تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ
الله
"Berakhlaklah dengan akhlak Allah.”
Siapa Yang Sebutkan Riwayat Ini?
Riwayat ini
disebutkan oleh beberapa orang ulama dalam kitab-kitab mereka. Antaranya:
1 - Imam
al-Ghazali dalam al-Maqsid al-Asna menisbahkannya kepada Nabi sallahu
‘alaihi wasallam, akan tetapi dalam Ihya’ beliau tidak
menisbahkannya kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
2 - Al-Suhrawardi
dalam ‘Awarif al-Ma’arif. Beliau menyandarkannya kepada Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam.
3 - Ibnu
Abd al-‘Izz al-Hanafi dalam Syarah al-Aqidah al-Tahawiyyah
menyebutkannya dengan sighah tamridh (يُرْوَى).
4 -
Al-Jurjani dalam al-Ta’rifat. Beliau tidak menisbahkan ucapan ini kepada
sesiapa.
5 -
Al-Munawi dalam al-Tauqif ‘Ala Muhimmat al-Ta’arif. Beliau juga tidak
menisbahkan ucapan ini kepada sesiapa.
Penilaian
Hadis
1 - Syeikh
Ahmad bin al-Siddiq al-Ghumari dalam ‘Awatif al-Latha’if Min Ahadith al-Ma’arif yang
mentakhrij hadis-hadis kitab ‘Awarif al-Ma’arif tidak memberi sebarang
komen berkenaan riwayat ini. Namun dalam kitab Ghunyah al-‘Arif Bi Takhrij
Ahadith ‘Awarif al-Ma’arif yang merupakan ringkasan kepada ‘Awatif
al-Latha’if mengatakan beliau tidak mendapati sumber riwayat ini.
2 - Ibnu Taimiyyah dalam Bayan Talbis al-Jahmiyyah berkata: "Ia tidak diketahui berasal daripada Nabi sallahu 'alaihi wasallam dalam mana-mana kitab hadis dan ia tidak diketahui di sisi mana-mana ahli ilmu, bahkan ia termasuk dalam kategori hadis palsu di sisi mereka."
3 - Ibnu Qayyim
al-Jauziyyah dalam Madarij al-Salikin mengatakan ia adalah athar yang
batil. Dalam sebahagian cetakan Madarij al-Salikin menyebutkan ‘athar’
sahaja tanpa mengatakan ia batil. Mungkin kerana perbezaan manuskrip yang
dijadikan rujukan oleh pentahqiq kitab.
4 - Syeikh
Syu’aib al-Arnauth dan Syeikh Abdullah bin Abdul Muhsin al-Turki dalam tahqiq Syarah
al-Aqidah al-Tahawiyyah menyatakan: “Tidak ketahui baginya asal dalam
mana-mana kitab sunnah. Disebutkannya oleh al-Sayuthi dalam Ta’yyid al-Haqiqah
al-‘Aliyyah dan beliau tidak menyandarkannya kepada sesiapa pun.”
4 - Syeikh 'Athiyyah Saqr dalam Mausu'ah Ahsan al-Kalam Fi al-Fatawa Wa al-Ahkam berkata: "Tidak ada hadis daripada Nabi sallahu 'alaihi wasallam dengan lafaz ini."
5 - Syeikh
Bassam Abdul Wahab al-Jabi dalam tahqiq al-Maqsid al-Asna turut
menyatakan bahawa beliau tidak menemui sumbernya.
Kesimpulan
Riwayat ini
boleh dianggap sebagai riwayat yang tidak ada asal baginya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan