Terdapat dua lafaz hadis yang yang hampir sama berkenaan sembilan persepuluh punca rezeki adalah perniagaan, iaitu:
تِسْعَةُ أَعْشَارِ الرِّزْقِ فِي
التِّجَارَةِ
Terjemahan:
Sembilan persepuluh punca rezeki adalah dalam perniagaan.
عليكم
بالتجارة فإن فيها تسعة اعشار الرزق
Terjemahan:
"Berniagalah kamu kerana
sembilan persepuluh punca rezeki adalah dalam perniagaan"
Sumber hadis
1. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi
Dunya dalam Islah al-Mal[1] daripada Nu’aim bin Abdul
Rahman.
2. Diriwayatkan oleh Musaddad
dalam Musnad Musaddad daripada Nu’aim bin Abdul Rahman sebagaimana yang
disebutkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani dalam al-Mathalib al-‘Aliyah bi Zawa’id
al-Masanid al-Thamaniyah[2].
3. Diriwayatkan oleh Sa’id bin
Mansur dalam Sunan Sa’id bin Mansur daripada Nu’aim bin Abdul Rahman dan
Yahya bin Jabir al-Tha’ie sebagaimana yang disebutkan oleh al-Sayuthi dalam Jami’
al-Saghir[3].
4. Diriwayatkan oleh Ibrahim
al-Harbi dalam Gharib al-Hadis daripada Nu’aim bin Abdul Rahman sebagaimana
yang disebutkan oleh al-Iraqi dalam al-Mughni ‘An Hamili al-Asfar[4].
Bagaimanapun
kesemuanya tidak meriwayatkan lafaz hadith di atas tadi, tetapi dengan lafaz
berikut :
تسعة اعشار الرزق في التجارة
تسعة اعشار الرزق في التجارة
"Sembilan
persepuluh punca rezeki adalah di dalam perniagaan.”
Komentar ulama hadis terhadap
hadis ini
1. Kata al-Busiri dalam Ithaf
al-Khairah al-Maharah Bi Zawa'id al-Masanid al-'Asyarah [5]: “Sanad ini daif
disebabkan majhulnya Nu’aim bin al-Rahman.”
2. Al-Sayuthi menyatakan hadis
ini mursal walau bagaimanapun beliau mengisyaratkan hadis ini hasan.
3. Kata al-Iraqi dalam al-Mughni
‘An Hamili al-Asfar[6]: "Para periwayatnya
adalah tsiqah (dipercayai). Nu'aim bin Abdul Raman dikategorikan oleh
Ibn Mandah termasuk daripada kalangan para sahabat, tetapi itu tidak benar.
Menurut Abu Hatim al-Razi dan Ibnu Hibban, beliau adalah seorang tabi'i
(sempat bertemu sahabat dan tidak sempat bertemu Rasulullah), maka hadith ini
adalah mursal."
4. Kata Murtadha al- Zabidi dalam Ithaf al-Sadah
al-Muttaqin[7]:
"Ia turut diriwayatkan oleh Said bin Mansur dalam Sunannya daripada
hadis riwayat Nu'aim bin Abd ar Rahman dan hadis riwayat Yahya bin Jabir at Tha'ie
secara mursal dengan tambahan akhir: "....dan satu persepuluh pula di
dalam bidang penternakan." Dalam riwayat lain "...dan satu persepuluh
pula dalam bidang penghasilan."
Nu'aim bin 'Abd ar Rahman adalah
perawi maqbul (diterima) daripada peringkat kedua. Yahya bin Jabir at Tha'ie
pula adalah qadhi Hims (di Syria), seorang perawi saduq (benar), sepertimana
dalam kitab al-Kasyif[8].
Namun, di dalam kitab al-Taqrib[9]
disebut seorang yang tsiqah (dipercayai), tapi banyak memursalkan hadith."
Kesimpulan
Hadis ini daif kerana ianya
adalah hadis mursal (hadis yang diriwayatkan oleh tabi’in yang
disandarkan kepada Nabi tanpa melalui sahabat). Walau bagaimanapun, hadis ini
masih boleh diamalkan untuk fadhilat amal (kelebihan beramal).
[1]
Mausu’ah Ibnu Abi Dunya, jilid 1, ms. 356, cetakan Dar Athlas al-Khadra’.
[2]
Al-Mathalib al-‘Aliyah bi Zawa’id al-Masanid al-Thamaniyah, jilid 7, ms.
352, no. hadis 1434, cetakan Dar al-‘Asimah.
[3]
Jami’ al-Ahadith, jilid 4, ms. 86, no. hadis 10344, cetakan Dar al-Fikr.
[4]
al-Mughni ‘An Hamili al-Asfar, jilid 1, ms. 419, no. hadis 1588, cetakan
Maktabah Dar Thabariyyah.
[5]
Ithaf al-Khairah al-Maharah Bi Zawa'id al-Masanid al-'Asyarah, jilid 4, ms.
186, cetakan Maktabah al-Ruyd.
[6]
al-Mughni ‘An Hamili al-Asfar, jilid 1, ms. 419, no. hadis 1588, cetakan
Maktabah Dar Thabariyyah.
[7] Ithaf
al-Sadah al-Muttaqin, jilid 5, ms. 416, cetakan Muassasah al-Tarikh al-‘Arabi.
[8] Al-Kasyif
Fi Ma’rifah Man Lahu Riwayah Fi al-Kutub al-Sittah, jilid 2, ms. 363, no.
6143, cetakan Dar al-Qiblah dan Muassasah ‘Ulum al-Quran.
[9] Taqrib
al-Tahzib, ms. 1050, cetakan Dar al-‘Asimah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan