Hadis yang diriwayatkan oleh sekumpulan perawi yang ramai
di setiap tabaqat (peringkat) daripada tabaqat-tabaqat sanadnya, yang
bilangan yang ramai tersebut menunjukkan mustahil pada adatnya mereka semua boleh
berpakat untuk menipu atau berdusta, dan bentuk hadis tersebut pula disandarkan
kepada lima pancaindera.
Syarat-syarat Hadis Mutawatir
1 – Perawi yang ramai dalam setiap tabaqat sanadnya.
Namun ulama telah berselisih pendapat dalam menentukan kadar
bilangan yang ramai tersebut yang dapat dikatakan memenuhi syarat Mutawatir.
Maka ada yang meletakkan bilangannya 10 orang perawi yang
meriwayatkan hadis itu, ada yang meletakkan 40 orang dan sebagainya, bahkan ada
yang menyatakan bahawa bilangannya haruslah sehingga 300 orang. Namun, al-Hafiz
Ibnu Hajar menyatakan bahawa:
Pendapat yang benar dalam menentukan syarat ‘ramai’ ini ialah
tanpa ditentukan bilangan perawi tersebut. Ukuran yang diambil kira ialah kadar
terhasilnya ilmu (secara yakin). Maka setiap kadar bilangan yang membawa kepada
ilmu (secara yakin) dengan sendirinya adalah muktabar.
2 – Mustahil semua perawi tersebut sepakat untuk menipu atau
berdusta. Begitu
juga mustahil boleh berlaku penipuan tanpa mereka rancang. Maksudnya adalah
mustahil pada adatnya bilangan yang ramai di setiap tabaqat ini berpakat
semuanya untuk membuat pendustaan sama ada secara sengaja ataupun tidak.
3 – Berterusan bilangan yang ramai tersebut sepanjang sanad,
iaitu dari asal sanad sehinggalah ke penghujungnya. Ertinya tidak berkurangan bilangan
perawi yang ramai tersebut dan sekiranya berlebih pula tidaklah memberi kesan
apa-apa.
4 – Hendaklah sandaran hadis tersebut kepada lima pancaindera, iaitu sama ada penglihatan,
pendengaran atau sebagainya, seperti kata perawi: “Aku mendengar”, atau “Aku
lihat”...Maka tidak termasuk sekiranya perawi hanya menyandarkan khabar itu
kepada lojik akal sahaja, seperti: “Satu itu adalah separuh dari dua”, atau
“Alam ini baharu”...
Maka semua hadis yang memenuhi keempat-empat syarat di atas
dinamakan sebagai hadis Mutawatir. Namun sekiranya sesuatu hadis itu tidak
memenuhi syarat-syarat di atas, walaupun hilang satu syarat sahaja daripadanya,
ia dipanggil sebagai hadis Ahad.
Jenis-jenis Mutawatir
Hadis Mutawatir terbahagi kepada dua jenis, iaitu Mutawatir
Lafzi dan Mutawatir Maknawi. Penerangannya adalah seperti berikut:
1. Mutawatir Lafzi:
Iaitu hadis yang diriwayatkan oleh bilangan perawi yang ramai
dengan lafaz yang sama.
Sebagai contoh:
Hadis: “Sesiapa yang berdusta atas namaku secara sengaja,
maka dia telah menempah tempatnya di neraka.”
Hadis ini diriwayatkan oleh 70 orang sahabat dengan lafaz
yang sama.
2. Mutawatir Maknawi
Iaitu hadis yang diriwayatkan oleh bilangan perawi yang
rama dengan lafaz yang berbeza-beza, namun kesemua lafaz tersebut
memberi makna yang sama.
Antara Mutawatir Maknawi ialah berbagai-bagai
peristiwa yang disampaikan kepada kita oleh bilangan perawi yang ramai, yang
setiap peristiwa yang berlaku tersebut terdapat satu perkara yang sama yang
terlibat di dalamnya. Jadi secara tidak langsung, perkara sama yang
disebut-sebut dalam semua peristiwa-peristiwa itu adalah menjadi Mutawatir
Maknawi.
Sebagai contoh:
Hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam mengangkat tangan ketika
berdoa.
Ia diriwayatkan oleh lebih
daripada 20 orang sahabat. Setiap riwayat hadis tersebut menceritakan
peristiwa yang berbeza-beza, namun semuanya ada menyebutkan bahawa Nabi sallahu
‘alaihi wasallam mengangkat tangan ketika bedoa.
Jadi kesepakatan para perawi dalam menyatakan bahawa Nabi sallahu
‘alaihi wasallam mengangkat tangan ketika berdoa ini dianggap Mutawatir
Maknawi.
[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri,
hlm. 462]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan