang menjadi ayah tiri dengan menikahi ibunya dan kemudian
mengarahkan al Asy’ari menjadi penganut Mutazilah sehingga berusia 40 tahun.
Dari negeri Yaman lahirlah Imam Asy’ari
Negeri Yaman memiliki peradaban yang lebih maju pada masa
awal Islam melebihi daerah-daerah yang lain di semenanjung Arab. Ini memberikan
pengaruh positif terhadap pembentukan karakter penduduk Yaman yang mudah
menerima dan mengikuti kebenaran. Mereka memberi perhatian yang tinggi terhadap
ilmu pengetahuan dan sentiasa berfikiran positif terhadap keadaan yang mereka
hadapi. Hal ini dapat kita lihat dengan memperhatikan beberapa hadith sahih
yang menyebutkan keutamaan penduduk Yaman.
Dalam beberapa hadith dijelaskan, ketika Abu Musa al-Asy’ari
akan datang ke Madinah bersama rombongannya dari suku Asy’ar Nabi Saw bersabda
:
”Keimanan yang sempurna itu datang dari Yaman dan hikmah juga
datang dari Yaman. Penduduk Yaman hati mereka lebih halus dan lebih lembut
daripada pada hati kalian” (Hadith ini diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 4037 dan Muslim no.
73)
Karakter penduduk Yaman yang penuh dengan kelembutan dan
kehalusan sehingga mudah menerima dan mengikuti petunjuk dan kebenaran dapat
pula kita lihat dengan memperhatikan teks hadith sahih yang berikut :
Dari Imran bin Husain r.a berkata : Ketika aku bersama
Nabi S.A.W, tiba-tiba datanglah kaum daripada golongan Bani Tamim(penduduk
Najd). Nabi S.A.W berkata kepada mereka: “Terimalah khabar gembira wahai Bani
Tamim!” Mereka menjawab: “Engkau telah memberi khabar gembira kepada
kami, oleh kerena itu berilah kami (harta benda). Lalu datanglah orang-orang
dari penduduk Yaman. Nabi S.A.W bekata kepada mereka : “Terimalah khabar
gembira wahai penduduk Yaman kerena Bani Tamim tidak mahu menerimanya!”.
Penduduk Yaman menjawab: “Kami menerima khabar gembira itu wahai Rasulullah
dengan senang hati. Kami datang ke sini untuk mempelajari ilmu agama dan untuk
menanyakan mengenai permulaan dunia ini”. Nabi Saw menjawab : “Allah itu ada
pada saat sesuatu pun belum ada. ‘Arasy Allah itu ada di air. Kemudian Allah
menciptakan langit dan bumi dan mencatat segala sesuatu dalam Lauh Mahfuz”.
(Hadith riwayat Bukhari no. 6868).
Teks hadith di atas memberikan gambaran yang sangat jelas
bagi kita tentang perbezaan karakter penduduk Yaman dengan penduduk Bani
Tamim yang tinggal di Najd. Penduduk Yaman hatinya sangat lembut dan sangat
halus. Mereka lebih mudah menerima dan mematuhi kebenaran serta mementingkan
ilmu agama melebihi harta benda dan kepentingan duniawi. Hal tersebut berbeza
dengan kaum Bani Tamim yang tinggal di Najd yang tidak memberi perhatian kepada
ilmu agama tetapi lebih mementingkan harta benda dan kekayaan duniawi.
Penduduk Yaman memiliki keinginan yang tinggi untuk
mengetahui dan menanyakan perkara yang penting dalam pandangan agama, iaitu
mengenai keesaan Allah Ta’ala yang bersifat Qadim dan penciptaan Alam yang
bersifat huduth(baharu) yang merupakan perbincangan yang penting dalam
perbahasan Ilmu Tauhid.
Berdasarkan hadith tersebut, para ulama hadith seperti
al-Hafiz Baihaqi dan lain-lain berpendapat bahawa sifat Imam Abu Hasan
al-Asy’ari yang suka mendalami ilmu aqidah dan seterusnya menjadi
pemimpin Ahlus Sunnah wal Jama’ah dalam bidang aqidah, merupakan sifat yang
lahir dari keturunannya yang memiliki cita-cita yang luhur untuk menguasai ilmu
pengetahuan dan mendalami persoalan Aqidah yang sangat penting dengan bertanya
secara langsung kepada Nabi S.A.W. Dalam hal ini Imam al-Hafiz al-Baihaqi
berkata : “Pertanyaan penduduk Yaman kepada Nabi S.A.W tersebut menjadi
bukti bahawa kajian tentang ilmu Aqidah dan barunya alam ini telah menjadi
warisan keluarga Asy’ari dari keturunan mereka secara turun-temurun”.
Berdasarkan keterangan di atas, tidaklah ganjil bila di
kemudian hari daripada kalangan suku al-Asy’ari lahirlah seorang ulama yang
menjadi pemimpin Ahlus Sunnah wal Jama’ah dalam memahami dan mempertahankan aqidah
yang di ajarkan oleh Nabi S.A.W dan sahabatnya.
Guru-guru Imam Abu Hasan al-Asy'ari
1. Imam al-Hafizh Zakaria bin Yahya al-Saji
Abu Yahya Zakaria bin Yahya Al Saji Al Syafi’i
(220-307H/835-920M). Hafiz besar, muhadith kota Bashrah pada masanya dan faqih
bermadzhab Syafi’i. Beliau telah menulis kitab ‘Ilal hadits yang membuktikan
kepakarannya dalam bidang hadith. Beliau juga menulis kitab Ikhtilaf Fuqaha dan
Usul Fiqh yang membuktikan kepakarannya dalam bidang usul fiqih. Menurut Imam
az-Zahabi, Imam Asy’ari belajar hadith dan metodogi ahli hadith kepada Zakaria
al-Saji ketika masih kecil dan sebelum memasuki aliran Mutazilah.
2. Imam Abu Khalifah al-Jumahi
Abu Khalifah Fadhl bin Hubab al-Jumahi al-Bashri
(206-305H/821-917M). Muhadith kota Basrah yang dianggap thiqah. Beliau seorang
ahli hadith yang jujur dan banyak meriwayatkan hadith. Usianya hampir mencapai
100 tahun. Imam Asy’ari banyak meriwayatkan hadith dari Abu Khalifah dalam
kitab tafsirnya.
3. Abdur Rahman bin Khalaf al-Dhabbi
Abu Muhammad Abdur Rahman bin Khalaf bin Husain al-Dhabbi
al-Bashri. Muhadith yang tinggal di Basrah dan periwayatan hadithnya diterima
oleh para ulama. Beliau belajar hadith kepada Ubaidillah bin Abdul Majid
al-Hanafi, Hajjaj bin Nushair al-Fasathithi dan lain lain. Beliau wafat pada 279H/893M.
4. Sahal bin Nuh al-Basri
Abu Hasan Sahal bin Nuh bin Yahya al-Bazzaz al-Bashri.
Seorang Muhadith yang tinggal di Basrah, Guru kepada Imam Asy’ari dalam bidang
hadith.
5. Muhammad bi Yaqub al-Maqburi
Menurut al-Hafiz Ibnu Asakir, Imam Asy’ari banyak
meriwayatkan hadith dalam tafsirnya melalui jalur Zakariya al-Saji, Abu
Khalifah al-Jumahi, Abdur Rahman bin Khalaf al-Dhabbi, Sahal bin Nuh al-Bazzaz
dan Muhammad bin Yaqub al-Maqburi yang semuanya tinggal di Bashrah.
6. Imam Abu Ishaq al-Mawarzi asy-Syafie
Abu Ishaq Ibrahim bin Ahmad al-Marwazi, seorang ulama besar
dan pemimpin mazhab Syafie di Baghdad dan Mesir. Beliau merupakan murid kanan
Imam Abu ‘Abbas bin Suraij al-Baghdadi (249-306H/863-918 M). Pada mulanya Abu
Ishaq al-Mawarzi ini menyebaran mazhab Syafie di Baghdad, menggantikan posisi
gurunya Ibn Suraij. Namun pada akhir usianya, beliau berpindah ke Mesir dan
menyebarkan mazhab Syafie di Mesir, hingga wafat di sana pada tahun 340 H/ 951M
dan jenazahnya dimakamkan bersebelahan dengan makam Imam Syafie. al-Hafiz
Khatib al-Baghdadi menyebutkan dalam kitabnya Tarikh Baghdad, bahawa Imam
al-Asy’ari selalu menghadiri kuliah fiqh mazhab Syafie Abu Ishaq al-Mawarzi
setiap hari Jumaat di masjid jami’ al-Manshur. Maklumat lain menyebutkan bahawa
Imam Asy’ari belajar ilmu fiqh dari Abu Ishaq al-Mawarzi, sedangkan al-Mawarzi
belajar ilmu kalam kepada Imam Asy’ari.
7. Abu Ali al-Jubba’i
Abu Ali Muhammad bin Abdul Wahab bin Salam al-Jubba’i
(235-303H/849-916M) merupakan pakar teologi dan tokoh mu’tazilah terkemuka dan
pengasas aliran Jubba’iah salah satu aliran dalam mutazillah. Hubungan yang
sangat dekat antara guru dan murid ini menjadikan al-Asy’ari menjadi penerus
aliran mu’tazilah dan pada akhirnya menjadi salah seorang tokoh mu’tazilah
terkemuka. Imam al-Asy’ari memiliki kecerdasan yang luar biasa dan kemampuan
yang hebat dalam menundukkan lawan debatnya, sehingga Imam al-Asy’ari kerap
mewakili gurunya, al-Jubba’i dalam perdebatan. Al-Jubba’i sering berkata kepada
al- Asy’ari : “Gantilah aku dalam perdebatan.”
8. Abu Hasim al-Jubba’i
Abu Hasyim Abdus Salam bin Muhammad bin Abdul Wahab
al-Jubba’i (247-321H/861-933M), anak kepada al-Jubba’i, merupakan seorang pakar
teologi dan tokoh mu’tazilah. Beliau mendirikan aliran Bashamiyyah, satu aliran
dalam mu’tazilah.
Daripada maklumat di atas dapat disimpulkan bahawa al-Asy’ari
telah mempelajari ilmu-ilmu keislaman seperti hadith, tafsir, fiqh, usul fiqh
dan lain-lain kepada beberapa ulama ahli hadith di kota Basrah, sehingga hal
ini menegaskan bahawa Imam al-Asy’ari membesar dalam keluarga yang berfahaman
Sunni. Hanya saja perkembangan ini berubah setelah al- Asy’ari berusia 10 tahun
dan ibunya berkahwin dengan Abu Ali al-Jubba’I, seorang tokoh muktazilah
terkemuka di Basrah. Sejak saat itu al-Asy’ari menekuni aqidah Muktazilah
kepada ayah tirinya tersebut sehingga Imam al-Asy’ari benar-benar menjadi pakar
terkemuka di kalangan mutazilah.
Kisah keluarnya Imam al-Asy’ari dari Mu’tazilah
Menurut data sejarah yang pernah disampaikan oleh para ulama
seperti al-Hafizh Ibn ‘Asakir al-Dimasyqi, Syamsudin Ibnu Kholikan, Imam
Tajuddin al-Subki dan lain-lain, ada 2 sebab yang menyebabkan perpindahan
Imam al-Asy’ari daripada fahaman Mu’tazilah kepada Ahlu Sunnah wal Jama’ah.
Pertama: Ketidakpuasan Imam al-Asy’ari terhadap ideologi Mu’tazillah yang selalu
mendahulukan akal tetapi selalu menemui jalan buntu dan mudah dipatahkan oleh dalil
akal yang sama.
Ketidakpuasan Imam al-Asy’ari dapat dilihat dengan
memperhatikan beberapa hal antara lain dengan memperhatikan riwayat yang
menyatakan bahawa sebelum al- Asy’ari keluar dari aliran Mu’tazilah, beliau
tidak keluar rumah selama 15 hari, kemudian pada hari Jumaat setelahnya, beliau
keluar ke masjid jami’ dan menaiki mimbar dengan berpidato :
“Sebenarnya saya telah menghilang selama 15 hari kerana
selama itu saya meneliti semua dalil-dalil yang ada dan ternyata saya tidak
menemukan jalan keluar. Dalil yang satu tidak lebih kuat dari pada dalil yang
lain lalu aku memohon petunjuk kepada Allah dan ternyata Allah memberikan
petunjuk-Nya kepadaku untuk meyakini apa yang saya tulis dalam beberapa kitab
ini. Mulai saat ini aku keluar dari ajaran yang selama ini aku yakini.”
Kemudian al-Asy’ari menyerahkan beberapa kitab yang
ditulisnya sesuai dengan ajaran Ahlu Sunnah wal Jama’ah kepada orang-orang
ramai. Di antaranya adalah kitab al-luma fi al-radd’ala ahl al-zaygh wa
al-bida. Kitab ini memaparkan kesilapan kitab Mu’tazilah yang bejudul kasyf
al-astar wa hatk al asrar dan kitab-kitab lain. Setelah kitab tersebut
dibaca oleh kalangan ahli hadith dan fuqaha daripada kalangan Ahlu Sunnah wal
Jama’ah mereka mengambil isinya, menggunakannya sebagai hujah, meyakini
kehebatan Imam al-Asy’ari dan menjadikan beliau sebagai rujukan.
Ketidakpuasan al-Asy’ari dengan faham Mu’tazilah tersebut
dapat dilihat dengan memperhatikan riwayat lain yang mengisahkan perdebatan
beliau dengan al-Jubba’i.
Al-Asy’ari : “Bagaimana pendapatmu tentang nasib 3
orang yang meninggal dunia; orang mukmin, orang kafir
dan anak kecil?”
Al-Jubba’i : “Orang mukmin akan memperolehi darjat
yang tinggi, orang kafir akan celaka dan anak kecil akan selama.”
Al-Asy’ari : “Mungkinkah anak kecil tersebut meminta
darajat yang tinggi kepada Allah?”
Al-Jubba’I : “Tidak mungkin kerena Allah akan berkata
kepada anak itu : “Orang mukmin itu memperolehi darjat yang tinggi kerena
amalannya, sedangkan kamu belum sempat beramal, jadi kamu tidak boleh
memperolehi darjat itu.”
Al-Asy’ari : “Bagaimana kalau anak kecil itu berkata
kepada Allah : “Tuhan, itu bukan salahku. Andaikan aku diberi umur yang panjang
tentu aku akan beramal seperti orang mukmin itu.”
Al-Jubba’I : “Tidak mungkin. Allah akan menjawab :
“Aku telah mengetahui bahawa apabila kamu diberikan umur panjang maka kamu akan
derhaka, sehingga nanti kamu akan diseksa di akhirat kelak. Oleh kerena itu,
demi menjaga masa depanmu, kumatikan kamu sewaktu masih kecil sebelum kamu
menginjak usia taklif.”
Al-Asy’ari : “Bagaimana seandainya orang kafir
tersebut berkata kepada Allah : “Tuhan, engkau telah mengetahui masa depan anak
kecil itu dan juga masa depanku, tetapi mengapa engkau tidak memperhatikan masa
depanku, dengan mematikan aku sewaktu masih kecil dulu sehingga aku tergolong
orang yang selamat seperti anak kecil itu dan mengapa engkau biarkan aku hidup
hingga dewasa sehingga aku menjadi kafir dan akhirnya aku diseksa seperti
sekarang ini.”
Mendengar pertanyaan Imam al-Asy’ari tersebut al-Jubba’i
menemui jalan buntu dan tidak mampu memberikan jawapan. Al-Jubba’i hanya
berkata : “Kamu hanya bermaksud merosakkan keyakinan yang telah ada.”
Al-Asy’ari : “Aku tidak bermaksud untuk merosakkan
keyakinan yang telah ada tetapi engkau yang tidak mampu menjawab pertanyaanku.”
Kedua: Bermimpi bertemu Nabi Saw.
Suatu ketika pada permulaan bulan Ramadhan, Imam al-Asy’ari
tertidur dan bertemu Nabi S.A.W.
Baginda berkata : “Wahai Ali tolonglah bela
pendapat-pendapat yang diriwayatkan dariku, kerana itulah yang benar.”
Setelah terbangun dari tidur, Imam al-Asy’ari merasakan mimpi
itu sangat berat dalam fikirannya dan beliau terus memikirkan apa yang dia
alami dalam mimpi itu.
Pada pertengahan bulan Ramadhan, beliau bermimpi lagi bertemu
Nabi S.A.W dan baginda berkata : “Apa yang kamu lakukan dengan
perintahku dulu?”
Al-Asy’ari menjawab : “Aku telah cuba memahami
pendapat-pendapat yang diriwayatkan darimu.”
Nabi Saw berkata : “Tolonglah bela pendapat-pendapat
yang diriwayatkan dariku, kerana itu yang benar.”
Setelah terbangun dari tidurnnya, Imam al-Asy’ari merasa
terbeban dengan mimpi itu. Sehingga beliau berasa ingin meninggalkan ilmu kalam
dan beliau akan mengikuti hadith dan akan terus membaca al-Qur’an.
Tetapi pada malam 27 Ramadhan, tidak seperti biasanya rasa
mengantuk yang begitu hebat menyerang beliau sehingga beliau pun tertidur
dengan rasa kesal dalam hatinya, kerena beliau meninggalkan kebiasaannya untuk
beribadah kepada Allah. Dalam tidur, beliau bermimpi bertemu lagi dengan
Nabi Saw untuk kali ketiga.
Nabi S.A.W berkata : “Apa yang kamu lakukan dengan
perintah ku dulu?”
Al-Asy’ari menjawab : “Aku telah meninggalkan ilmu
kalam dan menumpukan sepenuh tumpuanku menekuni al-Qur’an dan hadith.”
Nabi Saw berkata : “Aku tidak menyuruhmu meninggalkan
ilmu kalam tetapi aku hanya memerintahkanmu membela pendapat-pendapat yang
diriwayatkan dariku, kerana itu yang benar.”
Al-Asy’ari menjawab : “Wahai Rasulullah, bagaimana aku
mampu meninggalkan mazhab yang yang telah aku ketahui masalah-masalah dan
dalil-dalilnya sejak 30 tahun yang lalu hanya kerana mimpi?”
Nabi Saw berkata : “Andaikan aku tidak tahu bahawa Allah
akan menolongmu dengan pertolongan-Nya, tentu aku menjelaskan semua jawapan
kepada masalah-masalah(ajaran mu’tazilah)itu. Bersungguh-sungguhlah kamu dalam
masalah ini, Allah akan menolongmu dengan pertolongan-Nya”.
Setelah terbangun dari tidurnya al-Asy’ari berkata : “Selain
kebenaran pasti hanya kesesatan.”
Lalu beliau mula membela hadith-hadith yang berkenaan dengan
ru’yah (melihat Allah di akhirat), syafa’at dan lain-lain. Ternyata setelah itu
Imam al-Asy’ari mampu mengemukakan kajian-kajian dan dalil–dalil yang belum
pernah dipelajarinya daripada guru-gurunya serta tidak dapat dibantah oleh
lawannya dan belum pernah dibacanya dalam suatu kitab.
Kitab-kitab karya Imam Abu Hasan al-Asy'ari
1. Al-Ibanah 'An Usul Al-Diyanah. Kitab ini menurut sebahagian
para ulama telah diselewengkan oleh musuh-musuh Islam. Kata Imam Muhammad Zahid Al-Kauthari dalam pendahuluan kitab Tabyin Kazb Al-Muftari: "Dan satu salinan kitab al-Ibanah yang dicetak di India merupakan salinan kitab Ibanah yang telah diubah oleh tangan-tangan yang berdosa. Oleh itu kita berkewajipan mengembalikannya kepada cetakan asal yang dipercayai."
2. Al-Luma' Fi Al-Radd 'Ala Ahli Al-Zaigh Wa Al-Bida'
3. Risalah ila ahli al-thighar
4. Maqalat Al-Islamiyyin Wa Ikhtikaf Al-Mushollin
Adapun kitab-kitab yang lainnya masih diragukan apakah
kitab-kitab tersebut adakah karya beliau, akan tetapi kitab-kitab tersebut tetap dijadikan rujukan
kerena isinya adalah sesuai dengan akidah Ahlus Sunnah Wal
Jama'ah.
Beberapa manhaj Imam Abu Hasan al-Asy’ari dalam beraqidah
Daripada beberapa kitab karya beliau seperti Maqalat
Islamiyyin, al-Ibanah, dan Risalah ila ahli thaghir, dapat
disimpulkan beberapa perkara pokok dalam akidah iaitu seperti berikut :
1. Beliau berpendapat bahawa fungsi akal manusia atas
al-Quran'an dan Sunnah adalah sebagai sebuah alat untuk menyingkap hikmah yang
Allah berikan melalui al-Qur'an dan melalui Nabi Muhammad SAW. Dengan
bukti-bukti aqliyyah, maka akal adalah penjelas bagi al-Qur'an dan Sunnah
kerana pada hakikatnya kewujudan al-Qur'an dan sunnah itu selaras dan sejalan
dengan akal yang sihat.
2. Pada mulanya, ilmu kalam tidak begitu diberikan perhatian
oleh ulama Islam tetapi kewujudan ilmu kalam itu sangat diperlukan ketika
semakin banyak orang yang menyimpang dari manhaj salafus sholih, seperti
Mu'tazilah, Hasyawiyah, Qadariyah dan lain-lain. Beliau berpedoman kepada
kaedah mala yatimmul wajib illa bihi fahuwa wajib. Imam
al-Subki berkata : “Imam al –Asya’ri tidak pernah berbincang mengenai
ilmu kalam kecuali ada dorongan untuk membela agama dan menolak terhadap
faham-faham sesat.”
3. Wajib berpegang kepada hadith sahih, baik hadith itu
mutawatir ataupun ahad dan mengambil apa yang telah diamalkan oleh para
sahabat. Beliau berkata dalam kitab al-Ibanah: "Dan kami
berpedoman pada riwayat yang sahih dari Rasulullah yang diriwayatkan oleh
perawi-perawi yang thiqah, yang adil, dari orang yang adil, sampai riwayat itu
sambung kepada Rasulullah dan mereka yang dikatakan kufur adalah mereka yang
mengingkari hadits mutawatir dan perkara perkara yang maklum minad din bid
doruroh.
Beliau berpandangan bahawa al-Qur'an tidak dapat dinasakh
kecuali dengan al-Quran, dan Sunnah tidak dapat dinasakh kecuali dengan Sunnah
pula, maka apabila ada sunnah lalu menaskah al-Qur'an maka Sunnah tersebut
harus ada al-Qur'an yang menguatkan penasakhan tersebut, dan begitu pula
sebaliknya. Hal ini sesuai dengan mazhab Imam Syafi'e.
4. Setiap ayat-ayat yang mutasyabihat (ayat-ayat yang membawa kesamaran bahawa Allah menyerupai makhluk) baik sifat
mahupun af'al, maka kita wajib menyerahkan (tafwidh) maknanya kepada Allah
S.W.T dan menyucikan Allah S.W.T daripada menyerupai makhluk. Manakala konsep
takwil juga turut digunapakai dalam memahami ayat-ayat mutasyabihat.
Penjelasan Syeikh Dr Hamzah al-Bakri Tentang Kitab al-Ibanah:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan