Selasa, 13 September 2016

Takhrij hadis: Niat lebih baik daripada amalan

1 - نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، وَعَمَلُ الْمُنَافِقِ خَيْرٌ مِنْ نِيَّتِهِ، وَكُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ، فَإِذَا عَمِلَ الْمُؤْمِنُ عَمَلًا نَارَ فِي قَلْبِهِ نُورٌ

“Niat orang mukmin lebih baik daripada amalannya. Amalan orang munafik lebih baik daripada niatnya. Setiap amalan adalah berdasarkan niat. Apabila seorang mukmin beramal dengan suatu amalan, menyala dalam hatinya cahaya.”

Riwayat al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir (6/185, no. 5942), Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya’ (3/255), al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad (7/288) dan al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus (6842) daripada Sahl bin Sa’d secara marfu’.

Al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid: “Diriwayatkan oleh al-Thabarani. Dalam sanadnya ada Hatim bin ‘Abbad bin Dinar, aku tidak mengenalinya. Baki perawinya adalah thiqah.”

Al-‘Iraqi dalam Takhrij Ahadis al-Ihya’ turut mendaifkannya.

Dalam sanad riwayat al-Khatib al-Baghdadi ada Sulaiman bin ‘Amr al-Nakha’ie, seorang pendusta dan dituduh memalsukan hadis.

2  - نية المؤمن خير من علمه , و نية الفاجر شر من عمله

“Niat orang mukmin lebih baik daripada amalannya. Niat orang yang jahat lebih teruk daripada amalannya.”

Riwayat al-Qudha’ie dalam Musnad al-Syihab (148) dan al-‘Askari dalam al-Amthal daripada al-Nawas bin Sam’an secara marfu’.

Dalam sanadnya ada ‘Uthman bin Abdullah al-Syami, dituduh memalsukan hadis dan Baqiyyah bin al-Walid, seorang mudallis dan dia melakukan ‘an’an.

3 - نِيَّةُ المُؤمِنِ أبلَغُ من عَمَلِهِ

“Niat orang mukmin lebih diterima daripada amalannya.”

Riwayat Abu al-Syeikh dalam al-Amthal (52) daripada Thabit al-Bunani secara mursal, al-Qudha’ie dalam Musnad al-Syihab (147), Abu Thahir al-Silafi dalam al-Thuyuriyat (665) dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (6445) daripada Anas bin Malik secara marfu’.

Dalam sanadnya ada Yusuf bin ‘Athiyyah al-Basri, matruk [sangat lemah].

4 - نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ ، إن اللَّه عز وجل ليعطي العبد على نيته ما لا يعطيه على عمله

Niat orang mukmin lebih baik daripada amalannya. Sesungguhnya Allah akan memberi [pahala] kepada hambaNya berdasarkan niatnya dan tidak memberi [pahala] berdasarkan amalannya.”

Riwayat al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus (6843) daripada Abu Musa al-Asy’ari secara marfu'.

Menurut Muhammad Murtadha al-Zabidi dalam Ithaf al-Sadah al-Muttaqin, sanadnya daif manakala menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadis al-Dhaifah ianya palsu.

Kesimpulan

Menurut al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah dan Ahmad al-Ghumari dalam Fath al-Wahab, jalur-jalur periwayatannya saling menguatkan.

Jika tidak saling menguatkan sekalipun, hadis ‘niat orang mukmin lebih baik daripada amalannya’ adalah daif ringan sahaja berdasarkan sanad hadis pertama dan hadis keempat (bagi sesiapa yang menerima penilaian al-Hafiz al-Zabidi).

Bahkan menurut Ahmad al-Ghumari di dalam al-Mudawi, hadis ini sahih dan sabit daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kerana kemasyhurannya di kalangan ulama salaf. Jika hadis ini direka-reka selepas zaman salaf nescaya hadis ini tidak masyhur di zaman mereka.

Al-Hakim al-Termizi meriwayatkan dalam Nawadir al-Usul daripada ‘Amr bin ‘Amr al-Ruba’ie, beliau berkata: “Aku bertanya kepada ‘Atha, adakah amalan orang mukmin itu lebih baik daripada amalannya?” Beliau menjawab: “Niat tidak akan berlaku padanya riak yang akan mensia-siakannya.”

Diriwayatkan daripada Malik bin Dinar, beliau berkata: “Aku melihat seorang lelaki di Mekah sedang berdoa berdoa: Ya Allah, sebagaimana engkau telah menerima empat kali hajiku, terimalah hajiku ini. Aku berasa hairan dengannya. Lalu aku bertanya kepadanya: Bagaimana engkau mengetahui bahawa Allah telah menerima haji engkau? Dia menjawab: Selama empat tahun aku berniat untuk menunaikan haji pada setiap tahun dan Allah mengetahui bahawa benarnya niatku. Aku dapat menunaikan haji pada tahun ini dan aku takut Allah tidak akan menerimannya daripadaku. Malik berkata: “Sejak dari hari itu aku mengetahui bahawa niat lebih baik daripada amalan.”

Huraian hadis

Niat orang mukmin lebih baik daripada amalannya kerana niat tempatnya di hati yang tidak terdedah kepada riak. Manakala amalannya adalah perbuatan anggota zahir yang mungkin terdedah kepada riak.

Ditafsirkan juga bahawa niat tanpa beramal dikira sebagai satu bentuk ketaatan dan beramal tanpa niat tidak dikira sebagai ketaatan. 

Ada yang menafsirkan: Niat itu lebih baik daripada amalan jika niatnya ikhlas berbanding beramal dengan perasaan riak dan ujub.

Amalan orang munafik lebih baik daripada niatnya kerana amalan zahirnya adalah baik walaupun mungkin niatnya yang tersembunyi adalah jahat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan