يُوقَفُ عَبْدَانِ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَعَالَى
فَيَأْمُرُ بِهِمَا إِلَى الْجَنَّةِ فَيَقُولانِ رَبَّنَا بِمَ نَسْتَأْهِلُ الْجَنَّةَ
وَلَمْ نَعْمَلْ عَمَلا تُجَازِينَا بِهِ، فَيَقُولُ لَهُمَا عَبْدَيَّ ادْخُلا
الْجَنَّةَ فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي أَنْ لَا يَدْخُلَ النَّارَ مَنِ
اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَلا أَحْمَدُ
“Dua orang hamba berdiri di hadapan Allah
Ta’ala. Lalu Allah menyuruh mereka berdua agar masuk ke dalam syurga.
Lantas
mereka berdua berkata: Wahai Tuhan kami, mengapa kami layak untuk masuk ke
dalam syurga sedangkan kami tidak beramal dengan amalan yang melayakkan kami
masuk ke dalam syurga?
Lalu Allah berfirman kepada mereka berdua: Masuklah ke
dalam syurga. Sesungguhnya Aku bersumpah ke atas diriKu bahawa Aku tidak akan
masukkan ke dalam neraka orang yang bernama Muhammad dan Ahmad.”
Sumber Hadis
Riwayat Ibnu
Bukair dalam Fadhail al-Tasmiyyah Bi Ahmad
Wa Muhammad, Qadhi al-Maristan dalam Ahadith al-Shuyukh al-Thiqat dan
Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at daripada jalur perawi:
Ahmad bin Nasr
bin Abdullah bin al-Fath daripada Sadaqah bin Musa al-Ghanawi daripada
bapanya daripada Humaid al-Thawil daripada hadis Anas bin Malik.
Penilaian Hadis
Hadis ini palsu. Pemalsunya ialah Ahmad
bin Nasr bin Abdullah bin al-Fath al-Zira’.
Ahmad bin Nasr al-Zira’ ini kata al-Khatib
al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad:
“Pada hadisnya ada nakarah (kecacatan) yang menunjukkan
bahawa dia tidak thiqah.”
Kata al-Daraqutni:
“Dia dajjal (penipu besar).”
Kata Ibnu al-Jauzi:
“Hadis ini tidak ada asal baginya. Kata Ibnu
Hibban: Sadaqah bin Musa tidak boleh berhujah dengannya. Hadis bukanlah
bidangnya. Apabila meriwayatkan hadis dia akan tertukar
(قَلَبَ الأَخْبَارَ).”
Ibnu al-Jauzi menyangka Sadaqah bin Musa ini ialah
Abu al-Mughirah Sadaqah bin Musa al-Daqiqi al-Sulami yang disebutkan oleh Ibnu
Hibban dalam kitab al-Majruhin sedangkan Sadaqah di sini ialah Abu al-‘Abbas
Sadaqah bin Musa bin Tamim. Lebih aula bagi Ibnu al-Jauzi untuk menyalahkan
Ahmad bin Nasr al-Zira’ yang lebih teruk kedudukannya daripada Sadaqah bin Musa.
Sadaqah bin Musa bin Tamim ini kata al-Khatib
al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad:
“Syeikh ini majhul. Telah meriwayatkan hadis-hadis mungkar daripadanya oleh al-Zira’. Yang bertanggungjawab
melakukannya pada pendapatku ialah al-Zira’.”
Al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus juga meriwayatkan
hadis ini daripada jalur perawi Ahmad bin Abdullah al-Nahrawani daripada
Sadaqah bin Musa daripada bapanya daripada Abdul Aziz daripada hadis Anas bin
Malik.
Ahmad bin Abdullah al-Nahrawani di sini ialah
Ahmad bin Nasr bin Abdullah al-Zira’ di atas sebagaimana kata al-Khatib
al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad.
Kata Ibnu Qayyim dalam al-Manar al-Munif:
“Hadis ini bertentangan dengan apa yang dimaklumi
daripada agama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa neraka tidak terselamat
daripadanya dengan nama dan gelaran. Sesungguhnya terselamat daripada neraka
adalah dengan iman dan amalan.”
*Saya juga temui hadis ini dalam kitab Wasail
al-Wusul karangan Syeikh Yusuf al-Nabhani, di akhir bab pertama
berkenaan nasab dan nama-nama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan