Hadis Pertama
لَوْ
تَعْلَمُ أُمَّتِي مَا لَهَا فِي الْحَلَبَةَ لَاشْتَرَوْهَا وَلَوْ بِوَزْنِهَا
ذَهَب
“Kalaulah umatku mengetahui
apa [kebaikan] yang ada pada halba, nescaya mereka akan membelinya walaupun
dengan kadaran [harga] emas.”
Hadis ini diriwayatkan daripada
hadis Aisyah dan hadis Mu’az bin Jabal.
Hadis ‘Aisyah diriwayatkan oleh Ibnu
‘Adi (m. 365 H) dalam al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal dan Abu Nu’aim
al-Asbahani (m. 430 H) dalam al-Tibb al-Nabawi.
Dalam sanadnya ada al-Hussein bin
‘Ulwan. Kata Ibnu ‘Adi, “Secara umumnya hadis-hadisnya adalah palsu dan dia
di kalangan orang yang memalsukan hadis.”
Hadis Mu’az bin Jabal
diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi (m. 365 H) dalam al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal.
Dalam sanadnya ada Abdul Rahman
bin al-Harith yang digelar Jahdar. Dia seorang pencuri hadis.[1]
Hadis Mu’az ini diriwayatkan
tanpa melalui perawi Jahdar oleh al-Thabarani (m. 360
H) dalam al-Mu’jam al-Kabir dan Mu’jam al-Syamain dan Abu Nu’aim
al-Asbahani (m. 430 H) dalam al-Tibb al-Nabawi tetapi dalam sanadnya Sulaiman
bin Salamah al-Khabairi. Dia adalah matruk (ditinggalkan hadisnya) dan
dituduh berdusta.
Hadis ini dihukumkan sebagai
palsu oleh Ibnu al-Jauzi (m. 597 H) dalam al-Maudhu’at, al-Zahabi (m. 748 H) dalam
Tarikh Islam, Ibnu Qayyim (m. 751H) dalam al-Manar al-Munif, al-Sayuthi
(m. 911 H) dalam al-Durar al-Muntathirah dan
lain-lain.
Ibnu Qayyim (m. 751H) dalam Zad
al-Ma’ad dan Ibnu Muflih (m. 763H) dalam al-Adab al-Syari’ah menyatakan
bahawa ini adalah kata-kata sebahagian tabib.
Mungkin pemalsu hadis mencipta sanad
bagi kata-kata ini lalu menyandarkannya kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
Wallahu a’lam.
Hadis Kedua
Kisah Sa’ad bin Abi Waqqas sakit
ada diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dalam Sahih kedua mereka tanpa
disebutkan tentang halba dan kurma ‘Ajwah:
مَرِضْتُ
مَرَضًا، فَأَتَانِي النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعُودُنِي،
وَأَبُو بَكْرٍ، وَهُمَا مَاشِيَانِ، فَوَجَدَانِي أُغْمِيَ عَلَيَّ، «فَتَوَضَّأَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَبَّ وَضُوءَهُ عَلَيَّ،
فَأَفَقْتُ» فَإِذَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقُلْتُ: يَا
رَسُولَ اللَّهِ، كَيْفَ أَصْنَعُ فِي مَالِي، كَيْفَ أَقْضِي فِي مَالِي؟ فَلَمْ
يُجِبْنِي بِشَيْءٍ، حَتَّى نَزَلَتْ آيَةُ المِيرَاثِ
Sa’ad
bin Abi Waqqas berkata:
“Aku jatuh sakit lalu Nabi
sallahu ‘alaihi wasallam dan Abu Bakar berjalan kaki datang menziarahiku.
Mereka berdua mendapatiku sedang pengsan. Baginda lalu berwuduk dan memercikkan
air wuduk kepadaku lalu aku terjaga. Ternyata Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
sudah berada di depanku, lalu aku berkata; "Wahai Rasulullah, bagaimana
caranya aku mengurus harta bendaku, bagaimana caranya aku memutuskan terhadap
harta bendaku?" Baginda tetap tidak menjawab sampai turun ayat tentang
harta warisan."
Kisah Sa’ad bin Abi Waqqas sakit
dan disebutkan berubat dengan kurma ajwah ada diriwayatkan dalam Sunan Abu Daud
secara mursal (daif):
عن سَعْدٍ،
قال: مرضتُ مرضاً فأتاني رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلم - يَعُودُني، فَوَضَعَ
يَدَه بين ثَدْيَىَّ حتى وجدتُ بَرْدَهَا على فؤادي، فقالَ: "إنَّكَ رَجُل
مَفْؤودٌ، ائتِ الحَارِثَ بنَ كَلَدَةَ أخا ثَقِيفٍ، فإنَّه رجل يَتَطَبَّبُ،
فليأخُذ سَبع تَمَرَاتٍ من عَجْوَةِ المدينةِ، فليَجَأهُنَّ بِنَوَاهُنَّ، ثم
لِيَلُدَّكَ بِهِنَّ
Daripada Sa’ad, beliau berkata: “Aku
jatuh sakit lalu Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menziarahiku. Baginda
meletakkan tangannya ke atas dadaku sehingga aku merasa kedinginan tangannya
meresap ke hatiku. Kemudian baginda bersabda: Sesungguhnya engkau terkena penyakit
pada hatimu. Temuilah al-Harith bin Kaladah, saudara kepada Thaqif, dia seorang
yang mahir merawat. Ambillah tujuh buah kurma 'Ajwah Madinah. Hendaknya ia
tumbuk bersamaan dengan bijinya, kemudian minumlah ia."
Hadis tentang kelebihan kurma
Ajwa ada diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim:
مَنْ
تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ
اليَوْمِ سُمٌّ وَلاَ سِحْرٌ
“Sesiapa yang bersarapan pada
setiap hari dengan tujuh biji kurma ‘Ajwah, racun dan sihir tidak akan memberi mudarat
kepadanya.”
Manakala kisah Sa’ad bin Abi
Waqqas sakit dan disebutkan berubat dengan halba dan kurma ajwah disebutkan
oleh Ibnu Qayyim dalam Zad al-Ma’ad:
عن النبي
صلى الله عليه وسلم ، أنه عاد سعد
بن أبي وقاص رضي الله عنه بمكة ، فقال
: ادعوا له طبيبا ، فدعي الحارث بن كلدة ، فنظر إليه ، فقال :ليس عليه بأس ، فاتخذوا له
فريقة ، وهي الحلبة مع تمر عجوة رطب يطبخان ، فيحساهما ، ففعل ذلك ، فبرئ
Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
menziarahi Sa’ad bin Abi Waqqas radiallahu ‘anhu di Mekah. Lalu baginda bertitah:
“Panggilkan untuknya seorang tabib.” Lalu dipanggil al-Harith bin Kaladah lalu
beliau melihat keadaan Sa’ad. Dia kemudian berkata: “Sa’ad tidak apa-apa.” Dibawakan
kepada Sa’ad fariqah [sejenis makanan] yang dimasak daripada halba dan kurma
ajwah muda. Sa’ad memakannya lalu beliau sembuh.”
Saya tidak tahu dari mana Ibnu
Qayyim ambil kisah ini. Syeikh Syu’aib al-Arnauth dan Syeikh Abdul Qadir
al-Arnauth yang mentahqiq kitab ini tidak pula menyatakan sumbernya. Wallahu
a’lam.
Hadis ketiga
اسْتَشْفُوا
بِالْحُلْبَةِ
“Berubatlah dengan
halba.”
Hadis ini saya temui dalam kitab Zad
al-Ma’ad:
وَيُذْكَرُ
عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ مُرْسَلًا عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَشْفُوا بِالْحُلْبَةِ
“Disebutkan
daripada al-Qasim bin Abdul Rahman secara mursal (daif) daripada Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam, “Berubatlah dengan halba.”
Saya tidak temui hadis ini dalam
mana-mana kitab hadis yang bersanad. Wallahu a’lam.
_______________
[1] Maksud mencuri hadis ialah
seorang perawi diketahui bersendirian meriwayatkan hadis daripada seorang guru.
Lalu datang pencuri hadis mendakwa dia turut sama mendengar hadis dari guru
tersebut. Atau seorang pencuri hadis mendapati ada kitab hadis yang dijual di
pasar. Lalu dia mendakwa dia mendengar sendiri hadis daripada penulis kitab itu
dan dia meriwayatkan hadis melalui naskah kitab tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan