Khamis, 5 Julai 2018

Istilah Ilmu Hadis 26: Marfu’ secara hukumnya (المَرْفُوعُ حُكْماً)


Sesuatu yang dinyatakan oleh Sahabat radiallahu ‘anhum yang tidak diambil daripada riwayat-riwayat Israiliyat dan ianya bukan sesuatu yang boleh diijtihadkan seperti penetapan waktu-waktu ibadat, penetapan pahala dan dosa, dan sebagainya.

Hukumnya

Ia adalah hujah di sisi jumhur ahli hadis.

Mereka telah mengambil daripada kata-kata Abu Hurairah radiallahu ‘anhu:

“Sesiapa yang berpuasa pada hari syak, maka dia telah mengingkari Abu al-Qasim (Nabi sallahu ‘alaihi wasallam).”

[Diriwayatkan oleh Ashab al-Sunan al-Arba’ah]

Kata-kata ‘Aisyah radiallahu ‘anha:

“Kami diarahkan untuk mengganti (qada’) puasa.”

Kata-kata Ibnu Mas’ud:

“Sesiapa yang berjumpa tukang tilik atau ahli sihir, maka dia telah mengkufuri apa yang diturunkan ke atas Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam”

Semua yang diriwayatkan ini memiliki hukum marfu’ di sisi ulama.

Termasuk jenis  marfu’ ini juga lafaz yang diungkapkan apabila menyebut nama Sahabat radiallahu ‘anhum seperti: (يَرْفَعُ الْحَدِيثُ) [mengangkatkannya/memarfu’kan hadis], atau (يَبْلُغُ بِهِ) [menyampaikan sehingga kepada Nabi], atau (يَنْمِيهِ) [memarfu’kannya]. 

Begitu juga kata-kata Sahabat radiallahu ‘anhum seperti: (أُمِرْنَا بِكَذَا) [kami diperintahkan melakukan demikian], atau (نُهِينَا عَنْ كَذَا) [kami dilarang daripada perkara sekian], atau (مِنْ الْسُنَّةِ كَذا) [termasuk sunnah ialah begini].

Kesemua ini memiliki hukum marfu’.

[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 488]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan