*Ini bukan tulisan asal saya. Saya cuma sebarkan sahaja.
Nama beliau
Beliau
ialah al-Imam al-Qadhi Abu Ali Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Abdullah
asy-Syaukani, as-San’ani.
Kelahiran
Beliau
Beliau
dilahirkan pada tengah hari 28 Zulkaedah 1173 H di Hijrah Syaukan, Yaman.
Kehidupan
beliau
Beliau
membesar di bawah asuhan ayahandanya dalam lingkungan yang penuh dengan
keluhuran budi dan kesucian jiwa. Beliau belajar al-Qur’an di bawah asuhan
beberapa guru dan dikhatamkan di hadapan al-Faqih Hasan bin Abdullah al-Habi
dan beliau perdalamkan ilmu beliau kepada para masyayikh al-Qur’an di Sana’a.
Kemudian beliau menghafal berbagai matan dalam berbagai disiplin ilmu, seperti:
al-Azhar oleh Imam al-Mahdi, Mukhtashar Faraidh oleh al-Ushaifiri, Malhatul
Harm, al Kafiyah asy-Syafiyah oleh Ibnul Hajib, at-Tahzib oleh at-Taftazani,
at-Talkhish fi Ulumil Balaghah oleh al Qazwaini, al-Ghayah oleh Ibnul Imam,
Mamhumah al-Jazarifil Qira’ah, Manzumah al-Jazzar fil ‘Arudh, Adabul Bahts wal
Munazharah oleh al Imam al- 'Adhud.
Pada
awal pembelajarannya, beliau banyak menelaah kitab-kitab tarikh(sejarah) dan
adab (sastera). Kemudian beliau menempuh perjalanan mencari riwayat hadis dan bertalaqqi
kepada para masyaikh hadis hingga beliau mencapai darjat imam dalam ilmu hadis.
Beliau senantiasa berinteraksi dengan ilmu hingga beliau meninggal dunia.
Guru-guru
Beliau
Di
antara guru-guru beliau ialah:
1. Ayahanda
beliau yang kepadanya beliau belajar Syarah al-Azhar dan Syarah Mukhtashar al-Hariri.
2. As-Sayyid
al-Allamah Abdur Rahman bin Qasim al-Maidani, beliau belajar kepadanya Syarah
al-Azhar.
3. Al-Allamah
Ahmad bin Amir al-Hadai, beliau belajar kepadanya Syarah al-Azhar.
4. Al-Allamah
Ahmad bin Muhammad al-Harazi, beliau berguru kepadanya selama 13 tahun,
mengambil ilmu fiqh, mengulang-ulang Syarah al-Azhar dan hasyiyahnya, serta
belajar bayan Ibnu Muzhaffar dan Syarah an-Nazhiri dan hasyiyahnya.
5. As-Sayyid al-Allamah Isma’il bin Hasan,
beliau belajar kepadanya al-Malhah dan syarahnya.
6. Al-Allamah
Abdullah bin Isma’il as-Sahmi, beliau belajar kepadanya Qawaidul I’rab dan
Syarahnya serta Syarah al-Khubaishi ‘ala al-Kafiyah dan Syarahnya.
7. Al-Allamah
al Qasim bin Yahya al-Khaulani, beliau belajar kepadanya Syarh as- Sayyid
al-Mufti ‘alal Kafiyah, Syarah asy-Syafiyah li Luthfillah al-Dhiyats, dan
Syarah ar-Ridha ‘alal Kafiyah.
8. As-Sayyid
al-Allamah Abdullah bin Husain, beliau belajar kepadanya Syarah al-Fami ‘ala al-Kafiyah.
9. Al-Allamah
Hasan bin Isma’il al-Maghribi, beliau belajar kepadanya Syarah asy- Syamsiyyah
dan Syarah al- ‘Adhud ‘ala al-Mukhtashar serta mendengarkan darinya Sunan Abu
Daud dan Ma’alim as-Sunan.
10. As-Sayyid
al-Imam Abdul Qadir bin Ahmad, beliau belajar kepadanya Syarah Jam’u al-Jawami’
li al-Mahalli dan Bahr az-Zakhkhar serta mendengarkan darinya Shahih Muslim,
Sunan at-Termizi, Sunan an-Nasa’i, Sunan Ibnu Majah, Muwaththa Imam Malik, dan as-Syifa’
Qadhi ‘lyadh.
11. Al-Allamah
Hadi bin Husain al-Qarani, beliau belajar kepadanya Syarah al- Jazariyyah.
12. Al-Allamah
Abdurrahman bin Hasan al Akwa, beliau belajar kepadanya Syifa al Amir Husain.
13. Al-Allamah
Ali bin Ibrahim bin Ahmad bin Amir, beliau mendengarkan darinya Shahih Bukhari
dari awal hingga akhir
Murid-murid Beliau
Di
antara murid-murid beliau ialah:
1. Kedua-dua
anak beliau yakni al-Allamah Ali bin Muhammad asy-Syaukani dan al- Qadhi Ahmad
bin Muhammad asy-Syaukani
2. al-Allamah Husain bin Muhasin as-Sab’i
al Anshari al-Yamani
3. al-Allamah Muhammad bin Hasan
asy-Syajni adz-Dzammari
4. al-Allamah Abdul Haq bin Fadhl al-Hindi
5. asy-Syarif al Imam Muhammad bin Nashir
al-Hazimi
6. Ahmad bin Abdullah al-Amri
7. as-Sayyid Ahmad bin Ali
Kehidupan
llmiah Beliau
Beliau
mempelajari fiqh mazhab Zaidiyyah (mazhab Syiah yang sederhana) sehingga beliau
menguasainya. Beliau menulis dan berfatwa sehingga menjadi pakar dalam mazhab
tersebut. Kemudian beliau belajar ilmu hadis sehingga melampaui para ulama di
zamannya. Kemudian beliau melepaskan diri dari ikatan taklid kepada mazhab
Zaidiyyah dan mencapai tingkat ijtihad.
Beliau
menulis kitab Hadaiqil Azhar al-Mutadaffiq ‘ala Hadaiqil Azhar. Dalam kitab
tersebut beliau mengkritik beberapa permasalahan dalam kitab Hadaiqil Azhar yang
merupakan rujukan utama mazhab Zaidiyyah dan meluruskan kesalahan-kesalahan
yang terdapat dalam kitab tersebut. Maka bergeraklah para muqallidin (orang
yang selalu taklid, mengikuti pendapat orang lain tanpa berusaha mencari
ilmunya) membela kitab tersebut sehingga terjadilah perdebatan yang panjang.
Tidak
henti-hentinya beliau mengingatkan umat tentang taklid yang tercela dan
mengajak umat agar ittiba kepada dalil. Beliau menulis risalah dalam hal
tersebut yang berjudul al Qaulul Mufiid fi Hukmi Taqlid.
Beliau
menjawat jawatan Qadhi Negeri Yaman
Pada
tahun 209 H meninggallah Qadhi Yaman, Syaikh Yahya bin Shalih asy-Syajari as-
Sahuli. Maka Khalifah al-Manshur meminta kepada Imam asy-Syaukani agar
menggantikan Syaikh Yahya sebagai qadhi negeri Yaman.
Pada
awalnya beliau menolak jabatan tersebut karena takut akan disibukkan dengan
jabatan tersebut dari ilmu. Maka datanglah para ulama Sana’a kepada beliau
meminta agar beliau menerima jabatan tersebut, kerana jabatan tersebut adalah
rujukan syar’ie bagi para penduduk negeri Yaman yang dikhawatirkan akan
diduduki oleh seseorang yang tidak amanah dalam agama dan keilmuannya. Akhirnya
beliau menerima jabatan tersebut. Beliau menjabat sebagai Qadhi Yaman hingga
beliau meninggal dunia.
Tulisan-tulisan
Beliau
Di
antara tulisan-tulisan beliau ialah:
1. Adabu Thalib wa Muntahal Arib.
2. Tuhfatu Dzakirin.
3. Irsyadu Tsiqat ila Ittifaqi Syarai’
‘ala Tauhid wal Ma’ad wan Nubuwat.
4. Ath Thaudul Muniffil Intishaf lis Sad
minasy Syarif.
5. Syifaul ilal fi Hukmu Ziyadah fi Tsaman
li Mujarradil Ajal.
6. Syarhu Shudur fi Tahrimi Raf’il Qubur.
7. Thibu Nasyr fi Masailil Asyr.
8. Shawarimul Hindiyyah al Maslulah ‘alar
Riyadhan Nadiyyah.
9. Al Qaulush Shadiq fi Hukmil Imamil
Fasiq.
10. Risalah fi Haddi Safar Aladzi Yajibu
Ma’ahu Qashru Shalat.
11. Tasynifu Sam’i bi Ibthali Adillatil
Jam’i.
12. Risalah al Mukammilah fi Adillatil
Basamalah.
13. Iththila’u Arbabil Kamal ‘ala Ma fi
Risalatil Jalal fil Hilal minal Ikhtilal.
14. Tanbih Dzawil Hija ‘ala Hukmi Bai’ir
Riba.
15. Al Qaulul Muharrar fi Hukmi Lubsil
Mu’ashfar wa Sairi Anwa’il Ahmar.
16. Uqudul Zabarjad fi Jayyidi Masaili
Alamati Dhamad.
17. Ibthali Da’wal Ijma ‘ala Tahrimis Sama’.
18. Zahrun Nasrain fi Haditsil Mu’ammarin.
19. Ittihaful Maharah fil Kalam’ala Hadits:
“La ‘Adwa wa La Thiyarah.”
20. Uqudul Juman fi Bayani Hududil Buldan.
21. Hallul Isykal fi Ijbaril Yahud ‘ala
Iltiqathil Azbal.
22. Al Bughyah fi Mas’alati Ru’yah.
23. Irsyadul Ghabi ila Madzhabi Ahlil Bait fi
Shabin Nabi.
24. Raf’ul Junah an Nafil Mubah.
25. Qaulul Maqbul fi Raddi Khabaril Majhul
min Ghairi Shahabatir Rasul.
26. Amniyyatul Mutasyawwiq ila Ma’rifati
Hukmi ‘Ilmil Manthiq.
27. Irsyadul Mustafid ila Daf’i Kalami Ibnu
Daqiqil ‘Id fil Ithlaq wa Taqyid.
28. Bahtsul Musfir an Tahrimi Kulli Muskir.
29. Dawa’ul Ajil li Daf’il Aduwwi Shail.
30. Durru Nadhid fi Ikhlashi Kalimati Tauhid.
31. Risalah fi Wujubi Tauhidillah.
32. Nailul Author Syarh Muntaqal Akhbar.
33. Maqalah Fakhirah fi Ittifaqi Syarai’ ‘ala
Itsbati Daril Akhirah.
34. Nuzhatul Ahdaq fi Ilmil Isytiqaq.
35. Raf’u Ribah fi Ma Yajuzu wa Ma La Yajuzu
minal Ghibah.
36. Tahrirud
Dalail ‘ala Miqdari Ma Yajuzu bainal Imam wal Mu’tamm minal Irtifa’ wal Inkhifadh wal Bu’du wal Hail.
37. Kasyful Astar fi Hukmi Syuf’ati bil
Jiwar.
38. Wasyyul Marqum fi Tahrimi Tahalli bidz
Dzahab lir Rijal minal Umum.
39. Kasyful Astar fi Ibthalil Qaul bi Fanain
Nar.
40. Shawarimul Haddad al Qathi’ah li ‘Alaqi
Maqali Ahlil Ilhad.
41. Isyraqu Nirain fi Bayanil Hukmi Idza
Takhallafa ‘anil Wa’di Ahadul Khashmain.
42. Hukmu Tas’ir.
43. Natsrul Jauhar fi Syarhi Hadits Abi Dzar.
44. Minhatul Mannan fi Ujratil Qadhi was
Sajjan.
45. Risalah fi Hukmil ‘Aul.
46. Tanbihul Amtsal ‘ala Jawazil Isti’anah
min Khalishil Mal.
47. Qathrul Wali fi Ma’rifatil Wali.
48. Taudhih fi Tawaturi Ma Ja’a fil Mahdil
Muntazhar wad Dajjal wal Masih.
49. Hukmul Ittishal bis Salathin.
50. Jayyidu Naqd fi ‘Ibaratil Kasysyaf was
Sa’d.
51. Bughyatul Mustafid fi Raddi ‘ ala Man
Ankaral Ijtihad min Ahli Taqlid.
52. Radhul Wasi’ fid Dalil Mani’ ‘ala Adami
Inhishari Ilmil Badi’.
53. Fathul Khallaq fi Jawabi Masail
Abdirrazaq.
54. Fath al-Qadir
Meninggal
dunia
Imam
asy-Syaukani meninggal dunia pada malam Rabu 27 Jamadil Akhir 1250 H di Sana’a,
Yaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan