إذا ترك العبدُ الدعاءَ للوالدين فإنه ينقطعُ عنه
الرزقُ
“Jika seseorang
itu meninggalkan berdoa untuk kedua ibu bapanya, ia menyebabkan rezekinya
terputus.”
Riwayat al-Hakim al-Naisaburi dalam Tarikh Naisabur (sebagaimana
dalam kitab Kanz al-‘Ummal), al-Dailami dalam al-Firdaus dan
Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at daripada jalur perawi:
Ahmad bin Khalid al-Syaibani daripada al-Hasan
bin Muhammad al-Burri daripada Yazid bin ‘Utbah bin al-Mughirah al-Naufali
daripada al-Hasan al-Basri daripada Anas bin Malik.
Ahmad bin Khalid al-Syaibani ini ialah Ahmad bin Abdullah
bin Khalid al-Juwaibari, salah seorang pemalsu hadis yang terkenal.
Kata Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at:
“Hadis ini tidak
sahih daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Perawi yang dituduh
(memalsukannya) ialah al-Juwaibari. Dia adalah Ahmad bin Khalid. Dia
dinisbahkan kepada datuknya kerana (namanya) ialah Ahmad bin Abdullah bin
Khalid. Dia dinisbahkan kepada datuknya kerana untuk mentadliskannya
(menyembunyikan identiti sebenarnya). Ia adalah perbuatan yang dilarang.”
Hadis ini juga dihukum sebagai palsu oleh al-Sayuthi dalam al-Laali’
al-Masnu’ah, Ibnu ‘Arraq al-Kinani dalam Tanzih al-Syari’ah
al-Marfu’ah dan al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah.
Namun begitu tidak dinafikan kepentingan berdoa untuk ibu
bapa sebagaimana yang terkandung dalam firman Allah Ta’ala:
وَاخفِض لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَةِ
وَقُل رَبِّ ارحَمهُما كَما رَبَّياني صَغيرًا
"Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya
(ibu bapa) kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk
mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka
berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan
mendidikku semasa kecil."
Setelah beberapa lama saya temui sebuah hadis yang
menunjukkan bahawa berbuat baik kepada ibu dan bapa menjadi sebab untuk
ditambahkan rezekinya:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُمَدَّ لَهُ فِي عُمْرِهِ،
وَأَنْ يُزَادَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، فَلْيَبَرَّ وَالِدَيْهِ، وَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
“Sesiapa yang ingin untuk dipanjangkan umurnya dan ditambah
rezekinya maka berbuat baiklah terhadap ibu bapa dan sambunglah silaturrahim.”
Riwayat Ahmad (no. 13401)
daripada hadis Anas bin Malik. Sanadnya sahih menurut al-Hafiz al-Busiri dalam
kitab Ithaf al-Khiyarah al-Maharah.
Jadi bolehlah menggunakan hadis ini menggantikan hadis yang
pertama tadi.
Wallahu a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan