Hadis mursal adalah hadis yang disandarkan oleh
tabi’e kepada nabi tanpa menyebutkan perantaraan (sahabat).
Tabi’e (التابعي) atau tabi’in (التابعين) adalah seseorang yang sempat bertemu
dengan sahabat Rasulullah dan mati dalam keadaan Islam.
Termasuk
dalam kategori tabi’in juga sesiapa yang hidup semasa dengan Nabi tetapi
tidak pernah bertemu dengan Nabi seperti ‘Uwais al-Qarni dan Najashy. Sesiapa
yang pernah berjumpa dengan nabi tetapi masuk Islam selepas kematian baginda
dikira sebagai tabi’in.
Al-Mukhadramin (الْمُخَضْرَمِينَ) adalah seseorang yang sempat hidup pada
zaman jahiliyyah, sezaman dengan Nabi, masuk Islam dan tidak pernah
bertemu dengan Nabi. Al-Mukhadramin termasuk dalam kategori tabi’in
dan menurut sebahagian ulama termasuk dalam kategori sahabat.
Contoh hadis
mursal
عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ قَالَ
سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ
اللَّهِ إِنَّ نَاسًا مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ يَأْتُونَنَا بِلُحْمَانٍ وَلَا نَدْرِي
هَلْ سَمَّوْا اللَّهَ عَلَيْهَا أَمْ لَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمُّوا اللَّهَ عَلَيْهَا ثُمَّ كُلُوهَا
Imam Malik
meriwayatkan daripada Hisyam bin ‘Urwah daripada ayahnya (‘Urwah bin
al-Zubair), beliau berkata, seseorang bertanya kepada Rasulullah:
“Wahai
Rasulullah, beberapa orang Arab dari pendalaman bawa kepada kami beberapa ketul
daging dan kami tidak tahu adakah dibacakan nama Allah ke atasnya (ketika
menyembelih) atau tidak.”
Rasulullah
menjawab: “Bacalah nama Allah ke atasnya kemudian makanlah.”
‘Urwah bin
Zubair adalah seorang tabi’e dan tidak pernah bertemu dengan Rasulullah.
Beliau tidak menjelaskan dari siapa beliau dengar hadis ini. Dalam keadaan ini
maka hadis ini mursal.
Hukum hadis mursal
Hukum hadis
mursal pada asalnya adalah daif kerana hilang salah satu daripada syarat
hadis yang diterima iaitu bersambung sanad dan tidak diketahui status perawi yang
tidak disebutkan namanya itu kerana terdapat kemungkinan perawi tersebut adalah
bukan sahabat.
Pandangan
ulama tentang berhujah dengan hadis mursal
Para ulama
daripada kalangan ahli hadis dan selain mereka berbeza pendapat tentang hukum
hadis mursal dan berhujah dengannya kerana bentuk terputusnya sanad hadis mursal
ini berbeza dengan terputusnya sanad jenis hadis-hadis yang lain. Ini kerana kebiasaannya
perawi yang tidak dinamakan oleh tabi’in itu adalah daripada kalangan sahabat.
Para sahabat kesemuanya adalah adil dan tidak memberi mudarat (terhadap status
hadis) jika tidak disebutkan nama mereka.
Secara
ringkas, terdapat tiga pendapat tentang hadis mursal:
1. Daif dan
tertolak. Ini adalah pendapat jumhur ahli hadis dan ramai ulama daripada
kalangan ahli usul dan ahli fiqh.
Hujah mereka: ketidaktahuan hal perawi yang
tidak disebutkan namanya dan terdapat kemungkinan perawi tersebut adalah bukan
sahabat.
2. Sahih dan
boleh berhujah dengannya. Ini adalah pendapat Abu Hanifah, Malik, pendapat yang
masyhur daripada Ahmad bin Hanbal, dan sekumpulan ulama dengan syarat orang
yang memursalkan hadis tersebut adalah thiqah dan dia tidak memursalkan
hadis kecuali daripada perawi yang thiqah.
3. Diterima
dengan syarat. Ini adalah pendapat al-Imam al-Syafi’e dan sebahagian ahli imu.
Antara syaratnya:
1. Perawi
yang memursalkan hadis tersebut adalah daripada kalangan kibar tabi’in (tabi’in
besar) seperti Sa’id bin al-Musayyib.
2. Jika
diminta kepada perawi yang memursalkan hadis tersebut untuk menamakan perawi
yang tidak dinamakan itu dia akan menamakan perawi yang thiqah.
3.
Diriwayatkan juga hadis tersebut dengan jalan yang lain yang bersambung
sanadnya.
Dan
syarat-syarat yang lain.
Rujukan:
1. Taisir
Mustholah al-Hadis oleh Dr Mahmud al-Thahan.
2. Al-Madkhal
Ila Dirasah ‘Ulum al-Hadis oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
3. Manhaj
al-Naqd Fi ‘Ulum al-Hadis oleh Dr
Nuruddin ‘Itr.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan