Fiqh adalah pemahaman tentang hukum-hukum syariah untuk tujuan pelaksanaan, penerapan, pengajaran dan komitmen terhadapnya. Perkara ini bermula sejak zaman kenabian dan wahyu.
Fiqh Di Zaman Rasulullah
Al-Quran diturunkan dengan hukum-hukum syariah dan
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan hukum-hukum ini kepada
manusia, menghuraikan perinciannya, menetapkan syarat-syaratnya, dan
menggariskan jalan yang benar untuk pelaksanaannya. Ini dilakukan sama ada
melalui:
- Sunnah dalam bentuk perkataan.
- Sunnah dalam bentuk perbuatan dan pelaksanaan praktikal.
- Perakuan baginda terhadap kata-kata dan perbuatan para
sahabat yang selaras dengan agama dan syariat Allah.
Sumber hukum pada masa itu terhad kepada wahyu dalam dua
bentuk:
1. Wahyu yang diturunkan secara lafaz iaitu al-Quran.
2. Wahyu yang diturunkan secara makna iaitu Sunnah.
Para sahabat merujuk kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam untuk:
- Belajar dan memahami ilmu agama.
- Mendapatkan fatwa.
- Menyelesaikan pertikaian.
- Mendapatkan keputusan hukum.
Melalui ini, terbentuklah masyarakat Islam yang mulia dan
negara Islam yang teratur. Hukum-hukum syariah dilaksanakan ke atas individu,
masyarakat, ummah dan negara. Syariat yang mulia telah disempurnakan, dan
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah
menunaikan amanah serta menyampaikan dakwah.
Fiqh Di Zaman Sahabat
Selepas kematian Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam,
para sahabat melaksanakan tanggungjawab mereka dengan cemerlang. Dalam kalangan
mereka muncul ahli-ahli fiqh, mujtahid dan hakim-hakim. Mereka bergantung
kepada:
1. Hukum-hukum syariah yang mereka pelajari dari Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam.
2. Pengalaman langsung yang mereka saksikan semasa penurunan
wahyu dan sebab-sebab penurunannya.
3. Kemampuan cemerlang yang mereka peroleh daripada
pendidikan kenabian.
4. Pemahaman tentang hikmah pensyariatan.
5. Pengetahuan tentang maqasid syariah.
6. Penguasaan bahasa Arab yang fasih.
Para sahabat senior, ulama dan khalifah mengamalkan fiqh dan
mengajar hukum-hukum kepada orang ramai. Metodologi mereka adalah seperti
berikut:
1. Pertama mereka merujuk kepada Al-Quran:
- Jika menemui
hukum, mereka menggunakannya.
- Jika tidak,
mereka beralih ke langkah seterusnya.
2. Kemudian mereka merujuk kepada Sunnah:
- Bertanya kepada
mereka yang mengetahui sesuatu dari Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
- Jika menemui
jawapan dalam Sunnah, mereka berpegang dengannya.
- Jika tidak,
mereka beralih ke langkah seterusnya.
3. Jika tiada dalam kedua-duanya, mereka:
- Melakukan kajian.
- Berijtihad.
- Mengambil hukum Allah melalui qiyas dan prinsip-prinsip umum dalam Islam sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Muaz:
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam mengutus Muaz bin
Jabal sebagai hakim ke Yaman dan bertanya kepadanya: "Bagaimana engkau
akan menghukum jika dihadapkan dengan sesuatu kes?"
Muaz menjawab: "Saya akan menghukum dengan Kitab
Allah (Al-Quran)...kemudian dengan Sunnah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam....kemudian
saya akan berijtihad dengan pandangan saya dan tidak akan berputus asa."
Maka Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam memperakui
jawapannya dan memuji Allah atas hal tersebut.
(Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan lain-lain)
4. Jika mereka mencapai kesepakatan:
- Ia menjadi ijmak
(kesepakatan).
- Ini merupakan
sumber ketiga hukum.
5. Jika tidak mencapai kesepakatan:
- Ia kekal dalam
lingkungan ijtihad dan istinbat.
- Diklasifikasikan
mengikut sumber dan sebab yang mendasarinya seperti:
* Qiyas.
* Istihsan.
* Istislah
(kepentingan umum).
* Urf (adat).
- Setiap mujtahid beramal dengan apa yang dicapainya dan memberi
fatwa kepada orang ramai berdasarkan ijtihad tersebut.
Pada tempoh ini, muncul pelbagai ijtihad para sahabat atau
pendapat sahabat (qaul al-sahabi). Pandangan-pandangan fiqh para sahabat
ini terkumpul sehingga membentuk sesuatu yang menyerupai mazhab atau aliran
pemikiran, seperti:
- Mazhab Ibnu Umar.
- Mazhab Ibnu Abbas.
- Mazhab Ibnu Masud.
- Mazhab Aisyah.
- Mazhab Zaid.
- Mazhab Ali dan lain-lain.
Fiqh Di Zaman Tabi’in
Gambaran yang lengkap dari zaman kenabian dan era para
sahabat ini kemudiannya berpindah kepada para tabi’in (generasi selepas
sahabat). Para fuqaha tabi’in menambah ijtihad khusus mereka dan
pandangan mereka dalam isu-isu baharu.
Muncul fuqaha yang terkenal dan mujtahid yang terkemuka pada
zaman tabi’in dari pertengahan kurun pertama Hijrah hingga awal kurun
kedua Hijrah. Antara yang terkenal ialah ‘Tujuh Fuqaha Madinah’:
1 - Said bin al-Musayyib.
2 - Urwah bin al-Zubair.
3 - Al-Qasim bin Muhammad.
4 - Kharijah bin Zaid.
5 - Abu Bakar bin Abdur Rahman bin al-Harith bin Hisyam.
6 - Sulaiman bin Yasar.
7 - Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah bin Mas’ud.
Bersama mereka di Madinah juga muncul Nafi' (hamba yang
dimerdekakan oleh Abdullah bin Umar) dan lain-lain.
Dan muncul juga ulama-ulama di pelbagai wilayah:
Di Kufah:
- Alqamah bin Qais.
- Ibrahim an-Nakha'I dan lain-lain.
Di Basrah:
- Hasan al-Basri dan lain-lain.
Di Mekah:
- Nafi’ Maula Ibnu Abbas.
- Ata' bin Abi Rabah.
- Tawus.
Di Damsyik:
- Makhul asy-Syami.
- Abu Idris al-Khaulani.
Di Mesir:
- Al-Laith bin Sa'ad dan lain-lain.
Selain itu, muncul juga ramai fuqaha tabi’in yang
lain seperti:
- Muhammad bin Sirin.
- Al-Aswad bin Yazid.
- Masruq.
- Al-A'raj.
- Al-Sya'bi.
- Syuraih.
- Said bin Jubair dan lain-lain.
Setiap daripada mereka mempunyai:
- Ijtihad mereka sendiri.
- Kaedah-kaedah mereka.
- Metodologi mereka yang hampir menyerupai konsep mazhab.
Pada masa ini, muncul dua aliran kuat dalam ijtihad dan
fiqh:
1. Madrasah al-Hadis (Aliran Ahli Hadis) - yang dominan di
Hijaz.
2. Madrasah al-Ra'yi (Aliran yang banyak menggunakan qiyas
dan ijtihad) - yang dominan di Iraq.
Fiqh Selepas Zaman Tabi’in
Pada kurun kedua Hijriah, muncul beberapa fuqaha dan ulama
yang cemerlang dalam bidang fiqh. Mereka memanfaatkan aktiviti ilmiah dan fiqh
yang dilakukan oleh generasi sebelumnya, menggariskan metodologi yang jelas,
dan melaksanakan usaha besar yang mempengaruhi masyarakat. Para murid dan
pelajar mengelilingi mereka, manakala orang awam serta para pemerintah merujuk
kepada mereka untuk meminta fatwa dan nasihat. Pendapat-pendapat mereka
kemudiannya dikumpulkan, didokumentasikan, dan mazhab mereka menjadi tersendiri
dan bebas daripada mazhab lain. Antara 13 mujtahid yang terpenting adalah:
1. Sufyan bin Uyainah di Mekah.
2. Malik bin Anas di Madinah.
3. Hasan al-Basri di Basrah.
4. Abu Hanifah di Kufah.
5. Sufyan ath-Thauri di Kufah.
6. Al-Awza'i di Syam.
7. Al-Syafi'i di Mesir.
8. Al-Laith bin Sa'ad di Mesir.
9. Ishaq bin Rahawaih di Nisabur.
10. Abu Thaur di Baghdad.
11. Ahmad bin Hanbal di Baghdad.
12. Daud al-Zahiri di Baghdad.
13. Ibnu Jarir al-Tabari di Baghdad.
Selepas itu, muncul beberapa mazhab fiqh yang lain yang yang mempunyai kaitan dengan para tabi’in, imam-imam dan fuqaha dari zaman ini.
Rujukan:
Al-Mu'tamad Fi al-Fiqh al-Syafi'i oleh Dr Muhammad al-Zuhaili.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan