مَنِ اكْتَحَلَ
بالْإِثْمَدِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ لَمْ يَرْمَدْ أَبَدًا
"Sesiapa yang bercelak dengan ithmid (sejenis bahan
yang dijadikan celak mata) pada hari Asyura, matanya tidak akan sakit
selamanya."
Hadis ini juga diriwayatkan oleh al-Hakim dalam Tarikh
Naisabur (sebagaimana dalam al-Jami’ al-Kabir karangan al-Sayuthi)
dan al-Dailami dalam al-Firdaus.
Juwaibir ada perawi matruk (ditinggalkan hadisnya)
dan al-Dhahhak tidak bertemu dengan Ibnu 'Abbas.
Menurut al-Hakim, hadis ini mungkar dan tidak ada athar yang warid daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tentang bercelak pada hari Asyura serta ia bid’ah yang dimulakan oleh pembunuh Saidina Hussein radiallahu ‘anhu. Ibnu Hajar dalam kitab al-Dirayah menilai sanadnya sangat daif. Sebahagian ahli hadis seperti Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu'at dan al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah menilai ia sebagai palsu.
Menurut al-Hakim, hadis ini mungkar dan tidak ada athar yang warid daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tentang bercelak pada hari Asyura serta ia bid’ah yang dimulakan oleh pembunuh Saidina Hussein radiallahu ‘anhu. Ibnu Hajar dalam kitab al-Dirayah menilai sanadnya sangat daif. Sebahagian ahli hadis seperti Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu'at dan al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah menilai ia sebagai palsu.
Menurut al-Hafiz Ibnu Rajab al-Hanbali dalam kitab Lathaif
al-Ma'arif, semua hadis yang diriwayatkan tentang bercelak, mewarnakan
rambut dengan inai dan mandi pada hari Asyura adalah palsu dan tidak sahih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan