Ahad, 17 November 2024

Ringkasan Sejarah Perkembangan Ilmu Fiqh

Fiqh adalah pemahaman tentang hukum-hukum syariah untuk tujuan pelaksanaan, penerapan, pengajaran dan komitmen terhadapnya. Perkara ini bermula sejak zaman kenabian dan wahyu.

Fiqh Di Zaman Rasulullah

Al-Quran diturunkan dengan hukum-hukum syariah dan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan hukum-hukum ini kepada manusia, menghuraikan perinciannya, menetapkan syarat-syaratnya, dan menggariskan jalan yang benar untuk pelaksanaannya. Ini dilakukan sama ada melalui:

- Sunnah dalam bentuk perkataan.

- Sunnah dalam bentuk perbuatan dan pelaksanaan praktikal.

- Perakuan baginda terhadap kata-kata dan perbuatan para sahabat yang selaras dengan agama dan syariat Allah.

Sumber hukum pada masa itu terhad kepada wahyu dalam dua bentuk:

1. Wahyu yang diturunkan secara lafaz  iaitu al-Quran.

2. Wahyu yang diturunkan secara makna iaitu Sunnah.

Para sahabat merujuk kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam untuk:

- Belajar dan memahami ilmu agama.

- Mendapatkan fatwa.

- Menyelesaikan pertikaian.

- Mendapatkan keputusan hukum.

Melalui ini, terbentuklah masyarakat Islam yang mulia dan negara Islam yang teratur. Hukum-hukum syariah dilaksanakan ke atas individu, masyarakat, ummah dan negara. Syariat yang mulia telah disempurnakan, dan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah menunaikan amanah serta menyampaikan dakwah.

Fiqh Di Zaman Sahabat

Selepas kematian Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, para sahabat melaksanakan tanggungjawab mereka dengan cemerlang. Dalam kalangan mereka muncul ahli-ahli fiqh, mujtahid dan hakim-hakim. Mereka bergantung kepada:

1. Hukum-hukum syariah yang mereka pelajari dari Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

2. Pengalaman langsung yang mereka saksikan semasa penurunan wahyu dan sebab-sebab penurunannya.

3. Kemampuan cemerlang yang mereka peroleh daripada pendidikan kenabian.

4. Pemahaman tentang hikmah pensyariatan.

5. Pengetahuan tentang maqasid syariah.

6. Penguasaan bahasa Arab yang fasih.

Para sahabat senior, ulama dan khalifah mengamalkan fiqh dan mengajar hukum-hukum kepada orang ramai. Metodologi mereka adalah seperti berikut:

1. Pertama mereka merujuk kepada Al-Quran:

   - Jika menemui hukum, mereka menggunakannya.

   - Jika tidak, mereka beralih ke langkah seterusnya.

2. Kemudian mereka merujuk kepada Sunnah:

   - Bertanya kepada mereka yang mengetahui sesuatu dari Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

   - Jika menemui jawapan dalam Sunnah, mereka berpegang dengannya.

   - Jika tidak, mereka beralih ke langkah seterusnya.

3. Jika tiada dalam kedua-duanya, mereka:

   - Melakukan kajian.

   - Berijtihad.

   - Mengambil hukum Allah melalui qiyas dan prinsip-prinsip umum dalam Islam sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Muaz:

Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam mengutus Muaz bin Jabal sebagai hakim ke Yaman dan bertanya kepadanya: "Bagaimana engkau akan menghukum jika dihadapkan dengan sesuatu kes?"

Muaz menjawab: "Saya akan menghukum dengan Kitab Allah (Al-Quran)...kemudian dengan Sunnah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam....kemudian saya akan berijtihad dengan pandangan saya dan tidak akan berputus asa."

Maka Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam memperakui jawapannya dan memuji Allah atas hal tersebut.

(Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan lain-lain)

4. Jika mereka mencapai kesepakatan:

   - Ia menjadi ijmak (kesepakatan).

   - Ini merupakan sumber ketiga hukum.

5. Jika tidak mencapai kesepakatan:

   - Ia kekal dalam lingkungan ijtihad dan istinbat.

   - Diklasifikasikan mengikut sumber dan sebab yang mendasarinya seperti:

     * Qiyas.

     * Istihsan.

     * Istislah (kepentingan umum).

     * Urf (adat).

- Setiap mujtahid beramal dengan apa yang dicapainya dan memberi fatwa kepada orang ramai berdasarkan ijtihad tersebut.

Pada tempoh ini, muncul pelbagai ijtihad para sahabat atau pendapat sahabat (qaul al-sahabi). Pandangan-pandangan fiqh para sahabat ini terkumpul sehingga membentuk sesuatu yang menyerupai mazhab atau aliran pemikiran, seperti:

- Mazhab Ibnu Umar.

- Mazhab Ibnu Abbas.

- Mazhab Ibnu Masud.

- Mazhab Aisyah.

- Mazhab Zaid.

- Mazhab Ali dan lain-lain.

Fiqh Di Zaman Tabi’in

Gambaran yang lengkap dari zaman kenabian dan era para sahabat ini kemudiannya berpindah kepada para tabi’in (generasi selepas sahabat). Para fuqaha tabi’in menambah ijtihad khusus mereka dan pandangan mereka dalam isu-isu baharu.

Muncul fuqaha yang terkenal dan mujtahid yang terkemuka pada zaman tabi’in dari pertengahan kurun pertama Hijrah hingga awal kurun kedua Hijrah. Antara yang terkenal ialah ‘Tujuh Fuqaha Madinah’:

1 - Said bin al-Musayyib.

2 - Urwah bin al-Zubair.

3 - Al-Qasim bin Muhammad.

4 - Kharijah bin Zaid.

5 - Abu Bakar bin Abdur Rahman bin al-Harith bin Hisyam.

6 - Sulaiman bin Yasar.

7 - Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah bin Mas’ud.

Bersama mereka di Madinah juga muncul Nafi' (hamba yang dimerdekakan oleh Abdullah bin Umar) dan lain-lain.

Dan muncul juga ulama-ulama di pelbagai wilayah:

Di Kufah:

- Alqamah bin Qais.

- Ibrahim an-Nakha'I dan lain-lain.

Di Basrah:

- Hasan al-Basri dan lain-lain.

Di Mekah:

- Nafi’ Maula Ibnu Abbas.

- Ata' bin Abi Rabah.

- Tawus.

Di Damsyik:

- Makhul asy-Syami.

- Abu Idris al-Khaulani.

Di Mesir:

- Al-Laith bin Sa'ad dan lain-lain.

Selain itu, muncul juga ramai fuqaha tabi’in yang lain seperti:

- Muhammad bin Sirin.

- Al-Aswad bin Yazid.

- Masruq.

- Al-A'raj.

- Al-Sya'bi.

- Syuraih.

- Said bin Jubair dan lain-lain. 

Setiap daripada mereka mempunyai:

- Ijtihad mereka sendiri.

- Kaedah-kaedah mereka.

- Metodologi mereka yang hampir menyerupai konsep mazhab.

Pada masa ini, muncul dua aliran kuat dalam ijtihad dan fiqh:

1. Madrasah al-Hadis (Aliran Ahli Hadis) - yang dominan di Hijaz.

2. Madrasah al-Ra'yi (Aliran yang banyak menggunakan qiyas dan ijtihad) - yang dominan di Iraq.

Fiqh Selepas Zaman Tabi’in

Pada kurun kedua Hijriah, muncul beberapa fuqaha dan ulama yang cemerlang dalam bidang fiqh. Mereka memanfaatkan aktiviti ilmiah dan fiqh yang dilakukan oleh generasi sebelumnya, menggariskan metodologi yang jelas, dan melaksanakan usaha besar yang mempengaruhi masyarakat. Para murid dan pelajar mengelilingi mereka, manakala orang awam serta para pemerintah merujuk kepada mereka untuk meminta fatwa dan nasihat. Pendapat-pendapat mereka kemudiannya dikumpulkan, didokumentasikan, dan mazhab mereka menjadi tersendiri dan bebas daripada mazhab lain. Antara 13 mujtahid yang terpenting adalah:

1. Sufyan bin Uyainah di Mekah.

2. Malik bin Anas di Madinah.

3. Hasan al-Basri di Basrah.

4. Abu Hanifah di Kufah.

5. Sufyan ath-Thauri di Kufah.

6. Al-Awza'i di Syam.

7. Al-Syafi'i di Mesir.

8. Al-Laith bin Sa'ad di Mesir.

9. Ishaq bin Rahawaih di Nisabur.

10. Abu Thaur di Baghdad.

11. Ahmad bin Hanbal di Baghdad.

12. Daud al-Zahiri di Baghdad.

13. Ibnu Jarir al-Tabari di Baghdad.

Selepas itu, muncul beberapa mazhab fiqh yang lain yang yang mempunyai kaitan dengan para tabi’in, imam-imam dan fuqaha dari zaman ini.

Rujukan:

Al-Mu'tamad Fi al-Fiqh al-Syafi'i oleh Dr Muhammad al-Zuhaili.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan