Biodata ringkas
Nama beliau ialah ‘Abduh bin ‘Ali bin Kusyak al-Darani.
Beliau dilahirkan di Daraya, Damsyik, Syiria pada 11 Januari 1954. Beliau
menamatkan pelajaran di kuliah Ekonomi dan Perniagaan, Universiti Damsyik pada
tahun 1981.
Beliau belajar ilmu syariah di Masjid Zaid bin Thabit,
Damsyik antara tahun 1972 sehingga tahun 1980. Beliau juga belajar fiqh
al-Syafi’e, usul fiqh, tafsir dan ulum al-Quran di Jami al-Minbar. Beliau
belajar ilmu hadis dan ilmu mentahqiq kitab daripada bapa saudaranya yang juga bapa
mertua beliau iaitu Syeikh Hussein Salim Asad. Beliau juga turut terkesan dan banyak
mengambil manfaat daripada Syeikh Abdul Qadir al-Arnauth.
Beliau bersama dengan Syeikh Hussein Salim Asad |
Guru-guru beliau
1. Syeikh Abdul Karim al-Rifa’ie.
2. Syeikh Syaukat al-Jibali.
3. Syeikh Abdul Fattah al-Sayyid.
4. Syeikh Jamaluddin al-Sairawan.
5. Syeikh Usamah Abdul Karim al-Rifa’ie.
6. Syeikh Muhammad Sa’id Kuki.
7. Syeikh Abdul Qadir al-Arnauth.
8. Syeikh Hussein Salim Asad.
9. Syeikh Muhammad Muhammad Hasan Syurrab.
Tulisan tangan beliau |
Medan dakwah dan islah
Beliau menyampaikan khutbah di Jami al-Mustafa sejak ia mula
diasaskan sejak 20 tahun yang lalu. Beliau juga menjadi mudir di Maahad Tahfiz
al-Quran dan di bawah hasil didikan beliau lahir beberapa generasi penghafal
al-Quran.
Beliau juga banyak memberi sumbangan membina beberapa buah
masjid seperti Jami’ Nuruddin al-Syahid, Jami al-Taubah, Jami Huzaifah bin
al-Yaman, Jami al-Samh bin Malik al-Khaulani dan Jami al-Hasan wa al-Hussein.
Selain itu beliau turut membantu mengasaskan badan kebajikan Jam’iyah al-Syifa’
al-Khairiah, membina rumah anak yatim dan mengasaskan perpustakaan terbesar di
Daraya.
Sifat peribadi
Beliau dikenali sejak zaman mudanya sebagai seorang yang
bersungguh-sungguh dan berdikari. Beliau mengambil alih tugas menjaga saudara
kandungnya setelah kematian bapanya.
Beliau juga dikenali sebagai seorang yang sangat menjaga
masanya dan sangat asyik dengan kitab sehingga beliau menghabiskan masa tidak
kurang 17 jam sehari bersama kitab, sama ada membaca, mengkaji atau mentahqiq.
Karya penulisan
a. Tahqiq
1. Al-Syamail al-Muhammadiyah karya al-Imam
al-Termizi.
2. Thabaqat al-Asma’ al-Mufradah Min al-Sahabah Wa al-Tabi’in
Wa Ashab al-Hadith karya Abu Bakar al-Bardiji.
3. Juz al-Hafiz Muhammad bin Basyar.
4. Al-Syifa Bi Ta’rif Huquq al-Mustafa karya Qadhi ‘Iyadh.
5. Tahzib al-Asma’ Wa al-Lughat karya al-Imam
al-Nawawi, 4 jilid.
6. Raudhah al-Thalibin Wa Umdah al-Muftin karya
al-Imam al-Nawawi, 8 jilid.
7. Al-Tibyan Fi Adab Hamalah al-Quran karya al-Imam
al-Nawawi.
8. Riyadh al-Salihin karya al-Imam al-Nawawi.
9. Al-Kabair Wa Tabyin al-Maharim karya al-Hafiz
al-Zahabi.
10. Al-Azkar karya al-Imam al-Nawawi.
11. Tuhfah al-Maudud Bi Ahkam al-Maulud karya Ibnu
Qayyim al-Jauziyyah.
12. Bulugh al-Maram Min Adillah al-Ahkam karya
al-Hafiz al-Zahabi.
14. Nur al-Yaqin Fi Sirah Sayyid al-Mursalin karya
Muhammad al-Khudari.
15. Muhadharat Fi Tarikh Umam al-Islamiyyah al-Daulah
al-Umawiyyah karya Muhammad al-Khudari.
16. Muhadharat Fi Tarikh Umam al-Islamiyyah al-Daulah al-‘Abasiyyah
karya Muhammad al-Khudari.
17. Itmam al-Wafa’ Fi Sirah al-Khulafa’ karya Muhammad
al-Khudari.
18. Jami’ ‘Ulum Wa al-Hikam karya al-Hafiz Ibnu Rejab
al-Hanbali, karya terakhir yang beliau tahqiq.
b. Kitab yang beliau tahqiq bersama bapa saudara beliau, Syeikh
Hussein Salim Asad.
1. Mawarid al-Zaman Ila Zawaid Ibnu Hibban, karya
al-Hafiz al-Haithami. 9 jilid.
2. Mu’jam Shuyukh Abi Ya’la al-Mausili.
c. Karya penulisan beliau sendiri
1. Al-Maqsad al-A’la Fi Taqrib Ahadith al-Hafiz Abi Ya’la.
Beliau menyusun kembali hadith-hadith Musnad Abu Ya’la berdasarkan
bab-bab fekah. 3 jilid.
2. Raudh al-Khamail ‘Ala al-Syamail.
3. Dunya al-Nisa’ al-Salihat – kalimat wa al-mawaqif-.
4. Anis al-Akhyar Fi al-Mawa’iz wa al-Akhbar.
5. Safahat Masyriqah Min Tarikh I’lam al-Ummah.
6. Jaulah Ma’a Syakhsiyat Shamiyyah Daraniyyah, kitab
terakhir yang beliau tulis.
Wasiat beliau
Disebabkan kecintaan beliau yang teramat sangat terhadap
kitab al-Syifa Bi Ta’rif Huquq al-Mustafa dan sentiasa berdamping
dengannya, beliau mewasiatkan agar diletakkan sebuah naskah tahqiq beliau
bersamanya di dalam kubur agar dapat menjadi temanya ketika hidup dan mati. Maka
dilaksanakan wasiat tersebut. Diletakan kitab tersebut berdekatan dengan kepala
beliau.
Kematian
Beliau meninggal dunia pada malam Khamis 12 Rejab 1436 Hijrah
bersamaan 30 April 2015 dan dikebumikan pada keesokkan harinya di Masjid al-‘Atiq,
Burj al-‘Arab, Iskandariah, Mesir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan