Hadis Pertama
النّظر إِلَى وَجه الْعَالم عبَادَة وَالْجُلُوس
مَعَه عبَادَة وَالْكَلَام مَعَه عبَادَة
“Melihat wajah orang alim adalah ibadah.
Duduk bersama dengannya adalah ibadah. Bercakap dengannya adalah ibadah.”
Menurut al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah, hadis ini dibawakan oleh al-Dailami (m.
509 H) tanpa sanad daripada hadis Anas bin Malik dan ia tidak sahih (palsu).
Hadis
Kedua
نَظْرَةٌ فِي وَجْهِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّه
مِنْ عِبَادَةِ سِتِّينَ سَنَةً صِيَامًا وَقِيَامًا
“Melihat wajah orang alim lebih disukai
oleh Allah daripada ibadah puasa dan solat malam selama 60 tahun.”
Menurut al-Hafiz al-Sakhawi, hadis ini
disebutkan dalam naskhah hadis Sam’an bin Mahdi daripada hadis Anas bin Malik.
Menurut al-Hafiz al-Zahabi dalam Mizan al-I’tidal, Sam’an bin
Mahdi ini tidak dikenali dan dia dikaitkan dengan sebuah nakhah hadis palsu.
Menurut al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Lisan al-Mizan, naskhah tersebut mengandungi lebih daripada 300
buah hadis dan kebanyakan matan-matannya adalah palsu.
Hadis
Ketiga
Ibnu al-Jauzi meriwayatkan dalam al-‘Ilal
al-Mutanahiyah daripada jalur perawi Sulaiman bin al-Rabi’ al-Nahdi
daripada Hammam bin Muslim daripada Ibnu Juraij daripada ‘Atha daripada
Abu Hurairah bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
خَمْسٌ مِنَ الْعِبَادَةِ قِلَّةُ الطَّعَامِ
عِبَادَةٌ وَالْقُعُودُ فِي الْمَسَاجِدِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرُ إِلَى الْكَعْبَةِ
عِبَادَةٌ وَالنَّظَرُ في المصحف من غير أن يَقْرَأَ عِبَادَةٌ
وَالنَّظَرُ فِي وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَةٌ
“Lima perkara adalah ibadah; Sedikit makan
adalah ibadah. Duduk di dalam masjid adalah ibadah. Melihat kaabah adalah
ibadah. Melihat mushaf tanpa membacanya adalah ibadah. Melihat wajah orang alim
adalah ibadah.”
Kata Ibnu al-Jauzi: “Hammam bersendirian
meriwayatkan hadis ini daripada Ibnu Juraij. Dan tidak ada yang meriwayatkan
daripadanya (Hammam) selain daripada Sulaiman bin al-Rabi’.”
Kata Ibnu Hibban dalam al-Majruhin:
“Hammam ini mencuri hadis. Dia meriwayatkan daripada perawi-perawi thiqah
hadis yang bukan milik mereka (pada hakikatnya). Maka terbatalkan kebolehan
berhujah dengannya.” Menurut al-Daraqutni (m. 385
H) dalam al-‘Ilal, Hammam ini matruk (ditinggalkan hadisnya).
Sulaiman bin al-Rabi’ juga adalah perawi matruk
menurut al-Daraqutni.
Hadis
Keempat
Al-Dailami dalam al-Firdaus menyebutkan
daripada hadis Usamah bin Zaid:
الْجُلُوس فِي الْمَسْجِد لانتظار الصَّلَاة بعد
الصَّلَاة عبَادَة وَالنَّظَر فِي وَجه الْعَالم عبَادَة ونوم الصَّائِم عبَادَة
وَنَفسه تَسْبِيح
“Duduk di dalam masjid untuk menunggu solat
(yang akan datang) selepas selesai melakukan solat adalah ibadah. Melihat wajah
orang alim adalah ibadah. Tidur orang yang berpuasa adalah ibadah dan nafasnya
adalah tasbih.”
Saya tidak temui sanad hadis Usamah bin Zaid
ini.
Al-Munawi dalam al-Taisir
menyatakan bahawa sanadnya daif. Dalam Faidh al-Qadir, al-Munawi
menyebutkan bahawa dalam sanadnya ada perawi Ahmad bin ‘Isa al-Misri yang
disebutkan oleh al-Zahabi dalam kitab al-Dhu’afa’ dan beliau berkata: “Ibnu
Ma’in mendustakannya dan dia (Ahmad bin ‘Isa al-Misri) adalah thiqah.”
Ahmad bin ‘Isa al-Misri adalah perawi Sahih
al-Bukhari dan Sahih Muslim. Menurut al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh
Baghdad, beliau tidak melihat orang yang mempertikaikan Ahmad bin ‘Isa
al-Misri ini mempunyai hujah sehingga perlu meninggalkan berhujah dengan
hadisnya. Menurut al-Hafiz al-Zahabi dalam al-Kasyif, Ahmad bin ‘Isa
al-Misri ini dipertikaikan tanpa hujah.
Agak menghairankan. Sekiranya Ahmad bin ‘Isa
al-Misri bukan perawi daif mengapa al-Munawi dalam al-Taisir mengatakan
bahawa sanadnya daif?
Oleh sebab saya tidak temui sanad hadis Usamah
bin Zaid ini jadi saya bertawaquf daripada menetapkan sebarang hukum kepadanya
walaupun pada kebiasaanya hadis yang hanya diriwayatkan oleh al-Dailami adalah
hadis yang bermasalah, sama ada daif ataupun palsu.
Wallahu a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan