Imam al-Nawawi menukilkan dalam al-Majmu’:
قال الشافعي والاصحاب يستحب للساجدان يُفَرِّجَ
بَيْنَ رُكْبَتَيْهِ وَبَيْنَ قَدَمَيْهِ قَالَ الْقَاضِي أَبُو الطَّيِّبِ فِي
تَعْلِيقِهِ قَالَ أَصْحَابُنَا يَكُونُ بَيْنَ قَدَمَيْهِ قَدْرُ شِبْرٍ
“Berkata
al-Syafi’e dan pengikutnya: Disunatkan bagi orang yang bersujud untuk
menjarakkan antara dua lututnya dan antara dua kakinya. Berkata al-Qadhi Abu
al-Tayyib dalam ulasannya: Berkata ulama kami: Hendaklah [jarak] antara dua
kaki tersebut sekadar sejengkal.”
Ini
berdasarkan hadis:
وَإِذَا سَجَدَ فَرَّجَ بَيْنَ
فَخِذَيْهِ
“Apabila
baginda sujud, baginda akan menjarakkan antara dua pahanya.”
Riwayat
Abu Daud (735).
Kata
al-Syaukani dalam Nail al-Author: “[Termasuklah] menjarakkan antara
dua lutut dan dua kakinya.”
Kata
al-Syaukani lagi: “Hadis ini menunjukkan disyariatkan menjarakkan antara dua
paha ketika sujud...dan tiada khilaf tentang perkara tersebut.”
Adapun
hadis tentang merapatkan dua tumit:
راصّاً عقبيه
“Baginda merapatkan kedua tumitnya [ketika sujud]”
Riwayat Ibnu Khuzaimah dalam Sahihnya, Ibnu Hibban
dalam Sahihnya, al-Hakim dalam al-Mustadrak, al-Baihaqi dalam al-Sunan
al-Kubra dan lain-lain.
Al-Hakim mensahihkannya atas syarat al-Bukhari dan Muslim dan
dipersetujui oleh al-Zahabi. Ibnu al-Mulaqqin turut mensahihkan sanadnya dalam al-Badr
al-Munir. Ibnu Abdil Barr dalam al-Tamhid mengatakan ia sahih dan
sabit.
Saya tidak pasti kenapa ulama tidak mengambil hukum daripada
hadis ini. Cuma ulama aliran Salafi Wahabi seperti Ibnu ‘Uthaimin dan al-Albani
yang berpegang dengan hadis ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan