1 - وَمَنْ أَبْطَأَ عَنْهُ رِزْقُهُ فَلْيُكْثِرْ
مِنْ قَوْلِ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
“Sesiapa
yang lambat rezekinya maka banyakkanlah menyebut ‘لَا
حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ’.”
Ia
sebahagian daripada hadis yang diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam
al-Ausath (6555) melalui jalur perawi
Yunus bin Tamim daripada al-Auza’ie daripada riwayat Abu Hurairah.
Kata
al-Hafiz al-Zahabi dalam Mizan al-I’tidal dan al-Hafiz Ibnu Hajar
al-Asqalani dalam Lisan al-Mizan: “Yunus bin Tamim [meriwayatkan]
daripada al-Auza’ie khabar yang batil [palsu].”
Kemudian
al-Zahabi dan Ibnu Hajar menyebutkan hadis tersebut.
2 - وَمَنْ أَلَحَّ عَلَيْهِ الْفَقْرُ فَلْيُكْثِرْ
مِنْ قَوْلِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ
“Sesiapa
ditekan ke atasnya oleh kefakiran maka banyakanlah menyebut ‘لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ’.”
Ia
sebahagian daripada hadis yang diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh
Baghdad (2/386) daripada Anas bin Malik.
Kata
al-Khatib al-Baghdadi: “Tiga hadis ini [termasuk hadis di atas] dengan sanad
ini batil [palsu].”
Penilaian
al-Khatib al-Baghdadi turut dimuatkan oleh Ibnu al-Jauzi dalam al-‘Ilal
al-Mutanahiyah (2/100).
Kata
al-Hafiz al-Zahabi dalam Talkhis al-‘Ilal al-Mutanahiyah (hlm. 196): “Dalam
sanadnya ada Muhammad bin Ismail al-Razi. Dia dituduh [memalsukannya].”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan