Jumaat, 26 April 2019

Lima Jenis Perawi Yang Berlaku Kepalsuan Pada Hadis Mereka

Ada lima jenis perawi yang berlaku kepalsuan pada hadis mereka:

Pertama: Perawi yang diseliputi kehidupan mereka dengan kezuhudan sehingga lalai untuk menghafaz hadis dan meneliti riwayat. Ada di antara mereka yang hilang, terbakar atau membuang kitab catatan hadis mereka, kemudian mereka menyampaikan hadis daripada ingatan mereka sehingga mereka melakukan kesilapan. Mereka ini kadang-kala memarfu'kan hadis mursal, memusnadkan hadis mauquf, tertukar sanad hadis dan mencampur adukkan antara satu hadis dengan hadis yang lain.

Kedua: Perawi yang tidak mengambil berat tentang ilmu naql (ilmu hadis) sehingga melakukan kesalahan yang banyak dan teruk sebagaimana perawi jenis pertama.

Ketiga: Perawi yang thiqah tetapi akal mereka bercampur aduk ketika akhir umur mereka (nyanyuk) lalu mereka melakukan kesilapan dalam riwayat.

Keempat: Perawi yang ditimpa kebodohan dan kelalaian. Mereka terbahagi kepada beberapa jenis. Ada perawi yang menerima talqin (1). Ada sebahagian perawi anak-anaknya atau tukang tulisnya memalsukan hadis untuknya lalu dia meriwayatkan hadis tersebut tanpa dia sedari akan kepalsuannya. Ada juga perawi yang meriwayatkan hadis walaupun hadis tersebut bukanlah hasil sama' (hadis yang didengari) daripada gurunya kerana menyangka perkara tersebut boleh. Ditanya kepada sebahagian perawi yang bodoh ini: "Adakah helaian kertas ini hasil sama' kamu?" Dia menjawab: "Tidak, tetapi orang yang meriwayatkan hadis ini telah mati maka saya meriwayatkannya untuk mengantikan tempatnya."

Kelima: Perawi yang sengaja berdusta.

[Al-Maudhu'at, Ibnu al-Jauzi]
______________

(1) Seseorang berkata kepada syeikh: "Adakah si fulan telah membacakan sekian hadis kepada tuan?", sambil menyebutkan kepada syeikh nama si fulan tersebut sedangkan syeikh tersebut tidak pernah mendengar hadis itu hadis daripadanya, lalu syeikh tersebut menjawab: "Ya," tanpa memastikan terlebih dahulu hadis yang dia dengar daripadanya. Perawi yang menerima taliqn walaupun sekali maka gugurlah kesemua hadisnya kerana dia tidak mempunyai kefahaman tentang urusan agama Allah dan dia tidak menghafal apa yang dia dengar.  [Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid Ghouri]






Tiada ulasan:

Catat Ulasan