إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ فَلَا يُغْلَقُ مِنْهَا بَابٌ حَتَّى يَكُونَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ، فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ يُصَلِّي فِي لَيْلَةٍ مِنْهَا إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفًا وَخَمْسَمِائَةِ حَسَنَةٍ بِكُلِّ سَجْدَةٍ، وَبَنَى لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ لَهَا سِتُّونَ أَلْفَ بَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهَا قَصْرٌ مِنْ ذَهَبٍ مُوَشَّحٌ بِيَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ، فَإِذَا صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَمَضَانَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلَى مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْمِ، وَمَنْ شَهِدَ رَمَضَانَ اسْتَغْفَرَ لَهُ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ إِلَى أَنْ تَوَارَى بِالْحِجَابِ، وَكَانَ لَهُ بِكُلِّ سَجْدَةٍ سَجَدَهَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِلَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ شَجَرَةٌ يَسِيرُ الرَّاكِبُ فِي ظِلِّهَا خَمْسَ مِائَةِ عَامٍ.
"Apabila tiba malam pertama Ramadan, pintu-pintu langit dibuka dan tidak ditutup satu pintu pun sehingga malam terakhir Ramadan.
Tidak ada
seorang hamba mukmin yang solat pada malam-malam Ramadan melainkan Allah
menulis baginya seribu lima ratus kebajikan bagi setiap sujud dan Allah membina
untuknya sebuah rumah di syurga daripada yakut merah yang mempunyai enam puluh
ribu pintu. Setiap pintu mempunyai istana daripada emas yang dihiasi dengan
yakut merah.
Apabila dia
berpuasa pada hari pertama Ramadan, diampunkan dosanya yang telah lalu sehingga
hari yang sama.
Sesiapa yang
menyaksikan Ramadan, tujuh puluh ribu malaikat memohon keampunan untuknya
setiap hari dari solat Subuh sehingga matahari terbenam.
Bagi setiap
sujud yang dilakukannya dalam bulan Ramadan sama ada pada waktu malam atau
siang, dia memperoleh sebatang pokok yang penunggang kuda boleh berjalan di
bawah naungannya selama lima ratus tahun."
Hadis ini saya
temui telah disebutkan oleh Ustaz Nazrul Nasir.
Sumber Hadis
Hadis ini telah
diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Fadhail al-Awqat dan Syu’ab
al-Iman dan al-Asbahani dalam al-Targhib Wa al-Tarhib melalui sanad:
Muhammad bin
Marwan al-Suddi, daripada
Daud bin Abi Hind, daripada Abi Nadhrah al-Abdi, dan daripada 'Atha' bin Abi
Rabah, daripada Abu Sa'id Al-Khudri daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi
wasallam.
Penilaian Hadis
Hadis ini
dihukumkan sebagai palsu oleh Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari namun
beliau tidak menyebutkan sebabnya. (Mausu’ah Syeikh Abdullah al-Siddiq
al-Ghumari, 17/208).
Dalam sanadnya terdapat
perawi bernama Muhammad bin Marwan al-Suddi.
Penilaian ulama
hadis terhadapnya seperti berikut:
1 - Jarir bin
Abdul Hamid berkata: “Pendusta.”
2 - Yahya bin
Ma'in berkata: “Dia tidak boleh dipercayai.”
3 - Muhammad bin
Abdullah bin Numair berkata: “Dia tidak bernilai langsung.”
4
- Ya'qub bin Sufyan al-Farisi berkata: “Lemah dan tidak
boleh dipercayai.”
5 - Salih bin
Muhammad al-Baghdadi al-Hafiz berkata: “Dia lemah dan dia juga memalsukan
hadis.”
6 - Abu Hatim
berkata: “Hadisnya ditolak, hadisnya ditinggalkan dan hadisnya sama sekali
tidak boleh ditulis.”
7 - Al-Bukhari
berkata: “Hadisnya sama sekali tidak boleh ditulis.”
8 - Al-Nasa'i
berkata: “Hadisnya ditinggalkan.” Di tempat lain beliau berkata: “Dia
tidak dipercayai dan hadisnya tidak boleh ditulis.”
9
- Al-Hafiz al-Zahabi berkata dalam Mizan al-I’tidal: “Ahli hadis
meninggalkannya dan sebahagian mereka menuduhnya berdusta.”
10 – Al-Hafiz Ibnu
Hajar al-Asqalani berkata dalam Taqrib al-Tahzib: “Dituduh berdusta.”
Kesimpulan
Hadis ini adalah
hadis yang palsu. Oleh itu ia tidak boleh disebarkan dan dinisbahkan
kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan