Selasa, 13 September 2016

Status Hadis: Selawat Tidak Akan Ditolak

Saya kumpulkan beberapa buah riwayat yang menunjukkan selawat tidak akan ditolak dan yang semakna dengannya. Perinciannya seperti berikut:

Hadis Pertama

كُلُّ الْأَعْمَالِ فِيهَا الْمَقْبُولُ وَالْمَرْدُودُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَيَّ فَإِنَّهَا مَقْبُولَةٌ غَيْرَ مَرْدُودَةٍ.

“Setiap amalan itu ada yang diterima dan ada yang ditolak kecuali selawat ke atasku. Sesungguhnya ia diterima tanpa ditolak.”

Status Hadis

Hadis ini tidak diketahui sumber asal baginya.

Al-Hafiz Al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah (no. 816) menukilkan daripada guru beliau, al-Hafiz Ibnu Hajar yang menilainya sebagai sangat daif tetapi sumber asal baginya tidak disebutkan dan tidak ada mana-mana ulama lain yang menyatakan sumber asalnya.

Mulla ‘Ali al-Qari dalam al-Asrar al-Marfu’ah (no. 345) berkata: 

“(Ibnu Hajar) al-‘Asqalani berkata ianya sangat daif tetapi beliau tidak menyatakan (nama) seorang pun yang meriwayatkannya dan tidak menyebutkan sanadnya supaya dapat menjadi sanad pegangan.”

Hadis Kedua

عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُ أُمَّتي فَوَجَدْتُ مِنْهَا المَقْبُولَ وَالمَرْدُودَ إِلاَّ الصَّلاَةَ عَلَيَّ.

"Ditunjukkan kepadaku amalan umatku. Aku mendapati ada diantaranya yang diterima dan ada yang ditolak kecuali selawat ke atasku.

Status Hadis

Hadis ini juga tidak ditemui sumber asal baginya.

Al-Hafiz al-Sayuthi dalam al-Durar al-Muntathirah (no. 298) berkata: 

“Aku tidak temui sanad baginya.”

Apabila seorang ahli hadis bertaraf al-Hafiz tidak menemui atau tidak mengetahui sanad bagi sesuatu hadis, maka sudah memadai untuk menafikan kewujudan hadis tersebut. Al-Hafiz al-Sayuthi menyebutkan dalam Tadrib al-Rawi:

“Jika seorang al-Hafiz, al-Mutthali’ (yang luas telaahnya), al-Naqid (seorang pakar hadis) berkata pada sesuatu hadis ‘aku tidak mengetahuinya’ dipegang pada perkataanya pada menafikannya (yakni dinafikan kewujudan hadis tersebut, sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikh al-Islam (al-Hafiz Ibnu Hajar).”

Hadis Ketiga

الصلاةُ على النبيِّ لا تردُ.

“Selawat ke atas Nabi tidak akan ditolak.”

Dalam lafaz yang lain:

الصَّلاةُ على النَّبِيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّم مقبولَةٌ.

 “Selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam diterima.”

Dalam lafaz yang lain:

 إنَّ اللَّهَ يقبلُ الصَّلاةَ على النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ.

“Sesungguhnya Allah menerima selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.”

Status Hadis

Tidak benar dinisbahkan kalam ini kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah (hlm. 328, tahqiq: al-Mu’allimi) berkata:

“Tidak sahih memarfu’kannya (kepada Rasulullah).”

Sebaliknya ia adalah kalam Abu Sulaiman al-Darani sebagaimana yang dimaklumkan oleh al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah (no. 631). Dalam al-Qaul al-Badi’ (hlm. 435, tahqiq: ‘Awwamah) pula, al-Sakhawi menyatakan bahawa Al-Namiri meriwayatkannya dengan dua lafaz:

Pertama

من أراد أن يسأل الله حاجته فليبدأ بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم ويسأل حاجته وليختم بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم إن الله يتقبل الصلاة وهو أكرم من أن يرد ما يبنهما.

“Sesiapa yang ingin memohon kepada Allah hajatnya, maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lalu mintalah hajatnya dan akhirilah dengan selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Sesunggunya Allah menerima selawat dan dia lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara keduanya.”

Kedua

إذا أرادت أن تسأل الله حاجة فصل على محمد ثم سل حاجتك ثم صل على النبي صلى الله عليه وسلم - فإن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم مقبولة والله عز وجل أكرم من أن يرد ما بينهما.

“Apabila kami ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat, maka berselawatlah ke atas Muhammad, kemudian mintalah hajat kamu itu. Setelah itu, berselawatlah ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kerana sesungguhnya selawat ke Atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam itu diterima dan Allah lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara keduanya.”

Al-‘Ajluni dalam Kasyf al-Khafa (no. 1620) pula mengatakan bahawa Ibnu al-Jazari dalam al-Hisn al-Hasin menbawakannya dengan lafaz:

 إِذَا سَأَلْتَ اللَّهَ حَاجَةً فَابْدَأْهُ بِالصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ ثُمَّ اخْتِمْ بِالصَّلَاةِ عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِكَرَمِهِ يَقْبَلُ الصَّلَاتَيْنِ وَهُوَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يدع مَا بَينهمَا

“Apabila kamu ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi, kemudian berdoalah apa yang kamu kehendaki. Kemudian akhirilah dengan berselawat ke atas Nabi. Sesungguhnya Allah dengan sifat pemurahNya akan menerima dua selawat tersebut dan Dia lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara dua selawat itu.”

Abu Sulaiman al-Darani tersebut nama sebenarnya ialah Abdul Rahman bin Ahmad bin ‘Athiyyah. Beliau seorang tokoh tabi’ tabi’in yang terkenal dengan kezuhudan. Dilahirkan sekitar tahun 140 Hijrah dan meninggal dunia pada 205 Hijrah atau 215 Hijrah.

Hadis Keempat

إِذَا سَأَلْتُم الله حَاجَة فابدوؤا بَالصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَيَرُدَّ الْأُخْرَى.

“Apabila kamu semua ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kerana sesungguhnya Allah itu lebih Maha Pemurah daripada hanya mengurniakan salah satu hajat sahaja dan menolak yang lain apabila diminta dua hajat (daripadaNya).”

Status Hadis

Ini adalah ucapan Abu al-Darda’.

Al-Hafiz al-Iraqi dalam Takhrij al-Ihya’ berkata:

“Aku tidak mendapatinya marfu’, sebaliknya ia adalah mauquf atas Abu al-Darda’.

Al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah (no. 631) pula berkata: 

“(Disebutkan) dalam al-Ihya’ secara marfu’ yang aku tidak temui ia (sumbernya), sebaliknya ia adalah perkataan Abu al-Darda’.”

Hadis Kelima

الصَّلَاة عَلَيْهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسلم لَا يُبْطِلهَا الْرِيَاء.

“Selawat ke atas Nabi tidak akan dirosakkan dengan riyak.”

Status Hadis

Palsu dan tidak ada asal baginya.

Syeikh Muhammad Darwish al-Hut dalam Asna al-Mathalib (no. 842) berkata:

“Ia disebutkan oleh sebahagian ulama dan ianya tidak sahih kerana sesungguhnya riyak boleh merosakkan seluruh amalan. Bagaimana boleh dihadiahkan kepada nabi perkara yang buruk (selawat dengan riya) sedangkan baginda itu baik lagi suci (daripada dosa).”

Kesimpulan 

Tidak ada riwayat yang marfu' (berasal daripada Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam) bahawa selawat itu langsung tidak akan ditolak sebaliknya riwayat yang ada adalah daripada ucapan sahabat iaitu Abu al-Darda' dan ucapan tabi' tabi'in iaitu Abu Sulaiman al-Darani.

*Tulisan ini saya telah kemas kini semula pada 13/11/2022. Semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan